bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۸
باید پذیرفت اقدام دولت ترامپ در ترور بزدلانه شهید سلیمانی می‌تواند به‌عنوان حرکتی در تغییر مسیر تحولات (game changer) در آینده خاورمیانه تعبیر شود. این اقدام‌‌ها از سوی روسای جمهوری امریکا که به‌دنبال انتخاب شدن برای بار دوم یا برون‌رفت از بحران سیاسی (مانند استیضاح) انجام می‌شود، کم‌سابقه نیست و شرایط خطرناکی را بر صلح و امنیت جهانی تحمیل می‌کند

باید پذیرفت اقدام دولت ترامپ در ترور بزدلانه شهید سلیمانی می‌تواند به‌عنوان حرکتی در تغییر مسیر تحولات (game changer) در آینده خاورمیانه تعبیر شود. این اقدام‌‌ها از سوی روسای جمهوری امریکا که به‌دنبال انتخاب شدن برای بار دوم یا برون‌رفت از بحران سیاسی (مانند استیضاح) انجام می‌شود، کم‌سابقه نیست و شرایط خطرناکی را بر صلح و امنیت جهانی تحمیل می‌کند.

این احتمال را هم نباید کاملا منتفی دانست که عوامل اصلی قدرت در امریکا (Deep State) که روسای‌جمهوری آن کشور هم با برنامه‌ریزی آنها انتخاب می‌شوند، برای یک دور‌ه‌ای کردن ریاست‌جمهوری ترامپ این پوست موز خطرناک را زیر پای او انداخته باشند که حتی به قیمت ایجاد بحران فراگیر در منطقه خاورمیانه، از شر این فرد نژادپرست که مجموعه بزرگی از روانکاوان و روانشناسان امریکایی به‌تازگی با انتشار بیانیه‌ای درباره سلامت روانی وی ابراز نگرانی کرد‌ه‌اند، خلاص شوند. البته کمک به شخص نتانیاهو، از عوامل اصلی قدرت سایه در امریکا که خود درگیر بحران سیاسی بوده و آینده سیاسی‌اش به انتخابات آینده اسرائیل مرتبط است را نیز به‌عنوان یکی از دلایل این ماجراجویی خطرناک نمی‌توان از نظر دور داشت. بازار نفت به‌طور طبیعی بعد از این حرکت جنگ‌طلبانه و شوک ‌برانگیز دولت امریکا، با افزایش سریع قیمت‌‌ها روبه‌رو خواهد شد. بازار نفت پس از واکنش‌‌های اولیه، به انتظار اقدام‌‌های بعدی از سوی ایران خواهد نشست. هر نوع خبر در راستای بحرانی‌تر شدن شرایط منطقه می‌تواند سبب حرکت قیمت‌‌ها به بالا شود که این تحولات قیمت‌‌ها، نتیجه آثار روانی اولیه اقدام تروریستی اخیر دولت امریکا خواهد بود. طبیعی است که کشور‌های عمده مصرف‌کننده نفت که به واردات آن از منطقه خاورمیانه وابسته هستند، با نگرانی تحولات بحرانی در این منطقه، به‌خصوص در عراق را که صادرکننده عمده به بازار‌های جهانی به‌ویژه آسیاست، دنبال می‌کنند.

آنها در روز‌های آینده با نگرانی، تصمیم‌‌ها و واکنش‌‌های ایران و همین‌طور نیرو‌های مردمی در عراق را که رهبر خودشان و همین‌طور نیرو‌های رزمنده زیادی را از دست داد‌ه‌اند، رصد خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۴۰ سال عمر خود که با بحران‌‌های متعدد داخلی و خارجی روبه‌رو بوده و آنها را عمدتا با بصیرت و فداکاری پشت سر گذاشته، بار دیگر با آزمونی تاریخ‌ساز روبه‌روست که بتواند توطئه شیاطینی را که دنبال ضربه‌ زدن به امنیت کشور با هدف رسیدن به اهداف شوم خود هستند، نقش بر آب کند. ابعاد این بحران‌آفرینی دولت امریکا چنان گسترده است که وضع بازار نفت، بخش کوچکی است از آنچه می‌تواند منطقه را درگیر کند. شاید سناریونویسان این حرکت خطرناک در امریکا امیدوار باشند که نه‌تنها ایران را درگیر بحران فرسایشی با خود کنند، بلکه مصرف‌کنندگان عمده نفت دنیا مانند چین را که رقیب بزرگی برای امریکاست نیز تضعیف و کشور‌های منطقه را بیش از پیش به چتر امنیتی خود وابسته کنند. نباید فراموش کرد که تداوم بحران و بالاتر رفتن قیمت نفت و تاثیر آن بر قیمت بنزین در امریکا در سال انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند مکر توطئه‌گران را به خودشان برگرداند. به‌نظر می‌رسد حفظ انسجام ملی و نشان ‌دادن آن به دنیا می‌تواند مورد سوءاستفاده دشمنان به‌خصوص در عراق باشد که انسجام سیاسی کمتری نسبت به ایران دارد، راه برون‌رفت از این توطئه عظیم است.

جهش قیمت نفت در پی تهدید ترامپ برای تحریم عراق

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تهدید رئیس‌جمهور امریکا به وضع تحریم‌ها علیه عراق، بیش از دو درصد افزایش پیدا کرد و نفت برنت از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه عبور کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت با یک دلار و ۶۷ سنت معادل 4/2 درصد افزایش، به ۷۰ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا با یک دلار و ۳۴ سنت معادل 1/2 درصد افزایش، به ۶۴ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از آوریل بود. قیمت‌های نفت روز جمعه پس از اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، بیش از سه درصد صعود کرده بودند. این اقدام ددمنشانه امریکا بیم تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را که ممکن است باعث مختل شدن عرضه نفت این منطقه شود، برانگیخته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روز یکشنبه تهدید کرد اگر نیروهای امریکایی مجبور شوند عراق را ترک کنند، این کشور را هدف تحریم‌های شدیدی قرار خواهد داد. ترامپ همچنین گفت که اگر تهران در واکنش به شهادت سردار سلیمانی، دست به حمله بزند، واشنگتن تلافی خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، ایهام کامل، تحلیلگر گروه اوراسیا در یادداشتی نوشت: این واقعه دور طولانی از تنش‌های منطقه‌ای را به وجود آورده و ریسک قابل توجهی را متوجه دارایی‌های امریکایی زیرساخت انرژی خاورمیانه کرده است. این گروه مشاوره بر مبنای افزایش ریسک متوجه زیرساخت نفتی در منطقه، پیش‌بینی کرد که قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۰ بین ۶۵ تا ۷۵ دلار خواهد بود. سفارت امریکا در بغداد روز جمعه پس از اعلام این خبر، از همه شهروندان امریکایی خواست خاک عراق را ترک کنند. وزارت نفت عراق اعلام کرد: شهروندان امریکایی که برای شرکت‌های نفتی خارجی در شهر بصره کار می‌کنند، روز جمعه این کشور را ترک کردند. مقامات عراقی به رویترز تاکید کردند: تخلیه کارکنان امریکایی روی فعالیت‌های نفتی، تولید یا صادرات این کشور که با تولید حدود 62/4 میلیون بشکه در روز، دومین عضو بزرگ اوپک است، تاثیر نخواهد گذاشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: