bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
داخلی‌سازی قطعات، قیمت خودرو را کاهش می‌دهد؛
جواد شکریان: خودروسازان طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی در زمینه تولید خودرو روبه‌رو بوده‌اند که در نهایت دود آن به چشم مردم رفته است. نگاهی به روند افزایش قیمت خودروها در داخل کشور و مقایسه آن با کیفیت محصولات تولیدی از سوی خودروسازان، حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان در این سال‌ها بازنده اصلی سیاست‌های دولت و مدیران و تصمیم‌گیرندگان خودروسازهای داخلی بوده‌اند.

جواد شکریان:

خودروسازان طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی در زمینه تولید خودرو روبه‌رو بوده‌اند که در نهایت دود آن به چشم مردم رفته است. نگاهی به روند افزایش قیمت خودروها در داخل کشور و مقایسه آن با کیفیت محصولات تولیدی از سوی خودروسازان، حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان در این سال‌ها بازنده اصلی سیاست‌های دولت و مدیران و تصمیم‌گیرندگان خودروسازهای داخلی بوده‌اند.

آنچه مسلم است طی این سال‌ها خودروسازان داخلی بیش از آن‌که به فکر افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری خود با برندهای خارجی باشند به‌علت ممنوعیت‌های واردات خودرو و ایجاد انحصار داخلی، به فکر فروش بیشتر و افزایش سود خود بوده‌اند که متاسفانه مطابق آمارهایی که این شرکت‌ها منتشر کرده‌‌اند این امر نیز حاصل نشده است، زیرا بدهی‌های زیاد خودروسازان به دولت، بانک‌ها و البته قطعه‌سازان، خود موید این واقعیت است.

کاهش روزافزون کیفیت و واردات قطعات بی‌کیفیت چینی برای ساخت خودروهایی که نام وطنی را یدک می‌‌کشند در این سال‌ها نه‌تنها هیچ عایدی‌ای برای مردم و کشور به‌همراه نداشته‌اند بلکه خسارات جانی و مالی زیادی را نیز به مردم وارد کرده‌اند که قابل جبران نیست با این حال، خودروسازان داخلی همواره دستشان به‌سوی دولت‌ها دراز بوده و خواهان دریافت تسهیلات و وام‌های بلاعوض و نقدینگی برای ادامه فعالیت خود بوده‌اند. گفتنی است درخواست نقدینگی از سوی خودروسازان در حالی مطرح می‌شود که قیمت خودرو طی سال گذشته به بیش از دو برابر افزایش یافته و بسیاری از مردم خودروهای خود را پیش‌خرید کرده‌اند.

داخلی‌سازی، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

کارشناسان در این زمینه معتقدند که داخلی‌سازی واقعی قطعات محصولات خودروسازان داخلی نه‌تنها می‌تواند سبب کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو شود بلکه می‌توان با انجام هزینه‌های تحقیق و توسعه و اعمال استانداردهای اجباری برای قطعات ساخته‌شده داخلی، سبب کاهش واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی شده و در نتیجه کیفیت خودروهای داخلی را نیز بالا برد.

در همین زمینه، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به برگزاری میزگرد‌های تعمیق ساخت داخل که با هدف داخلی کردنقطعات خودروایجاد شده، بیان کرد: طی دو میزگردی که تاکنون برگزار شده تعدادی قطعه، داخلی‌سازی شده‌اند که هر چه این روند ادامه‌دار باشد وابستگی ما به واردات کمتر، اشتغال بیشتر و در هزینه‌هایمان صرفه‌جویی خواهد شد.

محمدرضا نجفی‌منشدر پاسخ به این پرسش که آیا وابستگی نداشتن به واردات منجر به کاهشکیفیت قطعاتخواهد شد یا خیر، گفت: داخلی‌سازی و کاهش واردات به هیچ‌وجه کیفیت قطعات را پایین نخواهد آورد، چراکه قطعه برای ورود به خط تولید باید مراحل تائید کیفیت را رد کند و در صورت نداشتن کیفیت کافی وارد خط تولید نمی‌شود.

این فعال صنعت قطعه دربارهتاثیر داخلی‌سازی قطعات بر قیمت خودرو،تصریح کرد: به‌طور حتم پیشروی این اقدام برکاهش قیمت خودرودر آینده تاثیر خواهد گذاشت.

در همین راستامدیرعامل ایران‌خودرو نیزتعمیق ساخت داخل و پیشبرد پروژه‌های خودکفایی را از جمله ماموریت‌های بسیار مهمشرکت ساپکواعلام کرد و گفت: مهم‌ترین اولویت کاری این شرکت تامین به‌موقع و با کیفیت قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز برایجمع‌آوری خودروهای کف کارخانهو دستیابی بهتولید روزانه دو هزار دستگاه خودروبدون کسری است.

نجفی‌منش در واکنش به صحبت‌هایی مبنی برتاخیر خودروسازان در تکمیل خودروهای ناقص،اظهار کرد: تاکنون تکمیل بیش از نصفخودروهای ناقصبه پایان رسیده، یعنی از 170 هزار خودرو، 95 هزار خودرو تکمیل شده و حدود 75 هزار دستگاه دیگر باقی‌مانده است.

به‌گفته این مقام مسوول در انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، خودروسازان با تمام توان در حالتکمیل خودرو‌های ناقصهستند، چراکه هرچه زمان بگذرد ضررشرکت‌های خودروسازیاز سمت این خودروها بیشتر خواهد شد اما بزرگ‌ترین مشکل همچنان نقدینگی است و اگر نقدینگی تامین نشود،تولید خودروسازانبه مخاطره خواهد افتاد.


نام:
ایمیل:
* نظر: