bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
اقتصاد جهانی به سقوط پهباد امریکا واکنش نشان داد؛
بامداد جنوب: سقوط پهباد امریکا توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران طی دو روز اخیر واکنش‌های بسیاری را در مجامع بین‌المللی به همراه داشته است اما فارغ از ابعاد سیاسی این اتفاق، اقتصاد جهانی نیز در این دو روز با تحولات قابل توجهی مواجه شده است. در همین راستا پس از سقوط پهپاد امریکایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اولین واکنش، بازارهای بورس کشورهای عربی به‌ویژه عربستان فرو ریخت. به گزارش رویترز، بازارهای بورس عربستان در پی سقوط پهپاد امریکایی بر فراز تنگه هرمز با کاهش جدی ارزش مواجه و با افت 3/1 درصدی همراه شد و تقریبا همه سهام‌های بانکی این کشور با کاهش شدید مواجه شدند.

بامداد جنوب: سقوط پهباد امریکا توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران طی دو روز اخیر واکنش‌های بسیاری را در مجامع بین‌المللی به همراه داشته است اما فارغ از ابعاد سیاسی این اتفاق، اقتصاد جهانی نیز در این دو روز با تحولات قابل توجهی مواجه شده است. در همین راستا پس از سقوط پهپاد امریکایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اولین واکنش، بازارهای بورس کشورهای عربی به‌ویژه عربستان فرو ریخت. به گزارش رویترز، بازارهای بورس عربستان در پی سقوط پهپاد امریکایی بر فراز تنگه هرمز با کاهش جدی ارزش مواجه و با افت 3/1 درصدی همراه شد و تقریبا همه سهام‌های بانکی این کشور با کاهش شدید مواجه شدند.

ارزش سهام بانک بازرگانی ملی که بزرگ‌ترین بانک عربستان محسوب می‌شود بالغ بر دو درصد کاهش یافت، ضمن این‌که ارزش سهام صنایع پایه این کشور نیز با کاهش یک درصدی مواجه شد.

ارزش دیگر سهام کشورهای عربی نیز کاهش داشتند به‌طوری‌که شاخص ابوظبی با کاهش 2/0 درصدی و ارزش بزرگ‌ترین بانک این کشور نیز کاهش 8/0 درصدی را تجربه کرد.

کاهش نرخ دلار در بازارهای جهانی

بر اساس گزارش رویترز، پس از افزایش ریسک‌های ژئوپلتیکی در منطقه به‌دنبال این رویداد، اظهارات مقامات بانک مرکزی امریکا برای نزدیک شدن به موعد کاهش نرخ بهره باعث شد تا دلار از این جانب نیز تحت فشار دیگری قرار گیرد و در برابر بسیاری از همتایان مهم خود در معاملات روز گذشته عقب‌نشینی کند.

به‌نظر می‌رسد فدرال رزرو چاره‌ای جز پیروی از مسیر همتایانش در اروپا، ژاپن و استرالیا در اتخاذ سیاست‌های انبساطی در حمایت از رشد اقتصادی ندارد و این مساله طی ماه‌های آینده جایگاه دلار در برابر ارزهای دیگر را تضعیف خواهد کرد. لی فریج، استراتژیست اقتصاد کلان در موسسه «استیت استریت گلوبال مارکتس» گفت: معامله‌گران بازار به‌دلایل زیادی برای فروش دلار رسیده‌اند و به‌نظر می‌رسد دلار زیر فشار قرار خواهد گرفت.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با 47/0 درصد کاهش به 66/96 واحد رسید تا بالاترین زیان متوالی دو روزه دلار از فوریه سال ۲۰۱۸ تاکنون رقم بخورد. هر دلار با 78/0 درصد عقب‌نشینی به 24/107 ین رسید. هر یورو با 62/0 درصد صعود و رسیدن به 2962/1 دلار در یک قدمی فتح کانال جدید قرار گرفت و ارزش پوند انگلیس به 2704/1 دلار رسید.

دلار در برابر همتایان استرالیایی و نیوزلندی خود به ترتیب 62/0 درصد و 8/0 درصد عقب‌نشینی کرد و به‌ازای 4421/1 دلار استرالیا مبادله شد. یوان هم توانست یک کانال پایین‌تر بیاید و نرخ برابری هر دلار به 8657/6 یوان رسید.

در برابر سایر ارزهای جهان، ارزش فرانک مجددا از دلار بیشتر شد و هر فرانک سوئیس به ازای 0182/1 دلار مبادله شد. همچنین هر دلار امریکا به‌ازای 3178/1 دلار کانادا، 356/1 دلار سنگاپور و 1516/4 رینگت مالزی مبادله شد.

طلای جهانی رکورد ۱۴۰۰ دلار را شکست

قیمت طلا نیز در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر احتمال کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا و همچنین سقوط پهباد امریکایی از سوی ایران که افت دلار را به‌همراه داشت، بیش از 5/1 درصد صعود کرد. بر این اساس، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 2/1 درصد افزایش یافت و به ۱۴۰۴ دلار و ۳۵ سنت رسید. در بازار معاملات آینده امریکا نیز هر اونس طلا با 9/0 درصد افزایش، به ۱۴۰۸ دلار و ۹۰ سنت رسید.

به گزارش رویترز، عامل دیگری که از افزایش قیمت طلا حمایت کرد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پس از سرنگونی یک پهپاد متجاوز امریکایی از سوی ایران بود.

کاهش نرخ‌های بهره، هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کاهش می‌دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند و هم‌زمان با ضعیف شدن ارزش دلار، خرید این فلز ارزشمند برای خریداران غیرامریکایی ارزان‌تر می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این‌که بانک مرکزی امریکا در نشست هفته جاری خود نرخ‌های بهره را بدون تغییر گذاشت اما تغییر انتظارات بازار در خصوص سیاست پولی بانک مرکزی امریکا، باعث افت ارزش دلار و بازده اوراق خزانه امریکا شده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 3/0 درصد صعود کرد و به ۱۵ دلار و ۴۳ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۸۱۱ دلار و ۸ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با یک درصد افزایش، ۱۴۹۲ دلار و ۸۲ سنت معامله شد.

گفتنی است، بهای معاملات طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود پنج درصد و از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۱۰ درصد رشد کرده است.

سقوط بورس‌های آسیایی در واکنش به تحولات خاورمیانه

سی‌ان‌بی‌سی نیز در گزارشی به بررسی این اتفاق پرداخت و تاکید کرد که با شدت گرفتن ریسک‌های ژئوپلتیکی در خاورمیانه، بورس‌های آسیایی وارد محدوده قرمز شدند.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که بسیاری از معامله‌گران انتظار روز خوبی را در آستانه دیدار بین روسای جمهور امریکا و چین داشتند، سقوط یک پهپاد بدون سرنشین امریکایی از سوی ایران، فضای معاملات بورس‌های آسیایی را کاملا تحت تاثیر قرار داد و فضای معاملات را به سمت عرضه سوق داد.

در ژاپن شاخص «نیک‌کی ۲۲۵» بورس توکیو با ریزش 76/0 درصدی به ۲۱ هزار و 258 واحد رسید. دیگر شاخص مهم بورسی ژاپن یعنی تاپیکس نیز 7//0 درصد عقب نشست. در کره جنوبی شاخص «کسپی» 3/0 درصد کاهش یافت و شاخص بورس سیدنی استرالیا در حالی بسته شد که نسبت به روز قبل 6/0 درصد ضرر داد.

روند نزولی بورس‌های آسیایی در هنگ‌کنگ نیز قابل مشاهده بود جایی که شاخص «هانگ سنگ» با فاصله گرفتن 26/0 درصدی از سطح روز قبل خود به ۲۸ هزار و 388 واحد رسید.

از سوی دیگر اما بورس‌های امریکایی بیشتر تحت تاثیر افزایش احتمال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور قرار داشتند و این مساله موجب شد تا شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با یک درصد افزایش به 18/2954 واحد برسد و شاخص «داو جونز اینداستریال اوریج» در سطح ۲۶ هزار و 753 واحد بسته شود. شاخص «نزدک کامپوزیت» نیز 8/0 درصد بالاتر رفت و به 34/8051 واحد رسید.

تنش‌های خاورمیانه بر بازار نفت نیز تاثیر مهمی داشت به‌گونه‌ای که قیمت نفت برنت با 11/0 درصد افزایش به 52/64 دلار در هر بشکه و نفت «وست تگزاس اینترمدیت» به 02/57 دلار در هر بشکه رسید

نام:
ایمیل:
* نظر: