bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰
نماینده لامرد پیگیر آب و خوراک هرمز؛
ملیحه مالکی: اواسط آبان نامه‌ای از نماینده لامرد به وزیر نفت استان فارسی در فضای مجازی منتشر شد که در آن درخواست نماینده لامرد از وزیر نفت جهت انتقال طرح پتروشیمی عسلویه به این شهرستان به بهانه نبودن زمین کافی دیده می‌شود،

ملیحه مالکی

اواسط آبان نامه‌ای از نماینده لامرد به وزیر نفت استان فارسی در فضای مجازی منتشر شد که در آن درخواست نماینده لامرد از وزیر نفت جهت انتقال طرح پتروشیمی عسلویه به این شهرستان به بهانه نبودن زمین کافی دیده می‌شود، برای صحت و سقم این نامه با یکی از خبرنگاران استان فارس تماس گرفتم تا از طریق دفتر نماینده لامرد از واقعی بودن نامه اطلاع پیدا کنم. ایشان در جواب پیام دادند که موفق به دریافت پاسخ از دفتر نماینده نشدند؛ اما موضوع را یکی از خبرنگاران لامردی پیگیری کردند و آن خبرنگار این‌گونه جواب داده‌اند: «دکتر موسوی این پیشنهاد را مطرح کردن که بهتره فعلا رسانه‌ای نشه، چون احتمالش هست از سمت عسلویه سنگ‌اندازی بشه».

۱۸ آبان در همین روزنامه گزارشی با عنوان «نمایندگان بوشهر بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی عسلویه را به نماینده لامرد می‌بازند؟» نوشتیم و در آن نسبت به تلاش‌های نماینده لامرد برای انتقال ابرپروژه پتروشیمی هرمز اشاره کردیم. در همان گزارش هم از مسوولان ارشد استان به‌ویژه نمایندگان کمیسیون انرژی خواستیم که موضوع را پیگیری کنند؛ اما تاکنون هیچ‌یک از مسوولان بوشهری حاضر، نسبت به این اتفاق واکنشی نشان نداده‌اند و افکار عمومی همچنان با سوال‌های بی‌جواب روبه‌رو است.

مگاپروژه پتروشیمی هرمز در عسلویه بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور برای سال ۱۴۰۲ است. طرحی که مقرر بوده تا پایان سال اجرایی شود و ظرفیت اشتغال ۵۰۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم دارد. این پروژه 4/5 میلیارد دلاری با خوراک ترکیبی اتان و بوتان است که از پارس جنوبی تامین خواهد شد. مجوز‌های آن از وزارت نفت گرفته شده و مدت‌هاست در انتظار دریافت زمین از شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز (دوشنبه، یکم آذرماه) در حاشیه بازدید علی نیکزاد، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه پارسیان سپهر اعلام کرده است که ظرفیت‌های شهرستان‌های مهر و لامرد برای تعریف طرح‌های پتروشیمی در حال بررسی است که ان‌شاءالله اگر امکان تامین آب و انتقال خوراک به منطقه وجود داشته باشد، طرح‌های پتروشیمی مناسبی برای این منطقه تعریف می‌شود.

بهزاد محمدی به تصمیم‌های مطلوب ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توسعه پایین‌دست پالایشگاه پارسیان‌سپهر اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله به‌زودی مجوز این طرح نهایی می‌شود و در آینده نزدیک، شاهد آغاز عملیات اجرایی طرح PDH (تبدیل پروپان به پروپیلن) و زنجیره پایین‌دست آن در عسلویه با خوراک تولیدی همین مجموعه خواهیم بود.

وی به بحث‌های مطرح‌شده با علی نیکزاد، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در این سفر اشاره کرد و افزود: بیشتر بحث‌ها پیرامون استعداد‌های منطقه برای اجرای طرح‌های پتروشیمی صورت گرفته است که ان‌شاءالله اگر امکان تامین آب و انتقال خوراک به منطقه وجود داشته باشد، طرح‌های پتروشیمی مناسبی برای این منطقه تعریف می‌شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مجلس همیشه می‌تواند حامی مناسبی برای صنعت پتروشیمی باشد، گفت: همچنان مسائل متعددی در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی وجود دارد که در حوزه قانونگذاری برای حل‌وفصل آن‌ها باید به ما کمک شود تا ان‌شاءالله نقشه معماری توسعه صنعت پتروشیمی را بتوان مدون‌تر و بهتر ترسیم کنیم.

به گزارش بامداد جنوب، البته که «ورود غیرکارشناسانه برخی پایتخت‌نشین‌ها» قابل تامل و شایان بررسی است، اما سال‌هاست تفسیر‌های سلیقه‌ای برخی مسوولان از قانونو قدرت اعمال نفوذ باعث شده است حق بوشهری‌ها از صنایع مستقر در عسلویه ناحق شود و مردم استان‌های دیگربا ادعای تاثیرپذیری از هوای آلوده عسلویه سهم‌خواهی می‌کنند. مردم از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی که از قضا دو نفرشان هم در کمیسیون انرژی عضویت دارند، انتظار دارند این مساله هر چه زودتر با واکنشی سریع و قاطع روبه‌رو شود.

صبح دوشنبه، (یکم آذرماه) ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون انرژی مجلس هم نیست در پاسخ به سوال خبرنگار در این مورد گفت: کارگروهی برای بررسی انتقال مگا‌پروژه پتروشیمی هرمز تشکیل شده است، در پیگیری‌های اولیه اعلام شد که مساله جدی نیست.

وی با بیان اینکه قسمتی از مساله بعد حقوقی پیدا کرده است، افزود: در بحث مالکیت و زمین در حال بررسی هستیم. اکنون نمی‌توان اظهارنظر قطعی در این خصوص داشت. اما من به همراه تعدادی از جوانان بومی، متخصص و حقوق‌دان در حال بررسی هستیم.

اگر چه تلاش نماینده دشتستان در خصوص موضوعی که نه مربوط به حوزه انتخابیه او و نه ارتباطی با کمیسیون تخصصی‌اش است، جای تحسین دارد، اما سکوت سایر نمایندگان و غفلت آن‌ها برای از دست دادن چنین فرصتی بزرگی که جبرانش تا همیشه شاید غیرممکن باشد این هشدار را می‌دهد که پتروشیمی هرمز همراه با عوارض آلایندگی که حق مردم لامرد نبود از استان بوشهر خارج و نصیب لامردی‌ها شود...


نام:
ایمیل:
* نظر: