bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۸
پیش‌بینی کاهش قیمت خودرو تا دو ماه دیگر؛
جواد شکریان: خودروسازان طی یک سال گذشته تسهیلات هنگفتی از سوی دولت دریافت کرده‌اند که با پرداخت بدهی‌های خود و خرید مواد اولیه، با توان بیشتری به تولید خودرو اقدام کنند و با کوتاه کردن دست دلالان از این بازار، قیمت خودروها را کاهش دهند؛ با این حال، با گذشت چندین‌ماه از پرداخت این تسهیلات به شرکت‌های خودروساز، قیمت خودرو در بازار همچنان بالا بوده و خودروهای پیش‌فروش شده نیز به دست مشتریان نمی‌رسید و در حال حاضر که ده‌ها هزار خودرو در انبارهای خودروسازان خاک می‌خورد

جواد شکریان

خودروسازان طی یک سال گذشته تسهیلات هنگفتی از سوی دولت دریافت کرده‌اند که با پرداخت بدهی‌های خود و خرید مواد اولیه، با توان بیشتری به تولید خودرو اقدام کنند و با کوتاه کردن دست دلالان از این بازار، قیمت خودروها را کاهش دهند؛ با این حال، با گذشت چندین‌ماه از پرداخت این تسهیلات به شرکت‌های خودروساز، قیمت خودرو در بازار همچنان بالا بوده و خودروهای پیش‌فروش شده نیز به دست مشتریان نمی‌رسید و در حال حاضر که ده‌ها هزار خودرو در انبارهای خودروسازان خاک می‌خورد؛ این مساله شائبه‌هایی در خصوص احتکار خودرو از سوی خودروسازان برای افزایش قیمت‌ ایجاد کرده بود که البته قویا از سوی خودروسازان تکذیب شد. در آن مقطع خودروسازان کمبود قطعه در بازار و ناقص بودن خودروها را عامل اصلی خواب خودروها در انبارهای خود عنوان می‌کردند در حالی که قطعه‌سازان با تکذیب این ادعا، اعلام کردند که پرداخت نشدن مطالباتشان از سوی خودروسازان عامل اصلی تحویل ندادن قطعه به این شرکت‌هاست.

در هر حال، این خودروها پس از گذشت چندین‌ماه از وعده‌ خودروسازان برای تکمیل و تحویل خودروهای پیش‌فروش شده پس از دریافت تسهیلات، همچنان در انبارهای خودروسازان خاک خورده و منتظر تعیین تکلیف و عرضه به بازار هستند. البته در این زمینه طی ماه‌های اخیر مذاکراتی بین مجلس، دولت، قطعه‌سازان و خودروسازان صورت گرفته و قرار بر این شد دولت از طریق اجازه افزایش قیمت محصولات و اعطای تسهیلات به خودروسازان بخشی از طلب قطعه‌سازان را صاف کرده و بخش دیگر این مطالبات را نیز از طریق اعطای وام و تسهیلات به قطعه‌سازان پرداخت کند. حال به‌نظر می‌رسد با عزم جدی دولت برای پرداخت این بدهی‌ها، حدود 20 هزار خودرو تا کمتر از دو ماه دیگر وارد بازارها شده و قیمت برخی محصولات دو خودروساز سایپا و ایران‌خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

در همین راستا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اعلام این‌که مطالبات قطعه‌سازان از رنو پارس تعیین تکلیف شده است، گفت: با پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان، تا ۴۰ روز دیگر خودروهای ناقص، تکمیل شده و راهی بازار خواهند شد.

فرهاد به‌نیا با اشاره به جلسه امروز قطعه‌سازان با وزیر صنعت، خاطرنشان کرد: در این جلسه مشکلات قطعه‌سازان در چهار محور اعلام شد و در نهایت به توافقات مثبتی دست پیدا کردیم. در این جلسه تعیین تکلیف مطالبات قطعه‌سازان از رنوپارس مطرح شد. این شرکت به‌دلیل آن‌که نمی‌توانست طلب خود را از خودروسازان دریافت کند، مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کرد به‌نحوی که کشمکش رنوپارس و خودروسازان وضعیت قطعه‌سازان را بلاتکلیف کرده بود. در نهایت قرار شد بر اساس صورتجلسه‌ای با امضای خودروسازان، طلب رنوپارس از خودروسازان به‌صورت مستقیم به حساب قطعه‌سازان واریز شود.

وی در خصوص رقم طلب قطعه‌سازان از رنو پارس هم گفت: قطعه‌سازان حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از رنو پارس طلب دارند.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اعلام این‌که در جلسه روز گذشته، بحث پرداخت تسهیلات هفت هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان هم عنوان شد، گفت: مطابق توافقات به عمل آمده قرار شد بانک مرکزی هفت هزار میلیارد تومان را به‌صورت ارزی در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد. در بخش بازپرداخت این تسهیلات نیز قرار شده معاون اول و رئیس‌جمهور تصمیم‌ نهایی را اعلام کنند.

به‌گفته به‌نیا، پیش از این بانک مرکزی معتقد بود که قطعه‌سازان باید این تسهیلات ارزی را با قیمت روز بازپرداخت کنند که این موضوع اصلا مورد توافق ما نبود. البته اگر معاون اول و رئیس‌جمهور در مورد بازپرداخت این تسهیلات تصمیم نهایی را نگیرند ما مجبوریم قیمت ارز را بر روی قیمت تمام‌شده قطعات اعمال کنیم.

خواب 190 هزار دستگاه خودرو در سایپا و ایران‌خودرو

این مقام مسوول در انجمن سازندگان قطعات، در خصوص خودروهای کف کارخانه خودروسازان هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و خاطرنشان کرد: در سایپا حدود ۱۱۰ هزار خودرو و در ایران خودرو بیش از ۷۵ تا ۸۰ هزار خودرو در کف کارخانه‌ها قرار دارد که این خودروها ارزشی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان دارند.

وی در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این‌که مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان در کف کارخانه‌ها مانده است، ادامه داد: بهترین راه این است که اسم تیراژ تولید خودرو تغییر پیدا کند و به‌نوعی تیراژ تولید متناسب با قابلیت تحویل محصولات به مردم باشد. در همین راستا وزیر صنعت به خودروسازان دستور داد تا تیراژ تولید را متناسب با قابلیت تحویل خودروها به مردم تغییر دهند.

به‌نیا در خصوص قیمتگذاری قطعات خودرو نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قرار شده لیست جدید قیمت‌های قطعات به شورای رقابت ارسال و بعد از اعمال نظر این شورا به تنظیم بازار ارائه شود تا در نهایت تصمیم مناسب در این رابطه اعمال شود.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات در پایان با تاکید بر این‌که در جلسه روز گذشته، وزیر صنعت به خودروسازان تاکید کرد تا اقدامات لازم را برای تکمیل خودروهای ناقص را انجام دهند، یادآور شد: به‌نظر می‌رسد با پرداخت مطالبات قطعه‌سازان این موضوع تا ۴۰ روز آینده حل شده و خودروها راهی بازار شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: