bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۰۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
با افزایش احتمال خاموشی و نوسانات برق؛
بامداد جنوب: دمای هوا در کشور خصوصا در استان‌های جنوبی طی هفته‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به‌گونه‌ای که طی روزهای اخیر افزایش دمای هوا به بالای 50 درجه سبب تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدن ادارات دولتی برخی استان‌ها شده است. در بوشهر نیز با توجه به افزایش دمای هوا، ساعات کاری ادارات تغییر کرده و کارمندان ادارات دولتی دو ساعت زودتر از ماه‌های خنک‌تر سال به خانه برمی‌گردند.

بامداد جنوب: 

دمای هوا در کشور خصوصا در استان‌های جنوبی طی هفته‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به‌گونه‌ای که طی روزهای اخیر افزایش دمای هوا به بالای 50 درجه سبب تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدن ادارات دولتی برخی استان‌ها شده است. در بوشهر نیز با توجه به افزایش دمای هوا، ساعات کاری ادارات تغییر کرده و کارمندان ادارات دولتی دو ساعت زودتر از ماه‌های خنک‌تر سال به خانه برمی‌گردند. همین امر سبب شده تا با افزایش قابل توجه مصرف برق در کشور، رکورد مصرف این انرژی بار دیگر شکسته شده و احتمال نوسانات برقی نیز به همان اندازه افزایش یابد.

در همین رابطه، کاهش کیفیت برق شبکه که با افت یا نوسان ولتاژ، خود را در بخش برق خانگی نشان می‌دهد، ممکن است موجب بروز مشکلات فنی و یا خرابی‌هایی در وسایل الکترونیکی خانگی شود؛ موضوعی که در روزهای اخیر بسیار چالش‌برانگیز شده است. یکی از دغدغه‌های مشترکان برق دراین روزها خاموشی‌های پراکنده و از بین رفتن برخی از تجهیزات در پی همین قطعی‌هاست.

البته صنعت برق برای اینموضوع راهکاری را در نظر گرفته، به‌گونه‌ای که یکی از آیتم‌های قبوض برق حق بیمه است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا اگر حادثه‌ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.

از مردادماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید، بیمه شوند.

در حال حاضر ۳۵ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به‌طور میانگین مبلغی حدود 5/3 میلیارد تومان به‌عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت می‌کنند که به‌دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمی‌کنند، به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی‌اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود می‌شوند که بسیاری از آنها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمی‌کنند.

بر اساس توضیحات شرکت توانیر، در این رابطهطبق ماده ۱۲ قانون الحاقبه هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابع ذی‌ربط اجازه داده می‌شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می‌شود، اخذ و صـرفا جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش‌سـوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکت‌های بیمه برگزاری مناقصه اقدام کنند.

در همین زمینه، معاون هماهنگی توزیع شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در خصوص میزان پرداخت خسارت به ایسنا گفت: هزینه آسیب به تجهیزات تا سقف ۱۲ میلیون تومان، فوت ناشی از اختلال در شبکه برق ۴۵۰ میلیون تومان، نقص عضو ۳۰۳ میلیون تومان، آتش‌سوزی ۴۱۷ میلیون تومان و هزینه پزشکی ۳۲۲ میلیون تومان اعلام شده که نهایتا از مهرماه و پس از تعیین بیمه‌گذارپرداخت خسارات صورت می‌گیرد.

غلامعلی رخشانی‌مهر با بیان اینکه یکی از اهداف صنعت برق استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی است تا میزان حضور فیزیکی مشترکان در شرکت‌های زیر مجموعه توانیر کاهش یابد که تاکنون ۲۸ اقدام شناسایی شده و برای اکثر شرکت‌ها نیز تا پایان امسال قابل اجراست، تصریح کرد: یکی از این اقدامات بیمه خسارت به مشترکان است به‌گونه‌ای که همه مشترکان می‌توانند از طریق سامانه bimetavanir.org.ir موضوع دریافت خسارت از صنعت برق را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه هر ساله در قانون بودجه مبلغی را از مشترکان در قبوض دریافت می‌کنیم که برای مشترکان شهری ۱۰۰ تومان و برای مشترکان روستایی ۵۰ تومان است، افزود: اگر حادثه ای در بخش خانگی و یا تجاری اتفاق افتد و منجر به نقص عضو و یا فوت شود، افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت نسبت به آسیب تجهیزات و یا نقص عضو آتش‌سوزی و فوتی که به‌دلیل اختلال در شبکه برق بوده اعلام کنند که پس از بررسی کارشناس و انتخاب بیمه‌گر نسبت به پرداخت هزینه اقدام می‌شود.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه افرادی که خساراتی مربوط به قبل از سال ۱۳۹۹ دارند نیز نگران نباشند چراکه از طریق بیمه کوثر که قبلا از طریق مناقصه برنده شده مبالغ خسارت پرداخت خواهد شد، تاکید کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه نسبت به ارسال مستندات اقدام کنندو کارشناسان به بررسی مستندات و حادثه خواهند پرداخت و بدون مراجعه مشترک از طریق سامانه ارتباط دوسویه برقرار می‌شود و بعد از انتخاب بیمه‌گر از طریق مناقصه نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدام خواهد شد. تلاش ما این است که از مهرماه رسیدگی به مساله آغاز شود و نهایتا کمتر از دو هفته پرداخت خسارت صورت بگیرد.

گفتنی است، مشترکانی که در سال گذشته دچار خسارت ناشی از برق شده باشند می‌توانند مدارک را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت از سوی شرکت بیمه‌گر رسیدگی و پرداخت می‌شود. مدارک عمومی شامل برای این کار، تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف‌کننده) یا تصویر صورتحساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف‌کننده)، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.

همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش‌سوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.

همچنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: