bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مدیرعامل پتروشیمی پارس؛
ملیحه مالکی: شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت 5/4 میلیون تن در سال، در اسفند۱۳۷۷ تاسیس شد. این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که در شمال خلیج فارس در بندر عسلویه است قرار دارد. این منطقه در حد‌فاصل ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و ۵۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس است.

ملیحه مالکی

شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت 5/4 میلیون تن در سال، در اسفند۱۳۷۷ تاسیس شد. این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که در شمال خلیج فارس در بندر عسلویه است قرار دارد. این منطقه در حد‌فاصل ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و ۵۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس است.

این شرکت پتروشیمی در حالی دیروز (۲ اسفند)، ۲۳ سالگی خود را جشن می‌گیرد که از جمله ناشران معتبر بازارسرمایه کشور محسوب شده و در آخرین ارزیابی مالی صورت‌گرفته از سوی شرکت پایا موفق به کسب بالاترین رتبه مالی در بلندمدت و کوتاه‌مدت شده است.

در بیانیه رسانه‌ای منتشرشده از سوی شرکت پایا وضع اعتباری پتروشیمی پارس به این شکل اعلام شده است: «بر اساس بررسی دادههای کمی شامل صورتهای مالی و نسبتهای مالی مستخرج شده از آن، ویژگی کیفی شامل ارزیابی‌های مربوط به فعالیت‌های شرکت، حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی، تامین مالی و سوابق آن و نیز تحلیل فضای کلان اقتصادی، کسب‌وکار و صنعت مربوطه، رتبه اعتباری بلندمدت AA- بادورنمای با ثبات و رتبه اعتباری کوتاه‌مدت A ۱+ با درجه سرمایه‌گذاری را به شرکت پتروشیمی پارس (سهامی عام) تخصیص داد. بر اساس واژهنامه تعاریف شرکت رتبه‌بندی اعتباری «پایا»، در این طبقه از رتبه اعتباری بلندمدت، ظرفیت ایفای تعهدات مالی در سطح بسیار بالاست».

شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت اسمی سالیانه چهار میلیون و ۴۸۱ هزار تن محصولات پتروشیمیایی، شامل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن اتان، ۹۸۰ هزار تن پروپان، ۵۷۰ هزار تن بوتان، ۸۶ هزار تن گسولین، ۶۴۵ هزار تن اتیل بنزن، ۶۰۰ هزار تن استایرن منومر و ۱۴ هزار تن مخلوط بنزن و تولوئن، بزرگ‌ترین واحد استحصال اتان کشور، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان LPG خاورمیانه، تنها تولیدکننده و تامین‌کننده استایرن منومر داخل و یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کننده‌های این محصول در دنیا است.

خوراک اصلی شرکت پتروشیمی پارس، گاز غنی شده است که آن را از پالایشگاه‌های فاز ۱ و ۲ و ۳ مجتمع گاز پارس جنوبی و با دو خط لوله تامین می‌شود. شرکت علاوه بر گاز غنی از اتیلن و بنزن به‌عنوان خوراک استفاده می‌کند؛ که به ترتیب از پتروشیمی‌های آریاساسول و نوری تامین می‌شود.

پتروشیمی پارس از سه واحد تولیدی تشکیل‌شده که شامل واحد «استحصال اتان»، واحد «اتیل بنزن» و واحد «استایرن منومر» است. این شرکت با ظرفیت اسمی چهار میلیون و ۴۸۱ هزار تن محصولات پتروشیمی، شامل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن اتان، ۹۸۰ هزار تن پروپان، ۵۷۰ هزار تن بوتان، ۸۶ هزار تن گسولین، ۶۴۵ هزار تن اتیل بنزن، ۶۰۰ هزار تن استایرن منومر و ۱۴ هزار تن مخلوط بنزن و تولوئن بزرگ‌ترین واحد استحصال اتان در کشور به‌شمار می‌رود.

واحد استحصال اتان چهار محصول تولیدی دارد که خوراک واحد‌های پتروشیمی است و بخشی از محصول واحد استایرن منومر نیز صادر می‌شود و بخشی از آن هم به صنایع داخلی تخصیص پیدا می‌کند. البته با توجه به رشد نیاز داخلی میزان صادرات کاهش یافته و تامین نیاز بازار داخلی در اولویت قرار گرفته است.

نیاز کشور به استایرن منومر۹۳۰ هزار تن در سال است و به همین دلیل توسعه در راستای افزایش ظرفیت تولید این محصول در دستور کار قرار گرفته است. محصول استایرن مونومر پارس، ۱۰۰ درصد نیاز صنایع داخلی کشور را تامین می‌کند و آغازگر زنجیره ارزش کلیدی هزاران مصرف‌کننده بزرگ و کوچک صنایع پلاستیک، لاستیک، عایق، ظروف غذا، لوله و.. است و تامین پایدار و مستمر آن برای صنایع داخلی بسیار حیاتی است.

تعداد نیروی کار شاغل در پتروشیمی پارس حدود ۱۲۰۰ نفر است و بیش از سه هزار نفر هم به‌صورت غیرمستقیم با این مجموعه همکاری دارند، وی افزود: شرکت پتروشیمی پارس با توجه به صادرات حدود ۴۰ درصد محصولات خود در زمینه ارزآوری نیز نقش به‌سزایی دارد.

درآمد عملیاتی پتروشیمی پارس ۷۱ درصد و سود عملیاتی آن ۶۷ درصد بیشتر از سال مالیقبل بود. حسنی با اشاره به شرایط سخت ناشی از کرونا در سال ۱۳۹۹ گفت: پتروشیمی پارس در سال گذشته ۸۵ هزار تن پنتان‌پلاس، ۵۳۸ هزار تن بوتان، ۷۶۲ هزار تن پروپان و یک‌میلیون و ۴۸۲ هزار تن اتان که ۳۶ هزار تن بیشتر از سال قبل است را در واحد استحصال اتان، تولید کرد و مجموع تولید این واحد به دو میلیون و ۸۶۷ هزار تن در سال ۹۹ رسید. همچنین در سال ۱۳۹۹ تولید اتیلن‌بنزن این شرکت معادل ۶۰۴ هزار تن بوده است.

در سال ۱۳۹۹، پتروشیمی پارس موفق به فروش سه‌میلیون و ۵۸۳ هزار و ۴۲ تن انواع محصولات خود شد که ۲۹۱ هزار و ۴۳۸ تن از نظر وزنی بیشتر از سال قبل بود. این حجم فروش معادل ۲۶۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال بود که ۱۰۹ هزار و ۴۱۳ میلیارد و ۹۷۹ میلیون ریال بیشتر از سال مالی قبل بود. افزایش فروش کل محصولات پارس، به‌رغم کاهش تولید در برخی محصولات، به فروش محصولات تولیدشده در سال قبل از آن‌ که یا روی آب و در کشتی‌ها بود یا در مخازن ذخیره شد، بازمی‌گردد.

دیروز (۲ اسفند) مسعود حسنی، مدیرعامل پتروشیمی پارس به مناسبت بیست‌وسومین سالروز تاسیس شرکت پتروشیمی پارس در پیامی آورده است: «دوم اسفند هر سال تداعی‌کننده تلاش جمعی از بزرگان و متخصصان کشور برای تاسیس یکی از شرکت‌های خوشنام صنعت پتروشیمی است که با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود به‌منظور توسعه و رونق اقتصادی کشور گام برداشتند. آن نهال کوچک اکنون به درختی ۲۳‌ساله تبدیل شده و هر روز بالنده‌تر و پربارتر در مسیر رشد و اعتلا قرار گرفته است.

امروز در حالی بیست‌وسومین سالروز تاسیس «پارس» عزیزمان را پاس می‌داریم که این شرکت در یک سال اخیر به فضل الهی و به برکت همراهی و راهبری اعضای محترم هیات‌مدیره و تلاش و همکاری بی وقفه مدیران و همکاران ارجمند گام‌های بلند و موثری در حل مشکلات و پیشبرد امور شرکت برداشته و به نتایج و دستاورد‌های ارزشمندی رسیده است و براین باوریم که تحقق این مهم جز با مشارکت، انسجام و همگرایی، همراهی و همدلی تک‌تک شما همکاران عزیز میسر نخواهد بود.

اکنون ضمن تبریک بیست‌وسومین سالروز تاسیس شرکت پتروشیمی پارس به همه همکاران ارزشمند، مراتب قدردانی خود را از تلاش بی‌دریغ یکایک شما عزیزان ابراز داشته و امیدوارم با توکل بر خدا، تلاش و کوشش مضاعف و با همدلی و وفاق بتوانیم گام‌های موثرتری در تحقق برنامه‌ها، اهداف و ماموریت‌ها برداریم».


نام:
ایمیل:
* نظر: