bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹
تولید پتروشیمی نوری ۸ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی؛
مژده پاینده: مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری، شیوع ویروس کرونا را بر تولید محصولات این شرکت بی‌تاثیر دانست و گفت: این مجتمع در هشت ماه امسال، هشت درصد بیشتر از ظرفیت اسمی و ۱۵ درصد بالاتر از برنامه تولید داشته است.

مژده پاینده:

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری، شیوع ویروس کرونا را بر تولید محصولات این شرکت بی‌تاثیر دانست و گفت: این مجتمع در هشت ماه امسال، هشت درصد بیشتر از ظرفیت اسمی و ۱۵ درصد بالاتر از برنامه تولید داشته است.

شرکت پتروشیمی نوری چهارمین شرکت آروماتیک ایران است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد آروماتیکی در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی در دنیا شناخته می‌شود. این شرکت از جمله طرح‌های استراتژیک برنامه پنج‌ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است که در حال حاضر از جمله مجتمع‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) است. این پتروشیمی، با توجه به شاخص‌های تولیدی هلدینگ خلیج فارس، در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۹، در رده اول رده‌بندی تولید؛ شرکت‌های تابعه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفت. پتروشیمی نوری به فاصله ۲۸۰ کیلومتری از مرکز استان بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع شده است.

توقف فعالیت‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری پرنوسان و بی‌ثبات مواد اولیه، ناشی از شرایط شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشور‌های جهان و به‌دلیل قرنطینه و اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه رفت‌وآمد و لغو سفرها، تاثیر آنی و قابل ملاحظه بر صنایع پتروشیمی و شیمیایی دارد. شیوع کووید-۱۹ تاحدودی بر همه جنبه‌های زندگی امروزی بشر تاثیر گذاشته است. برای صنایع پتروشیمی و شیمیایی جهان این چشم‌انداز با سرعتی نگران‌کننده در حال تغییر است، اما خوشبختانه پتروشیمی نوری از ابتدای شیوع این بیماری به‌خوبی راه در رو از عواقب اقتصادی این بیماری شناخته و به مقابله به آن پرداخته است.

تقی صانعی روز گذشته در نشست خبری از طریق ویدئوکنفرانس، با اعلام خبر تصویب افزایش سرمایه این شرکت از سه هزار میلیارد ریال به ۹ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته بیان کرد: نوری در هشت ماه سال ۹۹، هشت درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و ۱۵ درصد بیشتر از برنامه پیش‌بینی‌شده تولید داشته است. این افزایش سرمایه صرف تامین مالی بخشی از طرح هنگام خواهد شد، واحد آمونیاک طرح هنگام سال ۱۴۰۰ و واحد اوره آن سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی می‌شود و به‌دلیل موقعیت مکانی طرح هنگام در کنار اسلکه، قیمت تمام‌شده صادرات محصولات این واحد به‌طور نسبی کمتر از واحد‌های دیگر خواهد بود و حاشیه سود مطلوبی برای نوری خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش نرخ خوراک در سال‌های آینده ادامه داد: نرخ خوراک تابعی از قیمت جهانی نفت است و قیمت محصولات و قیمت خوراک متناسب با هم است و به بازار نفت در آینده بستگی دارد. مناقصه طرح به صفر رساندن سوزاندن گاز‌های مشعل پتروشیمی نوری برگزار و برنده مشخص شده است، در دو هفته آینده این طرح آغاز می‌شود و در ۲۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت تولید پتروشیمی نوری را حدود 5/4 میلیون تن داست و از ابتدای راه‌اندازی ۶۰ درصد محصولات این مجتمع صادراتی بوده است و در سال ۹۹ نیز به‌دلیل افزایش مصرف داخل حدود ۵۵ درصد محصولات صادر شده است. اولویت پوشش نیاز داخل و پس از آن صادرات مازاد محصولات است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر عملکرد مجتمع افزود: این شرکت به تبعیت از قوانین منطقه، همه پروتکل‌های بهداشتی را اجرا می‌کند و کرونا تاثیری بر تولید این شرکت نداشته است. چند طرح توسعه‌ای جدید در واحد پژوهش و فناوری پتروشیمی نوری در حال بررسی است که در صورت اقتصادی بودن این طرح‌ها اعلام خواهند شد. افزایش حجم صادرات و به‌دنبال آن کاهش هزینه حمل و مدیریت شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس سبب کاهش هزینه‌های این شرکت شده است.

پتروشیمی نوری علاوه بر خوش درخشیدن در تولید به‌عنوان سازمانی پیش‌رو و فعال در حوزه‌ی مسوولیت اجتماعی، همواره رسیدگی به جوامع محلی خود را بسیار ارزشمند دانسته و در این راستا طرح‌ها متعددی را با همکاری نهاد‌های فعال در حوزه مسوولیت اجتماعی به‌خصوص از طریق شورای راهبردی پتروشیمی منطقه پارس، برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. مشارکت در طرح‌های کمک‌های مومنانه برای قشر کم‌بضاعت جامعه و خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌های استان بوشهر در شرایط کنونی، از تازه‌ترین این اقدامات است.مرداد امسال هم در راستای انجام مسوولیت اجتماعی خود، به‌صورت داوطلبانه با اجرای طرح حمایت از فرزندان آسمانی، در سومین سال متوالی، ۱۴۵ نفر دانش‌آموز یتیم ممتاز (شامل ۶۲ پسر و ۸۳ دختر) از شهرستان‌های عسلویه، جم، کنگان و دیر را با هزینه‌ای بالغ بر «دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال» تحت حمایت خود قرار داد.

طبق گزارش‌های رسمی در این شرایط کرونایی نه تنها پتروشیمی نوری که دیگر پتروشیمی‌ها در ایران در قیاس با سایر کشور‌ها از شرایط بهتری برخوردار هستند. تولید محصولات پتروشیمی در ایران نه تنها با کاهش روبه‌رو نشد، بلکه حتی شاهد ثبت رکورد‌های جدیدی در تولیدات این محصولات بودیم. این افزایش در سایه کرونا و ضمن تحریم‌های ناجوان‌مردانه، علاوه بر ارز‌آوری برای کشور، مانع از کارافتادن چرخ صنعت در کشور شد. در همین زمینه باید گفت، هیچ یک از واحد‌های پتروشیمی کشور به جهت کرونا با تعطیلی مواجه نشدند. طبق گفته مسوولان این صنعت «رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره تولید، ایجاد تنوع در محصولات، تامین خوراک صنایع داخلی و همچنین ارتقای ارزش سبد محصولات تولیدی این صنعت است، که این مهم حتی در زمان شیوع همه‌گیری کرونا از کار نایستاد». در پاره‌ای موارد هم برای رفع نیاز بخش درمانی کشور، حتی پتروشیمی‌ها تمام توان خود را به‌کار گرفتند و از حداکثر ظرفیت اسمی تولید خود نهایت بهره را بردند.

طبق گفته وزیر نفت تولید محصولات پتروشمی از ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۶۶ میلیون تن در سال ۹۸ رسید و امسال نیز با بهره‌برداری از ۱۷ طرح دیگر پتروشیمی، ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران افزوده خواهد شد. بر اساس این آمار شاید ایران و صنعت پتروشیمی ایران تنها نمونه‌ای باشند که در زمان بیماری کووید۱۹، نه تنها زمین‌گیر نشد، بلکه با جهش غیرقابل تصوری مسیر توسعه خود را ادامه داد.

زیریک-برآورد دولت از منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین

بامداد جنوب: سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کرده بود منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه ۹۸ با لحاظ درآمد ناشی از صادرات این فرآورده نفتی ۳۳ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان در سال باشد.

در گزارش جدید بازوی کارشناسی مجلس درباره آثار و تبعات مختلف افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین ایرادات اجرای این سیاست از سوی دولت از لحاظ اجرائی «بی‌اطمینانی مردم و برخی نمایندگان محترم مجلس از اختصاص تمامی منابع حاصل از افزایش قیمت به خانواده‌های کم‌درآمد» بود، آمده است: یکی از مشکلات جدی، تشکیک در استفاده نکردن دولت از این سیاست برای رفع کسری بودجه خود بود. به عبارت بهتر با توجه به کسری بودجه دولت، این ادعا برای بسیاری از افراد به‌طور کامل باورپذیر نبود. علاوه‌بر این، ارائه برخی از اطلاعات غیردقیق از سوی مخالفان طرح و شفاف‌سازی نکردن دولت در موردمنابع حاصل به این مساله دامن زد.

درواقع هنوز یک گزارش مستند در رابطه با منابع و مصارف این طرح ازسوی دولت منتشر نشده است. برمبنای گزارش سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون بودجه مجلس، منابع و مصارف حاصل از اجرای این طرح به شرح جداول زیر است: شایان ذکر است آنچه در عمل اجرا شد، تفاوت‌هایی با جدول فوق دارد، ازجمله آنکه بنزین سوپر سهمیه‌ای در عمل وجود خارجی ندارد.

این مرکز پژوهشی به نکات زیر در رابطه با جداول فوق اشاره کرده است: «کل منابع حاصل از افزایش قیمت برای فروش داخل بدون کسر مالیات، عوارض و سهم شرکت ملی نفت در منابع منعکس شده است. این بدین معناست که بودجه از این منابع هیچ استفاده‌ای نکرده است (در حالت عادی ۳۰ درصد از قیمت فروش بنزین بابت مالیات و عوارض به دولت و شهرداری اختصاص می‌یافت). با نگرفتن مالیات کل منابع پیش‌بینی شده برابر با ۳۳.۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود که بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان آن فقط برای پرداخت یارانه نقدی وعده داده شده مورد نیاز است.

در حال حاضر، حدود ۳ هزار میلیارد تومان از منابع بیش از مصارف پیش‌بینی شده است. البته با توجه به احتمال افزایش مصارف طرح، شاید این مبلغ نیز به مصارف آتی اختصاص خواهد یافت. برای مثال با توجه به نزدیکی درآمد خانوار در دهک‌های ۶ و ۷ و ۸ و دشواری شناسایی هفت دهک پایین برای پرداخت یارانه، به احتمال زیاد بر تعداد خانوار‌های متقاضی و دریافت‌کننده بسته حمایت نقدی افزوده خواهد شد. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود، در عمل کل منابع حاصله (8/33 هزار میلیارد تومان) صرف حمایت شده و حتی این خطر وجود دارد که طرح با کسری نیز روبه‌رو شود.

هم‌چنین از آنجا که به خودرو‌های دولتی سهمیه اختصاص نیافته با توجه به افزایش هزینه‌های این خودرو‌ها و عدم در نظر گرفتن منابع برای آن‌ها این سیاست موجب کسری بودجه دولت خواهد شد». گفتنی است گزارش مذکور که اولین گزارش بازوی کارشناسی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ است، حدود یک هفته بعد از اجرائی شدن این سیاست از سوی دولت با هدف نقد و بررسی جوانب مختلف این اقدام دولت و همچنین پیش‌بینی تبعات احتمالی آن تهیه شده بود، ولی در روز‌های اخیر و با گذشت زمان حدود یک سال از زمان تهیه آن، بالاخره مجوز انتشار عمومی پیدا کرد و رسانه‌ای شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: