bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۸
جوانان انگیزه‌ای برای تحصیل ندارند؛
جواد شکریان: کاریابی‌ها طی سال‌های اخیر با وجود نقش تاثیرگذار این نهادها در سایر کشورها، آنچنان که باید در ایران موفق عمل نکرده‌اند تا جایی که جوانان بیکار ایرانی برای یافتن شغل ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به کاریابی‌ها، از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به جست‌وجوی شغلی بپردازند.

جواد شکریان:

این روزها وضعیت اسفناک بیکاری و آمارهای ناامید‌کننده میزان اشتغال‌زایی در کشور، افراد متقاضی کار به‌خصوص جوانان را نسبت به یافتن شغل مناسب دلسرد کرده است تا جایی که این معضل در بسیاری از جوانان حتی اشتیاق به ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را نیز تا حد زیادی کاهش داده است. در این زمینه، نگاهی به وضعیت بازار کار کشور نشان می‌دهد که تنها درصد پایینی از اقشار تحصیل‌کرده کشور پس از پایان تحصیل، شغلی متناسب با تحصیلات خود پیدا می‌کنند و درصد بالایی نیز پس از دانش‌آموختگی شدن از دانشگاه تا سال‌ها پشت درب کاریابی‌ها منتظر مانده یا در جست‌وجوی کار، مجبور به اشتغال در شغل‌هایی می‌شوند که ارتباط چندانی به رشته تحصیلی آنها ندارد؛ همین امر سبب شده بسیاری از جوانان، عطای کسب تحصیلات دانشگاهی را به لقایش ببخشند و به کارهای یدی یا شغل‌های پدرانشان روی آورند.

کاریابی‌ها نیز طی سال‌های اخیر با وجود نقش تاثیرگذار این نهادها در سایر کشورها، آنچنان که باید در ایران موفق عمل نکرده‌اند تا جایی که جوانان بیکار ایرانی برای یافتن شغل ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به کاریابی‌ها، از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به جست‌وجوی شغلی بپردازند.

در همین زمینه، یک فعال حوزه کار با اشاره به این‌که کاریابی‌ها در یافتن کارهای خدماتی برای جویندگان کار بیشتر از کارهای صنعتی و تولیدی موفق بوده‌اند، معتقد است در شرایطی که آگهی‌های استخدام روز به روز در حال گسترش است، متقاضیان کار از مراجعه به کاریابی‌ها استقبال نمی‌کنند.

عبدالله مختاری با اشاره به وضعیت نامطلوب جایگاه کاریابی‌ها در کشور، خاطرنشان کرد: نگاه جامعه به کاریابی‌ها همواره نگاه درآمدزایی بوده و آنها را به‌عنوان بنگاه کسب پول تلقی می‌کنند در حالی که فارغ از این‌که چنین تشکیلاتی هزینه‌بر است، مراکز کاریابی در دنیا نقش موثری در بازار کار دارند.

نگاه به کاریابی‌ها به چشم بنگاه کسب پول!

به‌گفته وی، متاسفانه کاریابی‌ها در ایران در ایجاد اشتغال تنها یک بنگاه برای معرفی افراد عمل می‌کنند و کسانی که نیاز به نیروی کار دارند به این مراکز مراجعه و تقاضای خود را در قبال پرداخت مبلغی ثبت می‌کنند تا کاریابی‌ها نیروی مورد نظر آنها را یافته و معرفی کنند.

این فعال حوزه کار معتقد است کاریابی‌ها بیشتر در معرفی افراد به کارهای خدماتی موفق بوده‌اند و عمده کسانی که از نیروی خدماتی استفاده کردند به‌دلیل اعتمادی بوده که به کاریابی‌ها برای ضمانت نیروهای کار و ثبت مشخصات و اطلاعات فردی و شغلی آنها پیدا کرده‌اند.

مختاری با انتقاد از عملکرد کاریابی‌ها، گفت: متاسفانه اکثر کاریابی‌های ما حرفه‌ای و تخصصی نیستند و کارایی لازم را برای کمک به بازار کار ندارند. برخی از آنها تنها به‌دنبال گرفتن مجوز از وزارت کار و پول از متقاضیان کار هستند در حالی که باید به‌دنبال امنیت شغلی نیروی کاری باشند که به بنگاه معرفی می‌کنند و از حالت تشکیل پرونده برای افراد متقاضی بیمه بیکاری خارج شوند.

گسترش آگهی‌های استخدام، دلیل بی‌نیاز از کاریابی‌ها

وی در عین حال بر لزوم نظارت بر کاریابی‌ها تاکید کرد و گفت: امروز آگهی‌های استخدام در سایت‌ها و روزنامه‌ها آنقدر گسترش یافته که افراد برای مراجعه به کاریابی‌ها احساس نیاز نمی‌کنند، طبیعی است که در چنین شرایطی کاریابی‌ها هرگز رشد نمی‌کنند و رونق واقعی آنها زمانی است که بازار کار از وجود نیروهای بیکار و دانش‌آموخته اشباع نباشد و بر مبنای نیاز بازار نیروهای متخصص را معرفی کنند.

گفتنی است، بر اساس آیین‌نامه تشکیل موسسات مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی، کاریابی‌ها با هدف راهنمایی و مشاوره شغلی به جویندگان کار و شاغلان، شناسایی فرصت‌های شغلی در داخل و خارج از کشور و به‌کارگماری متقاضیان کار راه‌اندازی می‌شوند. در سال‌های گذشته گسترش مراکز کاریابی غیرمجاز مشکلات بسیاری را برای کاریابی‌های دارای مجوز از وزارت کار به وجود آورده و وزارت کار همواره نسبت به ایجاد سایت‌ها و مراکز کاریابی و مشاوره شغلی غیرمجاز هشدار داده است.

زیر یک 2/       صادرات ایران به عراق 10 برابر صادرات به اروپاست

بامداد جنوب: رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق از راه‌اندازی کانال مالی مشابه اینستکس بین ایران و عراق خبر داد.

یحیی آل‌اسحاق با بیان این‌که این کانال مالی بر مبنای همان مذاکراتی است که بین رئیس بانک مرکزی ایران و رئیس بانک مرکزی عراق صورت گرفته و محور این عملیات جایگزینی ریال ایران و دینار عراق با دلار است، ادامه داد: در این مورد توافقات کلی صورت گرفته است و حتی در دو یا سه مورد که مربوط به شرکت مپنا و طلب ناشی از صدور برق به عراق بود از این سیستم استفاده شد، در مورد بخش خصوصی هم در حال مذاکره هستیم. در مجموع این سیستم از نظر نظری، عملیاتی شده و از نظر اجرائی نیز در حال برطرف کردن دو یا سه مورد اشکال هستیم تا به‌طور کامل عملیاتی شود. در این کانال مالی نقل و انتقال پول بر اساس همکاری سیستم بانکی دو کشور و بانک مرکزی دو کشور بر مبنای ریال و دینار خواهد بود.

وی در مورد روند مبادلات ایران و عراق، گفت: صادرات ما در ماه‌های نخست سال جاری با رشد همراه بود منتهی آهنگ رشد که سال گذشته 37 درصد بود به‌دلیل تعطیلات و وقوع سیل در فروردین و مسائل حاشیه‌ای، اندکی کند شده است که در حال سامان بخشیدن به آن هستیم. ما در سال گذشته 13 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات فنی-مهندسی به عراق داشتیم باید توجه داشت که حجم صادرات ما به همه کشورهای اروپایی یک میلیارد دلار است که تقریبا یک دهم حجم صادرات ما به عراق است.

به‌گفته آل‌اسحاق، همکاری‌های ما تنها مختص به کالا نیست به‌طوری‌که مقدمات همکاری در پروژه‌های عمرانی به سرعت در حال پیشرفت است و ما بیش از چهار میلیارد دلار در مناقصات سرمایه‌گذاری عراق برنده شدیم که 5/2 میلیارد آن در حال اجراست. ما زمینه‌های همکاری فوق‌العاده بالایی با عراق داریم و می‌توانیم هدف مبادله 20 میلیارد دلار را به‌رغم میل بدخواهان محقق کنیم.

گفتنی است، خبرگزاری فرانسه خبری منتشر کرد مبنی بر این‌که کشور عراق هم مانند اروپا و برای دورزدن تحریم‌های امریکا، سازوکار مالی جدیدی ایجاد کرده است تا بتواند از این طریق به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: