bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰
درست در روزی که استاندار بوشهر بر بومی‌گزینی تاکید کرد؛
ملیحه مالکی: استاندار بوشهر صبح روز (دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰) در مراسم معارفه فرماندار عسلویه با تاکید بر نظامند شدن اشتغال جوانان عسلویه در پارس جنوبی گفت: خدمات‌رسانی به مردم عسلویه و محیط پیرامونی از وظایف اساسی صنعت نفت و گاز است

ملیحه مالکی

استاندار بوشهر صبح روز (دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰) در مراسم معارفه فرماندار عسلویه با تاکید بر نظامند شدن اشتغال جوانان عسلویه در پارس جنوبی گفت: خدمات‌رسانی به مردم عسلویه و محیط پیرامونی از وظایف اساسی صنعت نفت و گاز است و نباید کم‌کاری شود. این میزان محرومیت زیبنده مردم عسلویه نیست و منطقه‌ای که پروژه‌های بزرگ و مگاپروژه را میزبانی می‌کند، نیازمند رسیدگی بیشتر و موثرتر است.

احمد محمدی‌زاده در ادامه افزود: بیکاری جوانان عسلویه نکته منفی است و توقع مردم منطقه در ایجاد شغل برای جوانان بومی عسلویه یک خواسته به حقی است که باید محقق شود. زمانی که به‌عنوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در کنار مهندس قاسمی در منطقه عسلویه کار می‌کردیم، بیش از ۲۱ میلیارد دلار پروژه اجرایی و عملیاتی کردیم و با منطقه آشنایی کامل دارم.

وی با اشاره به اینکه خدمات صنایع نفت و پتروشیمی به جامعه پیرامونی در قالب مسوولیت‌های اجتماعی مورد توجه است، خاطرنشان کرد: این خدمات با برنامه‌ریزی و تشکیل کمیته‌های تخصصی و مشترک در قالب پروژه‌های عمرانی و طرح‌های اشتغال‌زایی نظام‌مند می‌شود.

اما درست در روزی که استاندار بوشهر به شکل رسمی وارد عسلویه شد و در مراسم معارفه فرماندار این شهرستان بر به‌کارگیری نیرو‌های بومی و توانمندی‌های نیروی انسانی این خطه تاکید کرد، متولیان هلدینگ پتروفرهنگ یکی از نیرو‌های بومی در بدنه مدیریتی شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاور میانه را عزل تا یک نیروی غیر بومی جانشین وی کنند.

طی حکمی از سوی هیات‌مدیره کیمیای پارس خاورمیانه، عبدالرحیم قنبریان جایگزین عباس دولتی‌زاده در سمت مدیریت عامل این شرکت منصوب شد. قنبریان پیش از این سابقه عضویت در هیات‌مدیره هلدینگ نفت و گاز پارسیان، عضویت در هیات‌مدیره و مدیرعاملی پتروشیمی شیراز را در کارنامه دارد.

اسفند ۱۳۹۸ دولتی‌زاده جانشین ابراهیم عبدی مدیرعامل کیمیای پارس خاورمیانه شده بود، وی متولد شهرستان کنگان (بنک) یکی از نیرو‌های ارزشمند و با تجربه استان بوشهر بود که پیش از کیمیای خاورمیانه نیز مسوولیت‌های متعددی در حوزه مدیریتی در شرکت‌های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، بندر عسلویه و جانشینی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارسداشته است.

شیخ موسی احمدی نماینده جنوب استان بوشهر به‌دنبال تغییرات مدیریتی در شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه به انتصابات جدید در این شرکت واکنش نشان داد. موسی احمدی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «درحالی که وزیر معرفی‌شده ازسوی ریاست محترم جمهور خود را برای روز رای اعتماد آماده می‌کند و نماینده عالی دولت در شهرستان عسلویه درحال معرفی فرماندار است. عده‌ای در مرکز بدون توجه به شرایط منطقه و بی‌توجه به سیاست رئیس‌جمهور محترم مبنی بر استفاده از ظرفیت نیرو‌های انسانی بومی استان جلسه اضطراری تشکیل داده و اقدام به عزل مدیر بومی می‌کند.

اینجانب علاوه بر پیگیری‌های مستمر قبلی، بار دیگر درشب گذشته با آقای رکن مذاکره و توصیه موکد کردم که تا تعیین وزیر جدید و ممانعت از ایجاد تنش در منطقه از تصمیم خود عدول کنند. اما به‌رغم توصیه‌های خیرخواهانه، متولیان هلدینگ پتروفرهنگ با اقدام عجولانه مشکلات جدیدی را ایجاد کردند؛ ازاین‌رو اینجانب به‌عنوان خدمتگزار مردم شریف حوزه جنوب استان بوشهر این اقدام نابخردانه را به‌شدت محکوم می‌کنم».

اگرچه اکنون نباید به قضاوت نشست و باید منتظر ماند و دید که قنبریان چه عملکردی از خود به‌جای می‌گذارد؛ اما با توجه به اینکه مدیران بومی در صنایع بزرگ عسلویه به‌خودی‌خود کم بودند و حالا به‌جای افزایش در حال خط خوردن بیشتر هستند انتظار می‌رود نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و جناب استاندار مقابل این زیاده‌خواهی و این باندبازی بایستند و نگذارند تا دست‌های پیدا و پنهان روزبه‌روز معدود فرزندان توانمند بومی در بدنه مدیریتی شرکت‌های مستقر در پارس جنوبی را تارومار کنند.

از حدود ۲۴ سال پیش که عملیات احداث فاز‌های پارس جنوبی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان آغاز شد، مردم این استان امیدوار بودند که با استقرار این صنایع مشکل بیکاری حل شود. خوشبینانه‌ترین آمار حکایت از اشتغال کمتر از ۳۰ درصدی نیرو بومی در پارس جنوبی دارد. اکنون علاوه بر اینکه مسوولیت‌های اجتماعی در این زمینه نادیده گرفته شده است، مصوبه دولت مبنی بر اشتغال ۵۰ درصد نیرو‌های بومی در پارس جنوبی هم به هیچ گرفته می‌شود و از آن بدتر مدیران بومی هم یکی پس از دیگری خط می‌خوردند.

اخراج مدیران بومی و به‌کارگیری نیرو‌های غیربومی به‌جای آن‌ها ظلم غیر قابل توجیهی در حق نیرو‌های توانمند و شایسته استان بوشهر است؛ انتصاب‌هایی که یا مسوولان استان بوشهر از آن بی‌خبرند یا اینکه بر دخل و تصرف در آن ناتوان هستند. برکناری و جابه‌جایی سرمایه‌های توانمند مدیریتی استان در پتروشیمی‌ها حاکی از آن است که اهتمامی به حمایت از مدیران و متخصصان توانمند در بدنه صنعت نفت وجود ندارد و برخی افراد با مقاصدی شوم در حال لطمه زدن به منافع ملی و استانی هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر: