bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸
آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن در 10 استان؛
جواد شکریان: «مسکن» طی سال‌های گذشته، یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور را برای دولتمردان ایرانی رقم زده است، به‌گونه‌ای که طی دهه‌های گذشته هر یک از دولت‌ها در ایران با تصویب و پیگیری یک طرح ویژه برای مسکن، سعی در خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه کرده‌اند که به زحمت می‌توان این طرح‌ها را موفق خواند. در این رابطه تقریبا می‌توان گفت که محور اصلی همه این طرح‌ها، پرداخت تسهیلات گوناگون نظیر وام‌های کم‌بهره یا طولانی‌مدت به اقشار مختلف مردم بوده تا این اقشار بتوانند به رویای دیرین خود جامه عمل بپوشانند.

جواد شکریان: 

«مسکن» طی سال‌های گذشته، یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور را برای دولتمردان ایرانی رقم زده است، به‌گونه‌ای که طی دهه‌های گذشته هر یک از دولت‌ها در ایران با تصویب و پیگیری یک طرح ویژه برای مسکن، سعی در خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه کرده‌اند که به زحمت می‌توان این طرح‌ها را موفق خواند. در این رابطه تقریبا می‌توان گفت که محور اصلی همه این طرح‌ها، پرداخت تسهیلات گوناگون نظیر وام‌های کم‌بهره یا طولانی‌مدت به اقشار مختلف مردم بوده تا این اقشار بتوانند به رویای دیرین خود جامه عمل بپوشانند.

در این بین، «طرح اقدام ملی مسکن» آخرین طرحی است که از سوی دولت دوازدهم برای خانه‌دار کردن خانوارهای کم‌درآمد و زوج‌های جوان مطرح شده و بنا به‌ گفته مسوولان اجرائی این طرح، نقص‌ها و کاستی‌های طرح‌های پیشین را در خود ندارد. در این زمینه مسوولان دولت دوازدهم امیدوارند با اجرای این طرح در تمامی استان‌های کشور، بسیاری از نیازمندان و افراد کم‌درآمد در شهرها صاحبخانه شوند. بر همین اساس، امروز اولین روز ثبت‌نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن است که بر اساس اعلام مسوولان مربوطه، در 10 استانی که شرایط لازم را برای واگذاری زمین به متقاضیان فراهم کرده‌اند، آغاز خواهد شد. گفتنی است، استان بوشهر از جمله استان‌هایی است که تاکنون نتوانسته شرایط لازم را برای آغاز ثبت‌نام متقاضیان فراهم کند و بر این اساس در زمره 10 استان پیشرو برای آغاز این طرح نیز قرار نگرفته است.

در همین راستا، سرپرست معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات اجرای این طرح با معرفی سامانه ثبت‌نام طرح ملی مسکن، از خانه‌دار کردن دو دهک ضعیف جامعه با واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله خبر داد.

محمود محمودزاده با بیان این‌که 10 استانی که ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن در آن انجام می‌شود شامل سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم، چهارمحال و بختیاری، کردستان و گلستان است، تصریح کرد: ثبت‌نام این طرح در استان کرمان انجام شده است. 10 استان شامل مرحله اول ثبت‌نام است و سایر شهرها و استان‌ها در مراحل بعدی که تامین زمین کنند، ثبت‌نام را آغاز خواهند کرد. هیچ محدودیتی برای شهرها در صورت تامین زمین وجود ندارد. فقط در کلانشهرها اولویت با شهرهای جدید پیرامون کلانشهرهاست. در تهران در شهرهای جدید پیرامون پایتخت، در شیراز عمده فعالیت در شهر جدید صدرا و در تبریز عمده فعالیت نیز در شهر سهند است.

به‌گفته این مقام مسوول،‌ ثبت‌نام اقدام ملی تولید مسکن، استان به استان انجام می‌شود و هر استانی که آماده‌تر باشد سریع‌تر ثبت‌نام انجام خواهد شد.

محمودزاده با اعلام این‌که 180 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید، بافت فرسوده و سایر شهرها آغاز شده، است، مدعی شد: این تعداد واحد اقدام ملی تولید مسکن در مراحل مختلف ساخت و ساز شامل فوندانسیون، اسکلت، سقف سوم و چهارم و با درجات مختلف پیشرفت قرار دارد.

وی نشانی ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن را برای گروه‌های هدف و واجدان شرایط راtem.mrud.irاعلام کرد و افزود: ثبت‌نام‌ این طرح از فردا آغاز می‌شود. با توجه به قوانین موجود، امکان ارائه زمین به‌صورت رایگان وجود ندارد. به همین دلیل، طرح اقدام ملی تولید مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد به‌صورت واگذاری زمین به‌صورت اجاره 99 ساله و به‌صورت گروهی برای متقاضیان است که طرح ملی مسکن در شهرهایی مانند کرمان، سیرجان و زاهدان به این شیوه اجرا می‌شود.

سرپرست معاون مسکن و ساختمان همچنین با اشاره به این‌که قیمت تمام‌شده دومین شیوه طراحی شده در اجرای طرح اقدام ملی مسکن است، افزود: بدین معنا که در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن، زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی به نهادهایی همچون ستاد اجرائی فرمان امام (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان یا نهادهای دیگر به‌عنوان عامل چهارم واگذار می‌شود و آن نهادها بر اساس ثبت‌نامی که در سامانه انجام می‌دهند، سازندگان خوشنام را به‌کار گماشته و با قیمت تمام‌شده ساختمان را برای مردم می‌سازند.

محمودزاده در ادامه با تاکید بر این‌که در شیوه مشارکتی نیز بیشترین سهم به سازنده تعلق می‌گیرد و در این بخش سهم دولت کمتر از 25 درصد است و این بخش، سهم ناچیزی را در تولید مسکن به خود تخصیص داده است، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن سبدهای متعددی برای اقشار مختلف تعریف شده که با توجه به شرایط درآمدی و توان افراد مختلف متفاوت است.

وی از انعقاد تفاهمنامه‌هایی با گروه‌های خاص برای تولید مسکن خبر داد و گفت: تفاهمنامه‌های با وزارت دفاع برای احداث 100هزار واحد مسکونی برای کارکنان نیروهای مسلح، با ستاد اجرائی فرمان امام (ره) برای احداث 50 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد، با بنیاد مستضعفان برای احداث 100هزار واحد منعقد شده است. همچنین تفاهمنامه‌هایی نیز با وزارت آموزش و پرورش برای مسکن فرهنگیان و با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای مسکن کارگران بسته خواهد شد. با خیرین مسکن‌ساز تفاهمنامه‌ای را به امضا رسانده‌‌ایم که آن موردی جاری و ساری و پایدار است.

به‌گفته محمودزاده، سازمان‌ها و بنیادهای اعلام شده در مناطقی که خودشان زمین در اختیار داشته باشند، به این طرح اختصاص می‌دهند تا به رونق تولید مسکن در کشور کمک کنند و با این روش در جهت ساخت مسکن برای زیرمجموعه خود اقدام خواهند کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: