bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
حضور در انتخابات مهم پیش رو آنقدر دارای اهمیت است که جریان اصولگرایی به‌دنبال این باشد که دامن خود را از تندروی‌های برخی جناح‌های سیاسی اصولگرا پاک و منزه کند، تا بتواند بار دیگر اعتماد مردم را جلب کند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: در همین راست، می‌توان گفت، علی لاریجانی رئیس مجلس نهم که یک اصولگرای سنتی است، هر چند که پای منافع ملی در میان بوده اما با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک بین جمهوری اسلای ایران و کشورهای گروه 1+5، تیر خلاصی را به تندروهای جناح سیاسی اصولگرا شلیک کرد. پس از آن نیز فعالان سیاسی در حزب موتلفه اسلامی با استقبال ویژه خود از علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که پایداری‌ها او را تهدید به مرگ کرده بودند، راه خود را از جریان تندروی اصولگرا جدا کرده تا با خیال آسوده‌تر برای انتخابات پیش‌رو برنامه‌ریزی کنند. رویکری که شاید بتواند به مقبولیت جریان اصولگرا سنتی در جامعه کمک کند.

بر همین اساس، می‌توان علی لاریجانی که بارها مورد حمله طیف تندرو چه در مجلس و چه در خارج از مجلس واقع شده، منجی جریان اصولگرایی دانست. او در 21 مهرماه سال 94 به‌‌خوبی تلافی اتفاقی که در سال 91 در استان قم برایش رخ داد، درآورد و همچنین با حمایت از سیاست‌های دولت در مجلس، حالا با اطمینان خاطر بیشتری خود را برای انتخابات مجلس دهم آماده و می‌توان حدس زد که او حتی خود را برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان نیز مهیا می‌کند.

هر چند دیگر نمایندگان اصولگرا نیز از این مساله غافل نمانده‌اند، آنها نیز سعی می‌کنند تا فاصله خود را با تندورهای این جناح سیاسی حفظ کنند. در همین خصوص حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد که همگام با لاریجانی قدم بر داشته است، با توجه به انتقاداتی که به او و همفکرانش از سوی پایداری‌ها وارد شده، در این‌باره می‌گوید، بنا بر توصیه رهبرمعظم انقلاب، موضوع هسته‌ای نباید به شکاف اجتماعی تبدیل شود، مواضع و نقدها در این زمینه هم نباید برای حذف و تخریب باشد، آیا به این امر عمل می‌شود؟ کم نبودند کسانی که به این توصیه عمل نکردند.

در همین حال، حداد عادل نیز با ذکاوتی که به خرج داد، حساب‌شده در میدان گام برداشت. او می‌دانست که تایید برجام با موافقت کلیت نظام صورت گرفته و امضای تمام نهادهای حاکمیتی زیر آن است، بر همین اساس، ترجیح داد اگر هم مخالفتی با طرح برجام دارد، آنچنان دم نزند و در عین حال، اجازه دهد تا همفکرانش در بهارستان تلاش خود را انجام دهند و راه خود را بروند که تا بدین جای کار، این شطرنج سیاسی حاصلی جز برد برای حدادعادل نداشته است، چرا‌که او حساب کرده بود، اگر برجام تائید شود او جزء مخالفان جدی که از تریبون مجلس فغان کردند و اکنون تابلو شده‌اند، نبوده است. اگر هم برجام رد شود، او به مراد خود رسیده است. اگر به دولتی‌ها در مجلس بی‌ادبی شود، او نقشی نداشته است، زیرا در متن نبوده است. اگر برجام پس از تائید مجلس شکست بخورد، باز هم او بی‌گناه خواهد بود و نقشی در تصویب آن نداشته است و حالا پس از تصویب آن ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید، امریکایی‌ها به‌طور جدی طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌اند که در ایران نفوذ داشته باشند. ما می‌توانیم بر اساس سخنان مقام معظم رهبری بگوییم که امروز موضوع نفوذ امریکا در ایران باید در دستور کار همه باشد.

با همه این تفاصیل، می‌توان گفت، این تنها پایداری‌چی‌ها بودند که ضرر کردند و با تندوری این چند ماه اخیر به‌شدت از مردم و جامعه فاصله گرفتند و کار را برای ورود دوباره به مجلس سخت و دشوار کردند.
در همین حال، می‌توان به موقعیت سید مهدی موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان در مجلس نیز اشاره کرد، چرا‌که او نیز با اشتباه تاکتیکی، کار خود را سخت کرده است و در این خصوص با وجود حمایت رهبری از توافق هسته‌ای، پیش از به تصویب رسیدن برجام در مجلس، با بیان این مطلب که برجام باید در مجلس رد شود، می‌گوید: نظر بنده بر رد کامل برجام است، چراکه خطوط قرمز نظام و خواسته رهبری را رعایت نکرده است اما اگر مجبور شویم، آن را به‌صورت مشروط و اصلاح خطوط قرمز خواهیم پذیرفت.
به‌طور قطع با به حاشیه رفتن تندروها در مرکز و شهرستان‌ها نیز این اتفاق رخ خواهد داد. حالا باید دید جریان تندروی جبهه پایداری برای حضور در مجلس آینده چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟!

نام:
ایمیل:
* نظر: