bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۱۴ دی ۱۴۰۰
مدیرعامل بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده اوره در جهان:
ملیحه مالکی: در چند دهه اخیر اقدامات ارزشمندی در حوزه صنعت پتروشیمی رقم خورده است، امروز که کشور دچار تحریم اقتصادی است و امکان صادرات نفت به‌عنوان منبع اصلی درآمد ما میسر نیست، صنعت پتروشیمی توانسته بیش از صددررصد ارز صادراتی خود را وارد کشور کند و اقتصاد ملی پایدار بماند.

ملیحه مالکی

در چند دهه اخیر اقدامات ارزشمندی در حوزه صنعت پتروشیمی رقم خورده است، امروز که کشور دچار تحریم اقتصادی است و امکان صادرات نفت به‌عنوان منبع اصلی درآمد ما میسر نیست، صنعت پتروشیمی توانسته بیش از صددررصد ارز صادراتی خود را وارد کشور کند و اقتصاد ملی پایدار بماند.

پتروشیمی پردیس در یک سال گذشته ۵.۳۸۱.۵۹۱ تن محصول اوره و آمونیاک تولید کرده که 91/111 درصد نسبت به برنامه، 21/102 درصد نسبت به ظرفیت اسمی و 48/118 درصد نسبت به سال مالی ۹۹ افزایش داشته است.این مقدار تولید محصول در شرایطی انجام شده است که بسیاری از صنایع به‌دلیل بروز شرایط کرونایی و مشکلات عدیده اقتصادی با رکود و کاهش ظرفیت تولید روبه‌رو شده‌اند؛ اما پتروشیمی پردیس با برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر سرمایه انسانی متعهد، دلسوز و متخصص خود و با کنترل حوادث فرآیندی و کاهش قابل توجه مقدار توقف در تولید به این موفقیت ارزنده و خیره‌کننده دست یافته است.

پارسال در مجموع ۲.۰۸۸.۹۱۳ تن آمونیاک در پتروشیمی پردیس تولید شد که این مقدار به‌طور میانگین 1/112 درصد نسبت به برنامه سالانه، 4/102 درصد نسبت به ظرفیت اسمی و 5/121 درصد نسبت به سال مالی ۹۹ رشد داشته است، در این میان واحد آمونیاک فاز دوم پتروشیمی پردیس با تولید 459/731 تن آمونیاک، 92/116 درصد نسبت به برنامه، 57/107 درصد نسبت به ظرفیت اسمی و 97/129 درصد نسبت به سال مالی ۹۹ افزایش تولید دارد و در بین سه واحد تولیدی آمونیاک رکورددار است.

در سالی که گذشت پتروشیمی پردیس در مجموع ۳.۲۹۲.۶۷۸ تن اوره کشاورزی تولید کرد که به‌طور میانگین 8/111 درصد نسبت به برنامه، 1/102 نسبت به ظرفیت اسمی و 1/117 نسبت به سال مالی گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: پتروشیمی پردیس در سالی که مزین به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» می‌باشد و در راستای مسوولیت اجتماعی خود برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک، پروژه پتروشیمی همت، با ظرفیت تولید یک میلیون تن اوره کشاورزی را خریداری کرد.

دکتر غلامرضا جمشیدی افزود: با بهره‌برداری از این طرح ملی، برای اولین‌بار در ایران، کود اوره سبز بر مبنای آخرین تکنولوژی روز دنیا و بدون نیاز به احداث واحد آمونیاک تولید خواهد شد که کمترین ضریب مصرف انرژی نسبت به واحد‌های اوره موجود دارد.

وی با اشاره به تاثیر بالای این پروژه در کاهش سطح آلایندگی صنعتی در منطقه عسلویه، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح سالانه از سوختن و انتشار بیش از ۸۰۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در عسلویه و مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون مترمکعب گاز متان جلوگیری خواهد شد.

جمشیدیجلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک مازاد بر مصرف شرکت‌های تولیدکننده آمونیاک داخلی را از دیگر دستاورد‌های این پروژه ملی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر، پتروشیمی پردیس ۲۰۰ هزار تن در سال آمونیاک مازاد بر نیاز خود تولید می‌کند و با راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی هنگام و لاوان، مقدار آمونیاک مازاد منطقه به ۶۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید که در شرایط تحریم امکان صادرات آن وجود ندارد و در صورت مهیا شدن فرصت صادرات، مصداق خام‌فروشی خواهد بود. با اجرای این طرح، ایران به بخش عمده‌ای از تعهدات خود به نهاد‌های بین‌المللی برای کاهش سطح گاز‌های آلاینده گلخانه‌ای عمل خواهد کرد و ضریب سلامت شاغلان و ساکنان منطقه عسلویه نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: با اجرای پروژه همت به‌عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس، علاوه بر ارزآوری و مطرح کردن نام ایران عزیز به‌عنوان میزبان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده اوره دنیا، دستاورد‌های بزرگی مانند جلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک، جلوگیری از مصرف گاز متان و جلوگیری از انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در منطقه همزمان محقق خواهد شد.

گفتنی است از بدو حضور دکتر غلامرضا جمشیدی در راس بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده اوره و آمونیاک خاورمیانه، ایشان با همراهی تیم مدیریتی جوان و متخصص پردیس، نقشه راهی برای توسعه و تحول در حوزه تولید، فروش، ارتقای شاخص‌های رفاهی سرمایه انسانی و تثبیت جایگاه جهانی پتروشیمی پردیس ترسیم کردند که با برنامه‌ریزی اصولی، آینده پژوهی و به فعل رساندن ظرفیت‌های بالقوه و نهفته، پتروشیمی پردیس در مسیر شکوفایی و افتخارآفرینی قرار گرفت.

ثبت رکورد‌های بی‌نظیر در حوزه تولید و فروش، کسب رتبه اول در بین شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پارسیان، کسب نشان شرکت برتر در رتبه‌بندی شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، بهره‌برداری از سیستم‌های ارتقا یافته انبار‌های پتروشیمی پردیس و افزایش ۳۵۰ درصدی ظرفیت نگهداری کالا، استمرار تولید با حداکثر ظرفیت و حداقل توقف و کسب رکورد‌های تولید در کلیه واحد‌های مجتمع به رغم شیوع ویروس کرونا، رفع صددرصدی تعهدات ارزی، اخذ موافقت سازمان امور مالیاتی مبنی بر افزایش معافیت مالیاتی شرکت از ۱۰ سال به ۲۰ سال، استفاده از توانمندی‌های مخترعان جوان و ابداعات شرکت‌های داخلی به‌منظور رفع مشکلات عمده فرآیندی و رفع موانع تولید و شروع و پیاده‌سازی سیستم یکپارچه (IFS) در سطح شرکت از جمله دستاورد‌های قابل توجه شرکت پتروشیمی پردیس است که در دوره حضور دکتر غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل پتروشیمی پردیس، به ارمغان آمده است.

تامین امنیت غذایی که یکی از اهداف جوامع بشری در تمام دوره‌ها و یکی از مهم‌ترین ارکان حقوق فردی و امنیت انسان و جامعه است، چالشی اساسی محسوب می‌شود. دستیابی به نظام‌های تغذیه پایدار همانند یکی از ارکان اصلی رسیدن به توسعه پایدار و اطمینان از امنیت غذایی نسل حال و نسل‌های آینده مورد توجه است.

افزایش روزافزون جمعیت انسانی و نیاز به غذای بیشتر از یک‌سو و کاهش وسعت خاک‌های قابل ‌کشت و حاصلخیزی آن‌ها از سوی دیگر، جوامع بشری را به کاربرد کودهای شیمیایی سوق داده است. شرکت پتروشیمی پردیـس بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده آمونیـاک و اوره در خاورمیانـه و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان با تولید بیش از پنج میلیون تن محصول در سال است که در راستای تولید غذای کافی برای مردم دنیا گام‌های بلند و موثری برداشته است. حجم بالای تولید و فن‌آوری برتر، هماهنگی با استانداردهای زیست‌محیطی، سهولت دسترسی به خوراک گاز طبیعی، خطوط حمل‌ونقل دریایی، برخورداری از تاسیسات ذخیره‌سازی و اسکله بارگیری اختصاصی برای صادرات محصول اوره ازجمله مزیت‌ها و ویژگی‌های این مجتمع است که چشم‌انداز روشنی را برای جایگاه این شرکت در بازارهای جهانی ترسـیم می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: