bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
فرزندان ایران پاسخ خباثت انگلیسی‌ها را دادند؛
ابوعلی زرین‌قلم: تنها 72 ساعت پس از اظهارات رهبر انقلاب در جمع ائمه جمعه مبنی بر پاسخ فرزندان ایران به خباثت انگلیسی‌ها در ربودن نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق و حرف‌های زور و غیرمنطقی که می‌زنند، بعد از ظهر روز جمعه تکاوران دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند نفت‌کش انگلیسی را در آب‌های خلیج فارس توقیف که یکی را پس از توجیه آزاد و یکی را هم برای گذراندن سیر مراحل قانونی، به سواحل کشور منتقل کردند.


ابوعلی زرین‌قلم

تنها 72 ساعت پس از اظهارات رهبر انقلاب در جمع ائمه جمعه مبنی بر پاسخ فرزندان ایران به خباثت انگلیسی‌ها در ربودن نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق و حرف‌های زور و غیرمنطقی که می‌زنند، بعد از ظهر روز جمعه تکاوران دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند نفت‌کش انگلیسی را در آب‌های خلیج فارس توقیف که یکی را پس از توجیه آزاد و یکی را هم برای گذراندن سیر مراحل قانونی، به سواحل کشور منتقل کردند.

این اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران درست چند روز پس از تهدیدات روزانه انگلیسی‌ها و تهدیدات همیشگی مبنی بر این‌که نفت‌کش ایرانی را آزاد نخواهند کرد، صورت گرفت تا نشان داده شود که ایران در حوزه امنیت و حیثیت ملی خود با هیچ طرفی شوخی ندارد. این اقدام با استقبال گسترده مردم کشورمان و همه مردم مسلمان منطقه روبه‌رو شد و نشان داد که اگر در برابر دشمن ایستادگی شود، مردم نیز در کنار حاکمیت با قدرت ایستاده‌اند.

سپاه: نفت‌کش انگلیسی اسکورت می‌شد

در همین رابطه روز گذشته سخنگوی سپاه پاسداران در سخنانی آخرین مسائل مربوط به این نفت‌کش و توقیف آن را اینگونه مورد اشاره قرار داد:

نفت‌کش انگلیسی Stena Impero تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی‌های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. نفت‌کش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش و به‌جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی‌توجهی به هشدارها و تذکر‌های یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای ماموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی‌ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.

سردار رمضان شریف رعایت دقیق قوانین و مقررات بین‌المللی و دریانوردی توسط کلیه شناورهایی که قصد تردد در خلیج فارس و تنگه هرمز دارند را ضامن حفظ امنیت و آرامش این منطقه راهبردی توصیف و تصریح کرد: این قوانین تنها اختصاص به این منطقه ندارد و در آبراه‌های دیگر جهان نیز جاری است و به‌طور طبیعی به‌دلیل حساسیت‌های موجود ناشی از حضور تحریک‌کننده و غیرحرفه‌ای نیروهای فرامنطقه‌ای در این منطقه، اعمال این قوانین از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

سردار شریف با هشدار نسبت به رفتارهای متکبرانه، تحریک‌کننده و تهدیدآمیز برخی شناورهای بیگانه و عدم تمکین رعایت مقررات بین‌المللی دریایی تاکید کرد: نیروی دریایی سپاه همراه با سایر نیروهای مسلح، به نمایندگی از ملت ایران، در اعمال قوانین جاری بین‌المللی و نیز حاکمیت ملی در قلمروهای دریایی کشور در خلیج فارس و تنگه هرمز قاطعانه عمل کرده و اجازه نخواهند داد منافع و مصالح ملی و نیز امنیت این منطقه که یک مطالبه جهانی است با رفتارهای نامتعارف بیگانگان خدشه‌دار شود. نفت‌کش توقیف شده انگلیسی هم اکنون در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است و سیر مراحل رسیدگی قانونی و قضائی در جریان است.

سپاه پاسداران همچنین فیلمی از توقیف نفت‌کش انگلیسی در تنگه هرمز منتشر کرد. بر اساس این فیلم گروهی از تکاروان دریایی سپاه توسط یک فروند بالگرد Mi-17 و با پشتیبانی یگان‌های شناوری در این نفت‌کش پیاده شده و آن را توقیف کرده‌اند.

 

نفت‌کش خلاف کرده بود

در همین حال یک مسوول آگاه در سازمان بنادر و کشتیرانی در این مورد گفت که کشتی نفت‌کش انگلیسی با نام استینا ایمپرو با عدم رعایت اصل عبور بی‌ضرر از تنگه هرمز، امنیت تردد کشتیرانی در این منطقه را به‌خطر انداخت. نفت‌کش انگلیسی بر خلاف قوانین بین‌المللی از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شد و با خاموش کردن سیستم A.I.s کشتی که اقدامی خطرناک محسوب می‌شود به هیچ یک از اخطارهای ارایه شده توجه نکرد.

این مقام مطلع خاطر نشان ساخت: علاوه بر موارد ذکر شده، این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به‌عنوان یک دریای بسته شده است. به‌دلیل تخلفات متعدد این شناور، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف قانونی خود طی درخواستی از نیروی دریایی سپاه خواستار توقیف و هدایت این شناور به اسکله سازمان بنادر و کشتیرانی شد که این درخواست با حضور و اقدام به‌موقع شناورهای سپاه انجام گردید. کشتی نفت‌کش استینا ایمپرو به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل داده شده و بررسی‌های قانونی در مورد تخلفات آن به‌زودی آغاز می‌شود.

 

تهدیدات و تماس‌های انگلیسی‌ها

طبق معمول هر اتفاقی این‌چنین، در حالی‌که انگلیسی‌ها نفت‌کش ایرانی را در آب‌های آزاد و بدون هیچ دلیل و منطقی و صرفا با بهانه‌های واهی توقیف کرده‌اند، توقیف یک نفت‌کش انگلیسی مقامات انگلیسی را شوکه کرد، چراکه آنها فکر می‌کردند ایران در شرایط تحریم در این مورد واکنشی نشان نخواهد داد. پس از آن‌که تهدیدات و حرف‌ها و جلسات مختلف در لندن راه به‌جایی نبرد، بالاخره انگلیسی‌ها فهمیدند که باید در این زمینه مثل بچه آدم رفتار کنند و به همین علت هم وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود که در کاراکاس حضور دارد، تماس گرفت.

وزیر امورخارجه انگلیس از گفت‌وگوی تلفنی‌اش با محمدجواد ظریف خبر داد و تاکید کرد که کشتیرانی انگلیس باید محافظت شود و چنین نیز خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس در صفحه توئیتر خود نوشت که که با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش گفت‌وگو کرده است.

وی در پیام خود بدون اشاره به اقدام اخیر لندن در توقیف غیرقانونی نفت‌کش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق نوشت: در گفت‌وگو با وزیر خارجه ظریف یاس خود را از این‌که (او) یکشنبه گذشته به من اطمینان داد که ایران خواهان کاهش تنش‌هاست اما اکنون برخلاف آن عمل کرده است، ابراز کردم. اگر به‌دنبال راه‌حل هستیم، باید دست به عمل بزنیم، نه حرف. کشتیرانی انگلیس باید مورد محافظت قرار گیرد و چنین نیز خواهد شد.

وزارت امورخارجه ایران نیز اعلام کرد: ساعتی پیش وزیر امور خارجه انگلستان در تماسی تلفنی با وزیر امورخارجه کشورمان که در کاراکاس حضور دارد، در خصوص آخرین تحولات مربوط به توقیف کشتی‌ها گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو ظریف یادآور شد که بر خلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام جمهوری اسلامی بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: