bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
خام‌فروشی، افسوسی بر دل فرماندهان قرارگاه خاتم؛
سید علی موسوی: روزی که قرارگاه خاتم به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا نهاده شد هیچکس در مخیله‌اش نیز نمی‌گنجید که این قرارگاه روزی بتواند یکی از قدرتمندترین بازو‌های یاری‌رسان در پروژه‌های عظیم ملی شود. پروژ‌ه‌هایی که حالا قرارگاه خاتم را به بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های دولتی نیز تبدیل کرده است و در روزهای سخت و در پروژه‌هایی که بخش خصوصی توان و جرات ورود به آن را ندارد، ورود پیدا می‌کند.

سید علی موسوی: 

روزی که قرارگاه خاتم به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا نهاده شد هیچکس در مخیله‌اش نیز نمی‌گنجید که این قرارگاه روزی بتواند یکی از قدرتمندترین بازو‌های یاری‌رسان در پروژه‌های عظیم ملی شود. پروژ‌ه‌هایی که حالا قرارگاه خاتم را به بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های دولتی نیز تبدیل کرده است و در روزهای سخت و در پروژه‌هایی که بخش خصوصی توان و جرات ورود به آن را ندارد، ورود پیدا می‌کند. این قرارگاه طبق آمار 140 هزار نفر نیرو دارد که دو هزار و ۵۶۰ نفر نیروی رسمی هستند و ۳۵ هزار نفر از 140هزار نیرو، در سطح مهندس، فوق‌لیسانس و دکترا هستند و بقیه نیروها نیز به لحاظ فنی ماهر و باتجربه محسوب می‌شوند. همه اینها این مجموعه را به کارگاه سازندگی عظیمی تبدیل کرده است که تقریبا در تمامی زمینه‌ها به‌خوبی آزموده شده است.

ستاره خلیج‌ فارس که به‌واقع همچون ستاره‌ای در آسمان صنعت ایران می‌درخشد نیز بخش کوچکی از توامندی‌های این مجموعه سازندگی عظیم است. در همین رابطه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که این روزها نیز به‌شدت فعال است در نشستی خبری اعلام کرده است که تمامی موفقیت‌هایی که این روزها مشاهده می‌شود تنها و تنها به‌دلیل اعتمادی است که به جوانان متخصص ایرانی شده و نیروهایی که روزگاری سد و تونل‌های عظیم ساختند می‌توانند ستاره خلیج‌ فارس2 و حتی پتروپالایشگاه‌های عظیم را نیز بومی‌سازی کنند. سردار سعید محمد در بخش دیگری از سخنانش با مایه افسوس خواندن خام‌فروشی‌های بی‌پایان در عرصه‌های مختلف گفت که به منظور جلوگیری از خام‌فروشی طرحی را از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به ریاست جمهوری و از طریق ریاست جمهوری به وزارت نفت ارائه کرده‌ایم که این طرح به‌شکل قانون در مجلس شورای اسلامی مطرح و پس از تصویب ابلاغ شده است و این خود گام اول برای بومی‌سازی بسیاری از پروژه‌ها خواهد بود. وی در ادامه اکثر نظریات مطرح شده در مورد در دستور کار قرار گرفتن بحث پتروپالایشگاه‌سازی را نیز تائید کرد و افزود که این طرح مربوط به بحث پتروپالایشگاه‌ها بوده و قرارگاه در طرحی که به‌صورت مفصل ارائه داد، اعلام کرده است که در بحث پتروپالایشگاهی محصولاتی تولید می‌شود که این محصولات استراتژیک هستند و فروش آن حتی در دوران تحریم نیز انجام می‌شود و اگر ما نفت‌خام و میعانات گازی را تبدیل به محصولات پتروپالایشگاهی کنیم، یکی از خلا‌های مهم در اقتصاد کشور برطرف می‌شود. او با بیان اینکه در این زمینه پیشنهاد داده‌ایم تا ۱۰ پتروپالایشگاه در نقاط مختلف کشور طراحی و اجرا شود، اظهار کرد: برای تامین مالی تعدادی از آن‌ها اعلام آمادگی کردیم و برای مابقی نیز روش‌های اجرایی را به وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم که این پیشنهادات اکنون روی میز وزیر نفت است.

سردار محمد در بخش دیگری از سخنان خود با یک بام و دو هوا خواندن برخی تصمیم‌گیری‌های حیاتی یادآور شد: برخی مواقع تصمیماتی گرفته می‌شود که آدم را دلسرد می‌کند تصمیم‌هایی که در فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس شاهدش بودیم و در حالی که طرح 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشت به ناگاه خواستار توقف کار شدند. وی با بیان اینکه در شرایطی که میعانات گازی کشور برای فروش دچار مشکل است و ما می‌توانیم فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در زمان ۱۸ ماه وارد مدار بهره‌برداری کنیم و برای این پروژه تنها ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است که قرارگاه اعلام آمادگی برای تامین کل این سرمایه را نیز داده است، تصریح کرد: با وجود این پروژه متوقف شده و این در حالی است که اگر همین ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه را در سیراف ایجاد کنیم، به‌جای ۴۰۰ میلیون یورو به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم و به همین دلیل فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نسبت به طرح سیراف دارای اولویت است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به ظرفیت‌های قرارگاه برای توسعه حوزه‌های بالادستی صنعت نفت، گفت: ۱۰ سکو را در پارس جنوبی ساخته و نصب کرده‌ایم که از این تعداد هشت سکو برای پروژه‌های قرارگاه و دو سکو برای سایر فازها بوده است. علاوه بر این ۷۶ حلقه چاه در دریا حفاری کرده‌ایم که متوسط عمق آنها ۵۲۵۰ هزار متر بوده است. علاوه بر این، امکانات حفاری خشکی را نیز در دست داریم که در این راستا توافق‌هایی را با وزارت نفت در زمینه‌ کمک به توسعه میادین با اولویت میادین مشترک داشته‌ایم.

سردار محمد در بخش دیگری از سخنان خود با مطرح کردن بسته پیشنهادی ارائه شده به دولت گفت که مدت‌هاست خواستار آن هستیم که طرح‌ها اولویت‌بندی‌ شده و از خام‌فروشی هم جلوگیری شود چون کشوری مانند ایران که این روزها به‌شدت باید در مورد ارزش‌افزوده مانور دهد به‌واسطه تصمیم‌های نه چندان درست رو به خام‌فروشی می‌رود و بی‌شک قرارگاه به‌دنبال آن است این مسائل را با حسن‌نیت حل کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: