bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
در همایش آموزشی با حضور قضات دیوان عدالت اداری مطرح شد؛
بامداد جنوب: کارگاه آموزشی آئین دادرسی به آرا مالیاتی و تأمین اجتماعی به میزبانی انجمن شرکت‌های خدماتی بوشهر برگزار شد.

ضدیت برخی قوانین با تولیدبامداد جنوب: کارگاه آموزشی آئین دادرسی به آرا مالیاتی و تأمین اجتماعی به میزبانی انجمن شرکت‌های خدماتی بوشهر برگزار شد.

در ابتدای این همایش، غلامرضا کردی رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های خدماتی بوشهر ضمن خوشامدگویی به حاضران، گفت: پس از هماهنگی با مسؤولین دیوان عدالت اداری کشور، دوره‌ای را با هدف آموزش و آشنایی مدیران شرکت‌های خدماتی با رویه رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری کشور و هم‌چنین تبادل‌نظر و رسیدگی به مشکلات موجود صبح پنج‌شنبه در مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر برگزار شد.

وی با اشاره به حضور دو قاضی برجسته دیوان عدالت اداری در این همایش و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حاضران گفت: فتح‌الله نعمتی و محمدعلی برومندزاده از قضاوت ویژه شعب تأمین اجتماعی و امور مالیاتی دیوان عدالت اداری در این نشست حضور یافته و ضمن سخنرانی درباره شیوه‌های صحیح دادرسی برای احقاق حقوق شرکت‌های خدماتی، به پرسش‌های حاضران نیز پاسخ گفت.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های خدماتی کشور ابراز امیدواری کرد: چنین کارگاه‌های آموزشی راهگشا و کلید حل مشکلات پیمانکاران خدماتی باشد و تلاش داریم دوره‌های دیگر هم در همین راستا برگزار کنیم.

کردی تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین پرونده‌های پیمانکاران در مراجع قضایی مربوط به امور مالیاتی است بنابراین ضرورت دارد آموزش‌های بیشتری در این خصوص ارائه شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های خدماتی بوشهر با اشاره به تصویب و اجرای قانون بهبود فضای کسب‌وکار گفت: دولت به سمت تشکل‌های بخش خصوصی و برون‌سپاری حرکت‌های خوبی شروع کرده و انجمن‌های بخش خصوصی هم می‌توانند در این زمینه فعال باشند.

وی با اشاره به اینکه تعدد بخشنامه‌ها و قوانین باعث تعارض و موانع کسب‌وکار شده است، خاطرنشان کرد: هرچند سیستم دولتی در خصوص تجمیع و سبک‌سازی قوانین مقاومت می‌کند، ولی چاره‌ای نیست که به این سمت حرکت کنیم.

کردی با اشاره به تایید صلاحیت‌های ایمنی و قانون کار برای پیمانکاری‌ها توسط انجمن خاطرنشان کرد: اخیراً سامانه روابط کار برای کارگران و کارفرمایان اجرایی شده که نیاز به مراجعه و بروکراسی اداره کار را برطرف می‌سازد.

در ادامه فتح اله نعمتی مستشار تجدیدنظر دیوان عدالت اداری کشور در حوزه قانون کار و تامین اجتماعی به بیان شیوه دادرسی پرداخت و گفت: مباحث و مشکلات بیمه‌ای بسیاری مربوط به پیمانکاران است که به خاطر آن به دیوان مراجعه می‌کنند بنابراین ما با این مسائل به‌خوبی آشنا هستیم و آن‌ها را از نزدیک لمس می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بوشهر یکی از استان‌های دارای بیشترین مشاغل سخت و زیان‌آور است، یادآور شد: هدف از ایجاد قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، بهسازی شرایط کار در حین کار، کاهش ساعات کار کارگر، استفاده از مرخصی حین کار برای کارگران و در مجموع ایجاد شرایطی که منجر به بهبود فضای کار برای کارگران گردد.

نعمتی همچنین گفت: رابطه شما پیمانکاران با سازمان تأمین اجتماعی یک رابطه دو سویه است بنابراین این رابطه بخصوص در زمینه ارائه لیست‌های بیمه که بیشترین آسیب‌ها را به آن‌ها وارد کرده است باید شفاف باشد در غیر این صورت حمایت‌های بیمه‌ای از کارگران محقق نمی‌شود.

این قاضی دیوان عدالت اداری کشور با دست و پاگیر خواندن برخی از مقررات برای رونق کار و تولید اظهار کرد: با وجود قوانین بسیاری که برای تولید به وجود آمده است، شاهد هستیم که برخی از این قوانین با تولید ضدیت دارند که امیدواریم در سال جدید که به نام سال رونق تولید نام‌گذاری شده است این قوانین از فضای کسب‌وکار رها شود زیرا بسیاری از بیکاری‌ها ناشی از سختی کسب‌وکار است.

سخنران دیگر این کارگاه آموزشی دکتر برومندزاده قاضی و دبیر هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری بود. وی در خصوص روند صحیح شکایت مودیان مالیاتی از سازمان امور مالیاتی از نظر شکلی و ماهیت توضیحاتی را ارائه کرد.

برومند زاده در ادامه به نحوه ابلاغ صحیح برگه‌های تشخیص و آراء هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و معافیت شرکت‌های خدماتی از پرداخت ارزش‌افزوده طبق رای اخیر دیوان عدالت اداری پرداخت. (طبق رای اخیر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و به‌موجب بند ۱۰ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده حقوق از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف است و پیمانکاران تامین خدمات نیروی انسانی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده حقوق کارکنان معاف هستند)

وی بابیان اینکه تمام موارد مالیاتی ابتدا باید از سوی شاکی مورد اعتراض قرار گیرد و در هیات حل اختلاف بررسی شود و سپس رای صادره از هیات حل اختلاف قابل‌بررسی در دیوان عدالت اداری است، خاطرنشان کرد: اولین نکته‌ای که برای تنظیم شکایت باید موردتوجه باشد صلاحیت دیوان است. مودیان می‌توانند از تصمیمات و اقدامات مأمورین دولتی و نیز آرایی که از هیات حل اختلاف صادر می‌شود، شکایت کنند. بنابراین اگر مودی و شاکی دادخواستی به دیوان ارائه دهد که این موارد در آن وجود نداشته باشد و از تصمیم و اقدامی شکایت نشده باشد در ابتدای امر رد خواهد شد.

برومندزاده ادامه داد: مطلب دیگر در طرح شکایت این است که طرف شکایت در دادخواست‌ها باید سازمان امور مالیاتی باشد. طبق قانون مالیات‌های مستقیم تمام وظایف مربوط به تشخیص، مطالبه و وصول مالیات از وزارت اقتصاد و دارایی به سازمان اقتصاد و امور مالیاتی و ادارات زیرمجموعه محول شده است. دعوا هیچ ارتباطی به اداره دارایی ندارد.

شایان‌ذکر است در این کارگاه آموزشی مباحث مختلفی در حوزه‌های تامین اجتماعی (مشاغل سخت و زیان‌آور)، مالیاتی و کار از ساعت 8 تا 12 ارائه شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: