bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
درخشش پتروشیمی مروارید در سال ۱۴۰۰؛
مژده پاینده : مروارید دریای خلیج فارس از دیرباز تاکنون آوازه‌ها بسیار داشته و دارد. به‌گفته برخی محققان راز درخشش خاص مروارید‌های خلیج فارس ترکیبات ویژه‌ی آب شور و شیرین نزدیک خشکیبوده است. اما، متاسفانه، صنعت مروارید طبیعی خلیج فارس به‌طور ناگهانی در اوایل دهه‌ی ۳۰ میلادی و با کشف منابع عظیم نفتی از بین رفت!

مژده پاینده : مروارید دریای خلیج فارس از دیرباز تاکنون آوازه‌ها بسیار داشته و دارد. به‌گفته برخی محققان راز درخشش خاص مروارید‌های خلیج فارس ترکیبات ویژه‌ی آب شور و شیرین نزدیک خشکیبوده است. اما، متاسفانه، صنعت مروارید طبیعی خلیج فارس به‌طور ناگهانی در اوایل دهه‌ی ۳۰ میلادی و با کشف منابع عظیم نفتی از بین رفت!

با استخراج نفت و گاز از دل آبی خلیج‌فارس صنایع متعدد نفتی از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها رشد و نمو یافتند و شروع به تولید محصولاتی کردند که کم از مروارید نداشت. در استان بوشهر و در کنار دریای نیلگون خلیج‌فارس بیش از ۳۰ پتروشیمی قرار دارد که تولیدات متنوع و گوناگونی دارند، اما موضوع این گزارش عملکرد یکی از آنهاست که نامش مروارید است.

پتروشیمی مروارید یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های الفین کشور با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن اتیلن است که به تنهایی هفت درصد از ظرفیت تولید اتیلن کشور را در اختیار دارد. ۶۵۰ هزار تن اتان تولیدی در فاز‌های پارس جنوبی به‌عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی مروارید قرار می‌گیرد.

این شرکت همچنین با ظرفیت تولید ۵۰۰هزار تن MEG در سال، ۵۰هزار تن دی‌اتیلن گلایکول (DEG) و نیز سه‌هزار تن تری اتیلن گلایکول (TEG) تولید می‌کند. خوراک این واحد ۳۴۰هزار تن در سال اتیلن و ۳۶۸هزار تن در سال اکسیژن است که از واحد‌های اتیلن و UT تامین می‌شود.

مشروح گفت‌گو با مهندس سهراب قربان، مدیرعامل این شرکت را با روزنامه بامداد جنوب در ادامه می‌خوانید:

-آخرین عملکرد و دستاورد پتروشیمی مروارید در سال ۱۴۰۰ را شرح دهید و بگویید چند درصد ظرفیت اسمی تحقق پیدا کرده است؟

پتروشیمی مروارید متشکل از دو کارخانه تولید اتیلن و تولید MEG به همراه مشتقات آن‌ها با ظرفیت تولید اسمی سالانه ۵۰۰ هزار تن اتیلن و ۵۰۰ هزار تن MEG است که با تلاش شبانه‌روزی مدیران و کارمندان مجموعه موفق به تولید ۵۰۷ هزارتن اتیلن و ۵۱۰ هزارتن MEG شد.

از دستاورد‌های مهم کسب‌شده در سال ۱۴۰۰ می‌توان به ثبت رکورد تولید بالاتر از ظرفیت اسمی در هر دو واحد الفین و اتیلن گلایکول، کسب بالاترین میزان درآمد و سود در تاریخ شرکت، پیشبرد عملیات اجرایی طرح افزایش ظرفیت واحد الفین بدون هرگونه حادثه ناتوان‌کننده، در حالی که واحد با ظرفیت ۱۰۰ درصد در سرویس قرار داشت، اخذ گواهی‌نامه صنعت سبز برای اولین‌بار و خارج شدن از لیست صنایع آلاینده در چهار فصل متوالی برای دومین سال پیاپی ورسیدن به رکورد Zero Flaring، کاهش ضریب مصرف اتیلن و اکسیژن با استفاده از کاتالیست high selectivity به‌جای کاتالیست high activity در واحد MEG، راه‌اندازی و بهره‌برداری از هتل ساحلی و جابه‌جایی کامل پرسنل از مهمانسرای پازارگاد و اسکان در هتل ساحلی مروارید، برنامه‌ریزی و انجام فروش تمام محصولات تولیدی بدون اینکه بالا رفتن موجودی، موجب کاهش تولید یا بروز فلرینگ شود و پرداخت نشدن جریمه دیر کرد (دموراژ) و وصول کامل مطالبات حاصل از فروش صادراتی اشاره کرد.

-پتروشیمی مروارید برای عملکرد بهتر در سال ۱۴۰۱ چه برنامه‌ای دارد؟

تکمیل طرح افزایش ظرفیت واحد الفین در فاز اول (۱۱۵ درصد) و استفاده از ظرفیت تولید به‌وجود آمده پس از اصلاحات فرآیندی، تکمیل پروژه تصفیه پساب MEG و صرفه اقتصادی ناشی از کاهش هزینه‌های پساب صنعتی و تصفیه آن به‌همت شرکت مبین و همچنین استفاده از آب تولیدی آن در مصارف عمومی و فضای سبز،افزایش سرمایه به میزان ۱۰۰ درصد، فراهم آوردن امکان بالقوه صادرات اتیلن مایع با تکمیل خط اتیلن صادراتی، توسعه زنجیره ارزش محصول اتیلن بر اساس مطالعات فنی و اقتصادی، ساخت انبار قطعات یدکی و مواد شیمیایی، خریداری یک دستگاه بویلر جدید و تامین بخار مورد نیاز واحد از مهمترین برنامه‌های پتروشیمی مروارید در سال ۱۴۰۱ است.

-محصول MEG تولیدی پتروشیمی مروارید به چه کشور‌هایی صادر می‌شود؟

محصول MEG ضمن تامین نیاز بازار داخل بیشتر به کشور‌های چین، ترکیه و هند صادر می‌شود.

-این پتروشیمی در راستای تحقق شعار سال چه برنامه‌ای دارد؟

پیرو بیانات مقام معظم رهبری و تاکید بر اجرای شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، شرکت مروارید در سال جدید از پروژه افزایش ظرفیت واحد اتیلن بهره‌برداری می‌کند که تا ۱۵ درصد تولید اتیلن افزایش خواهد یافت.

بخشی از قرارداد‌های برونسپاری‌شده طی فرآیند موجود در کمیته بهره‌وری به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص خواهد یافت. از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پروژه‌های شرکت به شرکت آتیه‌پردازان ظهور شریف و شرکت آبانگان صنعت می‌توان اشاره کرد. این پروژه‌ها در کنار اجرای طرح افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی واحد الفین بالغ بر ۴۵۰ هزار نفرساعت اشتغال‌زایی خواهند داشت.

-پتروشیمی مروارید در استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون چه عملکردی داشته است؟

شرکت پتروشیمی مروارید همواره ارتباط با دانشگاه‌های برتر سراسر کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای استفاده از پتانسیل بالای علمی ایشان را حفظ کرده است و از ظرفیت‌های موجود در کشور و استان بهره لازم را برده است.

پروژه‌های تحقیقاتی همچون بررسی منشا لرزش در واحد MEG، سازمان پژوهش و فناوری، ساخت کاتالیست راکتورخالص‌سازی متان واحد MEG به منظور جایگزینی و بومی‌سازی تکنولوژی به‌همت دانشگاه علم و صنعت، به‌روزرسانی تکنولوژیک کوره الفین با روش CFD به‌همت دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بررسی بهینه‌سازی ناحیه ۲۰۰ و ۴۰۰ و بررسی طرح افزایش ظرفیت واحد اتیلن توسط دانشگاه شیراز شبیه‌سازیAZ – ۴۰۰۱ با دینامیک سیالات محاسباتی به‌همت دانشگاه علم صنعت از اقدام‌های این شرکت در استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی است.

همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در اجرای پروژه‌ها استفاده می‌شود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به پروژه پکیج الکتروکلرناسیون که به‌صورت EPC به‌همت شرکت دانش‌بنیان آتیه‌پردازان ظهور شریف به‌منظور تولید کلر و تزریق آن به آب دریای مصرفی و پروژه تصفیه پساب MEG که به‌صورت EPCC به‌همت شرکت آبانگان صنعت در حال راه‌اندازی است، اشاره کرد.

-پتروشیمی مروارید در راستای اجرای مسوولیت‌های اجتماعی چگونه عمل کرده است؟

پتروشیمی مروارید در راستای وظایف اجتماعی و اجرای آن‌ها به‌صورت داوطلبانه در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ... مشارکت داشته است.

کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، ایجاد اطلس انتشار و استقرار سیستم مدیریت کربن، پایش دوره‌ای تله‌های بخار در راستای مدیریت و کاهش مصرف انرژی، افزایش فضای سبز مجتمع با کاشت گیاهان متنوع و بومی منطقه و استفاده از آب تولیدی تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی به‌صورت قطره‌ای، عقد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان محیط زیست به مدت پنج سال به‌منظور حمایت مالی و معنوی احیا زیستگاه دراج و جیرفتی، تجهیز نقاهتگاه حیاط وحش و بانک ژن محیط زیست استان بوشهر وفعالیت‌های عام‌المنفعه نظیر کمک به سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان، بهزیستی، کمیته امام، احداث فضا‌های فرهنگی ورزشی، فضای سبز و ... از جمله طرح‌هایی که در حوزه مسوولیت اجتماعی شرکت مروارید اجرا شده‌اند.

-شرکت پتروشیمی مروارید سال گذشته عملکرد مطلوبی در حوزه محیط زیست داشته است آیا اقدامات ادامه خواهند داشت؟

با توجه به اهمیت حفظ منابع زیست‌محیطی، همواره حفاظت از محیط زیست یکی از مهمترین اهداف کلان سازمانی در شرکت پتروشیمی مروارید به‌شمار می‌رفته است و این شرکت ‏همواره در راستای نگهداشت و حفاظت از محیط زیست با انجام پروژه‌های متنوع تمام تلاش و حمایت خود را نسبت به مسائل زیست‌محیطی در مقام عمل اثبات کرده است تا جایی که به دفعات سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر، از پتروشیمی مروارید به‌عنوان شرکت پیشرو در حیطه مسائل زیست‌محیطی تقدیر به‌عمل آورده‌اند.

از جمله پروژه‌های انجام‌شده می‌توان به احداث و بهره‌برداری از چهار سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی و در سال جاری به راه‌اندازی پروژه تصفیه پساب MEG و احداث محل انبارش پسماند‌های فرآیندی اشاره کرد.

-توربواکسپندر پروژه افزایش ظرفیت پتروشیمی مروارید به کجا رسید؟

ساخت توربواکسپندر به پایان رسیده، مدارک فنی تاییدشده و مراحل نهایی مونتاژ و بازرسی در حال انجام است.

-در حال حاضر چه تعداد نیرو در پتروشیمی مروارید مشغول به فعالیت هستند و چند درصد از این افراد بومی محسوب می‌شوند؟

حدود هزار نفر به‌صورت مستقیم در شرکت پتروشیمی مروارید مشغول به‌کار هستند که قرارداد ۵۲۲ نفر به‌صورت پیمانی و مابقی به‌صورت مستقیم است.


نام:
ایمیل:
* نظر: