bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۸
بامداد جنوب: سخنگوی دولت از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مسکن بازنشستگان در جلسه روز گذشته هیات وزیران خبر داد و تاکید کرد که در این جلسه مقرر شد با جایگزینی ثبت‌ آماری کالا به‌جای ثبت سفارش، کالاها در بازارچه‌های مرزی با سهولت بیشتری وارد شود.


علی ربیعی در حاشیه جلسه هیات وزیران با اشاره به مصوبات دولت، گفت: در این جلسه، پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی کشوری و لشکری اختصاص داد. سود این تسهیلات در تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌ها هفت درصد و در سایر مناطق چهار درصد است. بازنشستگانی که بیش از پنج سال از بازنشستگی‌شان گذشته باشد و مسکن نداشته باشند، مشمول این وام قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه سقف این تسهیلات در تهران۵۰ میلیون تومان و در سایر استان‌ها ۴۰ میلیون تومان خواهد بود، تصریح کرد: این پنج هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مسکن خواهد بود و برای خرید و ساخت در اختیار بازنشستگان قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت تصمیم مهم دیگر هیات وزیران را در ارتباط با مناطق مرزی خاطرنشان کرد و گفت: در این جلسه درباره مناطق مرزی کردستان و آذربایجان غربی بحث و تصمیم گرفته شد که جاذبه‌های مسائلی مانند کولبری یا جاذبه‌هایی را که در شرق کشور به اشکال دیگری هست، به سمت بازارچه‌های مرزی سوق دهیم.

ربیعی با بیان اینکه قرار شد، ثبت آماری جایگزین ثبت سفارش شود، تصریح کرد: کالا به‌طور کامل در بازارچه‌ها با سهولت بیشتر وارد خواهد شد و نوع و میزان اقلام هم به سمت اقلامی که سودآوری بیشتری داشته باشد، گسترش پیدا می‌کند. پیش از این برای مناطق مرزی ۱۰۰ قلم کالا در نظر گرفته شده بود که در جلسه روز گذشته قرار شد اقلام جدیدی اضافه شود که تصمیم‌گیری درباره حدود و میزان اقلامی که از هر بازارچه وارد می‌شود، از سوی کمیته‌ای اعلام خواهد شد. این مقام مسوول در دولت دوازدهم در خصوص حجم و میزان اقلامی که از هر بازارچه می‌تواند وارد کشور شود، گفت: هم درباره ظرفیت مبادلات و سهولت در بازارچه‌های مرزی و هم اینکه ۱۵ درصد سود بازرگانی این بازارچه‌ها تخفیف داده شده که می‌تواند به مرزنشین‌های شرق و غرب کشور و بازارچه‌های مرزی آنها کمک کند.

ربیعی با اشاره به مباحث جلسه هیات دولت درباره ساماندهی مرزها و مرزنشینان و همچنین مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه، گفت: این موضوع به کمیسیون‌ اقتصاد واگذار شد تا در سال‌های باقیمانده دولت سرمایه‌گذاری جدیدی در این زمینه انجام دهیم. وزارت اقتصاد می‌تواند املاک مازاد دستگاه‌ها را شناسایی کرده و بفروشد.

به‌گفته وی، آیین‌نامه اجرائی نحوه فروش املاک و اموال مازاد نیز در جلسه دولت بحث شد که در استان‌ها چگونه به فروش برسد و قرار شد در وزرات اقتصاد این موضوع دنبال شود و در استان‌ها نیز یک کمیته تشکیل شود که در مورد پیشگیری‌هایی که در خصوص واگذاری‌ها صورت می‌گیرد و چسبندگی‌هایی که گاهی ایجاد می‌شود، اقدامات لازم صورت بگیرد. همچنین قرار شد این املاک شناسایی شده و وزارت اقتصاد این حق را داشته باشد که املاک را خودش انتخاب کرده و به فروش برساند. سخنگوی دولت با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در دولت درباره صادرات و واردات گفت: در ۹ ماه گذشته، ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار صادرات و ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار واردات داشتیم که نشان می‌دهد تراز تجاری کشور مثبت است. در این راستا دولت تاکید دارد برای برخی از کالاهایی را که در داخل کشور می‌تواند ساخته شود، حمایت کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به سخنان اخیر ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی پس از سفر رئیس‌جمهور به این کشور، یادآور شد: اظهارات وی پس از برگزاری اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ درباره اقدام برای ارز مشترک ایران، ترکیه و قطر و مالزی برای ما بسیار حائزاهمیت است، این پیشنهاد ما بوده است و از سخنان نخست‌وزیر مالزی نیز استقبال می‌کنیم، امیدواریم این ارز جایگزینی برای دلار در میان این کشورها شود.

سخنگوی دولت درباره سخنان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر ارسال پیام رئیس‌جمهور در سال گذشته برای توقف بررسی لوایح FATF در مجمع، گفت: موضع دولت را وزیران امور خارجه و اقتصاد و معاون حقوقی رئیس‌جمهور بیان می‌کنند. ما همچنان مصرانه تصویب این لوایح را کمک به بهبود وضع اقتصادی ایران و به مصلحت کشور می‌دانیم. امیدواریم مجمع نیز به دیدگاه دولت توجه کند و البته خوشحالیم که آنها این دو لایحه را از دستور خارج نکرده‌اند همین برای دولت حائزاهمیت است و کمیسیون مشترک نیز موضوع را پیگیری می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: