bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در آبان بنزینی؛
ملیحه مالکی: ظهر روز سه‌شنبه (۴آبان ۱۴۰۰) اختلال در سیستم پمپ‌بنزین‌ها موجب سرگردانی مردم شد. شباهت‌های هماهنگی رسانه‌ای و عملیات میدانی جریان ضد انقلاب در این ماجرا نیز شائبه حمله سایبری به پمپ بنزین را تقویت می‌کرد.

ملیحه مالکی

ظهر روز سه‌شنبه (۴آبان ۱۴۰۰) اختلال در سیستم پمپ‌بنزین‌ها موجب سرگردانی مردم شد. شباهت‌های هماهنگی رسانه‌ای و عملیات میدانی جریان ضد انقلاب در این ماجرا نیز شائبه حمله سایبری به پمپ بنزین را تقویت می‌کرد. دیری نپایید که خبرگزاری ایسنا با انتشار خبری اعلام کرد که حمله سایبری عامل اختلال در سامانه سوخت‌گیری بنزین است. ساعتی بعد ایسنا با انتشار گزارشی ضمن تکذیب این خبر نوشت: «خبری با عنوان «قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شهرستان‌ها به‌دلیل حمله سایبری» که به نقل از ایسنا در حال انتشار در فضای مجازی است، جعلی است.»

در خبر تکذیب‌شده ایسنا آمده بود: «گزارش‌های ساعت اخیر خبرنگاران ایسنا در سطح کشور حاکی از اختلالات در جایگاه‌های سوخت در شهر‌های مختلف و ایجاد صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها و نارضایتی رانندگان و مسافران است. طبق این گزارش‌ها مراجعه‌کنندگان به جایگاه‌های سوخت با پیام «حمله سایبری ۶۴۴۱۱» بر روی صفحه دیجیتال پمپ‌ها روبه‌رو می‌شوند. عکس‌های دریافتی از رانندگان در اصفهان حاکی از این حمله سایبری نیز علیه بیلبورد‌های دیجیتال در شاهراه‌های شهر با پیام‌های «بنزین مجانی در پمپ‌بنزین جماران» و «خامنه‌ای! بنزین ما کو؟» است.»

صداوسیما نیز در همان ابتدای کار وارد میدان شد و گزارشاتی میدانی از سطح شهر و از برخی جایگاه‌های عرضه سوخت ارائه کرد که مُهر تاییدی بر جدی بودن اختلال در سامانه عرضه بنزین بود. برخی خبر‌ها حکایت از حملات سایبری داشت و برخی دیگر نیز این امر را تکذیب کرده و تنها از یک اختلال روایت می‌کردند.



نورنیوز، رسانه منتسب به شورای عالی امنیت ملی اختلال ایجاد‌شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودرو‌ها شده بود را ناشی از حمله سایبری دانست.

خبرگزاری اصولگرای فارس، اما این موضوع را به حوادث آبان ۹۸ مرتبط کرد و در گزارشی نوشت؛ «از ساعاتی قبل اختلال در سیستم پمپ‌بنزین‌ها موجب سرگردانی مردم شد. این موضوع همزمان با تدارک گسترده رسانه‌های ضدانقلاب درمورد حوادث آبان ۹۸ احتمال حمله سایبری را تقویت می‌کند؛ اگرچه هنوز مسوولان مربوطه در این باره اظهارنظری نکرده‌اند».

پس از انتشار این اخبار و گزارش‌ها، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلامیه‌ای برای اطمینان دادن به شهروندان صادر کرد. در این اطلاعیه آمده: «به اطلاع هموطنان می‌رساند به‌دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت موقتا امکان سوخت‌گیری در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال همراه شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال انجام است، ازاین‌رو تا رفع مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری کنند. ضمنا پیرامون تامین بنزین و نفت‌گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبار‌های نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این خصوص متصور نیست. شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز تکذیب می‌شود»و

چند ساعت بعد، منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها را تایید کردند. جزئیات این حمله سایبری و منشأ آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد. همچنین منابع وزارت نفت از فعالیت شدید کارشناسان فنی برای رفع مشکل خبر می‌دهند تا به‌زودی روند سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها به حالت عادی برگردد.

پیگیری میدانی خبرنگار بامداد جنوب از جایگاه‌های سوخت سطح شهر بوشهر نشان می‌دهد که سوخت‌گیری از پمپ‌بنزین‌ها با نرخ آزاد آغاز شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بامداد جنوب در ساعت ۱۹:۳۰ روز سه‌شنبه (۴آبان ۱۴۰۰) اظهار کرد: ۳۵ درصد از جایگاه‌های سوخت استان بوشهر به روال عادی با نرخ بنزین سه هزار تومانی و نفت و گاز ۶۰۰ تومانی برگشته‌اند و ساعت به ساعت این آمار رو به افزایش است.

مهرداد بیوکی با اشاره به اینکه امید می‌رود تا صبح (چهارشنبه ۵ آبان) شرایط جایگاه سوخت به حالت عادی برمی‌گردد، بیان کرد: با توجه به تاسیسات ذخیره‌ای در استان برای تامین فرآورده‌ها مشکلی وجود ندارد و ظرفیت مخازن جایگاه‌ها پر است.

اما وقوع این حادثه یک نگرانی قدیمی را باردیگر در بین مردم زنده کرد «آیا بنزین گران خواهد شد؟» سوالی که در نهایت وزیر کشور را وارد میدان کرد تا به سرعت عکس‌العمل نشان دهد. احمد وحیدی، وزیر کشورگفت: «اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به‌زودی رفع می‌شود. هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند».

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز ضمن تکذیب خبر افزایش قیمت بنزین گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و خواهش ما این است که تا حل مشکل فنی در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور مردم به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه نکنند.

زیریک-ببینیم استاندار جدید بوشهر با نفتی‌ها چند چند است؟

به گزارش روابط عمومی استانداری بوشهر، احمد محمدیزاده در نشست شورای راهبردی پتروشیمی‌های استان بوشهر با حضور برخی مدیران پتروشیمی‌های مستقر در پارس جنوبی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی در کشور، راهی به‌جز حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور نداریم. تاسیسات عظیم مستقر در پارس جنوبی از منابع و ثروت‌های کشور است و باید از منافع سرمایه‌گذاری‌های این منابع به‌نفع مردم استفاده لازم را ببریم.

استاندار بوشهر در ادامه افزود: کشور در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارد و همه باید با همدلی و وحدت به مردم در این عرصه کمک کنیم، اگر در جنگ اقتصادی، با هماهنگی و همدلی پای کار باشیم و مردم این همدلی را حس کنند بدون شک پیروز خواهیم شد و نتیجه جنگ اقتصادی به استقلال اقتصادی منجر می‌شود.

محمدی زاده با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های صنایع نفت و گاز در عسلویه بیان کرد: درصدی از سود خالص پتروشیمی‌های فعال در پارس جنوبی به‌عنوان مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های مستقر در پارس جنوبی در نظر گرفته شده و در استان هزینه ‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های در حال اجرا مربوط به مسوولیت‌های اجتماعی صنایع نفت و گاز با هماهنگی استانداری نهایی شده است، افزود: برای تعریف پروژه‌های جدید هم یک برنامه و فرایند دقیق تعریف ‌شود تا بخش بیشتری از استان از منابع مسوولیت‌های اجتماعی صنایع نفت و گاز بهره‌مند شوند.منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست پتروشیمی، ظرفیت بسیار مناسبی است و زمینه لازم برای توسعه خدمات صنایع نفت و گاز را در سراسر استان فراهم خواهد کرد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی در استان به منطقه ویژه اقتصادی شمال استان هم گسترش ‌یابد، گفت: برای سرمایه‌گذاران در طرح‌های کلان فرش قرمز پهن می‌کنیم، با وجود اینکه اقدامات اجرایی منطقه آزاد بوشهر آغاز نشده، اما آماده همکاری برای سرمایه‌گذاری طرح‌های نفتی و گازی در این منطقه هستیم.

استاندار بوشهر با بیان اینکه جدول سپرده‌گذاری منابع مالی پتروشیمی‌های مستقر در استان با هماهنگی استانداری و شورای راهبردی پتروشیمی‌ها تدوین شود، افزود: موضوع استفاده از ۵۰ درصد نیرو‌های بومی در صنایع نفت و گاز به‌صورت جدی از سوی شورای راهبردی پتروشیمی‌های استان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه استفاده از توان مدیران بومی در صنایع نفت و گاز مستقر در استان از مطالبات جدی نخبگان و چهره‌های سیاسی و اجتماعی استان است، گفت: شورای راهبردی پتروشیمی‌ها، گزارش شفافی از میزان حضور مدیران بومی در صنایع نفت و گاز اعلام کند.

رئیس شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در این نشست بیان کرد:سال گذشته شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ۶۵ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف استان بوشهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این میزان ۶۲ درصد سرمایه‌ای و ۳۲ درصد جاری بوده است و این میزان سرمایه‌گذاری نسبت به سال ۹۸، ۳۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

مسعود حسنی، خرید دو هزار و ۳۰۰ تبلت دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی، تحویل و اجرای ۱۲ مدرسه، احداث دانشکده فنی مهندسی جم با ۱۶ میلیارد تومان اعتبار، احداث ۲۳۰ باب خانه برای مددجویان کمیته امداد شهرستان‌های جم، کنگان، عسلویه و دیر به‌صورت مشارکتی با کمیته امداد، اختصاص سه میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد اخند، اختصاص سه میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مصلی نماز جمعه جم و احداث زمین چمن در شهر جدید نایبند را از جمله پروژه‌های اجراشده از سوی شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس سال گذشته در استان بوشهر دانست.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: با توجه به جمعیت کارگری مستقر در جنوب استان بوشهر همه تصور می‌کردند کرونا در این منطقه کارگری به اوج خود می‌رسد، اما با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و انجام اقدام‌های پیشگیرانه به‌خوبی این ویروس مدیریت شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: