bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۶ - ۱۳ تير ۱۴۰۱
با حضور مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست؛
بامداد جنوب: با حضور رضا انجم‌شعاع، مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست به همراه معاون اداری، مالی و امور حقوقی صندوق و همچنین مشاور مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست، فرهاد قلی‌نژاد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، سهراب قربان؛ مدیرعامل پتروشیمی مروارید و هیات همراه در آیینی به رونمایی از آمبولانس حیات‌وحش به همت پتروشیمی مروارید و تصفیه‌خانه پساب صنعتی پتروشیمی مروارید اقدام شد.

بامداد جنوب: 

روز دوشنبه با حضور رضا انجم‌شعاع، مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست به همراه معاون اداری، مالی و امور حقوقی صندوق و همچنین مشاور مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست، فرهاد قلی‌نژاد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، سهراب قربان؛ مدیرعامل پتروشیمی مروارید و هیات همراه در آیینی به رونمایی از آمبولانس حیات‌وحش به همت پتروشیمی مروارید و تصفیه‌خانه پساب صنعتی پتروشیمی مروارید اقدام شد.

رضا انجم‌شعاع، مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست کشور با تشکر و قدردانی از مجموعه پتروشیمی مروارید گفت: بی‌شک تمام تلاش صندوق ملی محیط زیست در جذب منابع و ایجاد حمایت از فعالیت‌های زیست‌محیطی صنایع در سراسر کشور است که خاستگاه این حمایت‌ها در قالب مسوولیت اجتماعی صنایع محقق می‌شود. به همین دلیل تلاش گسترده‌ای در زمینه حمایت از فعالیت‌های حفاظتی در زمینه محیط زیست و تنوع زیستی شکل گرفته است.

فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در این آیین گفت: در فعالیت‌های حفاظتی در زمینه محیط زیست و تنوع زیستی، همواره پتروشیمی مروارید از صنایع پیشرو استان بوده و همچنین این پتروشیمی از حامیان حفاظت از پرندگان استان بوشهر و همچنین در حمایت از پروژه‌های درمانی و نقاهتگاهی حیات وحش نیز همواره حامی محیط زیست استان بوده است. ازهمین رو پیشنهاد احداث یک واحد درمان و نقاهتگاه پیشرفته برای گونه‌های مختلف حیات وحش در استان بوشهر را در همین زمینه ارائه می‌دهم.

در این برنامه رونمایی که با حمایت و همکاری پتروشیمی مروارید صورت پذیرفت، سهراب قربان؛ مدیرعامل پتروشیمی مروارید با ذکر اهمیت توجه به محیط زیست در فرآیند‌های توسعه، از همکاری گسترده این پتروشیمی در جهت حفظ محیط زیست خبر داد و گفت: در تجهیز آمبولانس حیات وحش، به‌دنبال حفاظت از محیط زیست و حراست از تنوع زیستی استان بوشهر بوده‌ایم. در همین زمینه همچنین پیشنهاد ایجاد فضای سبز و پارک وسیع در منطقه با همکاری و مشارکت دیگر صنایع را می‌دهم تا میزان سرانه فضای سبز در منطقه نیز افزایش قابل توجهی یابد.

در توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی رعایت اصول زیست‌محیطی با هدف تحقق توسعه پایدار بسیار مهم استو ایجاد و به‌کارگیری سیستم‌های کنترلی نظیر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در راستای پیشگیری از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست اقدامیمهم و الزامی در راستای حفاظت از محیط زیست است. از این‌رو در ادامه با حضور مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست به همراه معاون اداری، مالی و امور حقوقی صندوق و همچنین مشاور مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست، فرهاد قلی‌نژاد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، سهراب قربان؛ مدیرعامل پتروشیمی مروارید و هیات همراه در آیینی به افتتاح تصفیه خانه صنعتی پتروشیمی مروارید اهتمام ورزید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با قدردانی از پتروشیمی مروارید به جهت فعالیت‌های قابل توجه زیست محیطی گفت: پتروشیمی مروارید در زمره صنایع سبز کشور برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته است. اهمیت افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی در مجموعه پتروشیمی مروارید به گونه‌ای است که باعث می‌شود زمینه‌های خودکفایی ۸۰ درصدی در حوزه تصفیه پساب فرایندی را محقق کند و ازهمین رو فشار بر تصفیه‌خانه‌های متمرکز در منطقه ویژه اقتصادی پارس را کاهش می‌دهد و باعث افزایش کارایی و بهره‌وری در این زمینه می‌شود.

سهراب قربان، مدیرعامل پتروشیمی مروارید با ذکر اهمیت توجه به مسوولیت اجتماعی صنایع بزرگ و همچنین توجه به بهبود روند‌های تولیدی در صنایع گفت: پی‌ریزی طرح تصفیه‌خانه پساب صنعتی پتروشیمی مروارید از آن دست طرح‌های صنعتی-زیست‌محیطی است که منطقه ویژه اقتصادی پارس به‌شدت به آن نیازمند است و در حفظ محیط زیست و منابع زیرزمینی بسیار با اهمیت است. پروژه طراحی، مهندسی، نصب و احداث تصفیه‌خانه پساب فرایندی با ظرفیت ۱۱۵ مترمکعب بر ساعت با سرمایه‌گذاری داخلی به مبلغ یک میلیون و دویست هزار یورو به‌علاوه ۷۰ میلیارد ریال در این پتروشیمی به افتتاح رسید.

احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب یکی از الزام‌های ضروری صنایع برای جلوگیری از آلودگی‌های محیط به ویژه آلودگی منابع آبی است. همچنین ساخت سیستم تصفیه‌خانه شرکت پتروشیمی مروراید در راستای کاهش حجم فاضلاب هدایت‌شده به پتروشیمی مبین و تصفیه‌خانه‌های مرکزی و استفاه دوباره پساب وفق استاندارد‌های مشخص در پیشگیری از آلودگی‌های محیط زیست بسیار موثر است.

عملیات ساخت سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب پتروشیمی مروارید عسلویه خرداد سال ۱۳۹۹ در راستای پیش تصفیه فاضلاب صنعتی آغاز شد.

شرکت پتروشیمی مروارید با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن محصول در سال به‌عنوان نخستین واحد تولید خط لوله اتیلن غرب، متشکل از واحد‌های اتیلن، منواتیلن گلایگول و سرویس‌های جانبی است که در زمینی به مساحت ٢٠ هکتار احداث شده است.

غرب به‌دنبال معجزه برای کاهش قیمت‌های نفت

بامداد جنوب: همزمان که رهبران کشور‌های ثروتمند به‌ویژه رئیس‌جمهوری امریکا تلاش دارند تا مقصری را برای افزایش جهانی قیمت‌ها پیدا کنند و از مسوولیت فرار کنند، افزایش قیمت انرژی به چالش اصلی قدرت‌های صنعتی جهان تبدیل شده است.

در میانه‌های سال و شروع فصل گرم هستیم و به‌طور طبیعی مصرف انرژی به‌ویژه نفت و گاز کمتر می‌شود، اما جهان شاهد ادامه روند افزایش بهای سوخت است. مشکل اینجاست که کشور‌های غربی که به‌صورت طبیعی فصول سرد سختی دارند و نیاز آن‌ها به نفت و گاز بیشتر می‌شود، هنوز نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

روسیه بخشی از تهدیدات خود را علیه کشور‌های غیردوست اجرایی کرده و گاز را به روی فنلاند، لهستان، هلند و برخی دیگر قطع کرده است؛ از سوی دیگر گازپروم به بهانه تعمیرات دوره‌ای و همکاری نکردن شرکت‌های پیمانکار آلمانی فشار گاز ارسالی به اروپا را کم کرده و درعمل پیش‌دستی کرده تا اروپا نتواند در انبار‌های گازی خود گازی را برای فصل سرد ذخیره کند.

به اعتقاد تحلیلگران، ادامه تحولات در بازار نفت و روند بحران اوکراین، برای دولت‌ها و صنایع در اروپا خوش‌آیند نیست و به‌نظر می‌رسد علاوه برای افزایش بهای تولید، بسیاری از بنگاه‌ها به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها باید اعلام ورشکستگی کنند. زنگ خطر آنجا به صدا در می‌آید که تورم، بیکاری، رکود و بحران‌های سیاسی موجب بروز ناآرامی‌های اجتماعی و آشوب به‌ویژه در کشور‌های غربی می‌شود.

بسیاری از موسسات مالی و بانک‌های بزرگ پیش از بحران اوکراین پیش‌بینی می‌کردند دنیای پساکرونا، افزایش تقاضا برای انرژی و راه افتادن چرخ صنعت در کنار بحران در زنجیره تامین کالا باعث می‌شود تا قیمت هر بشکه نفت به مرز ۲۰۰ دلار نیز برسد. همین مولفه‌ها در زمستان سال قبل موجب شد تا بنزین، گاز و برق در بسیاری از کشور‌های جهان به‌شدت گران شود؛ پس از فوریه ۲۰۲۲ و آغاز حمله روسیه به اوکراین این شرایط بدتر شد و روند گرانی انرژی سرعت بیشتری گرفت.

بنا بر اعلام تارنمای اوپک، سبد نفتی این سازمان در روز ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۱۵ دلار بود که نسبت به قیمت‌های سه روز قبل از آن بیشتر از ۲ دلار افزایش قیمت داشت. این درحالی است که قیمت هر بشکه نفت خام نسبت به حدود چهار ماه قبل که جنگ اوکراین آغاز شد حدود ۲۵ دلار (۳۰ درصد) افزایش پیدا کرد.

چند ماه قبل که غربی‌ها تحریم‌هایی را علیه روسیه به‌ویژه در حوزه نفت و گاز برقرار کردند، مسکو نیز اقداماتی را علیه کشور‌های به اصطلاح غیردوست یا دشمن اتخاذ کرد. با وجود تحریم و محدودیت‌ها؛ اما میزان صادرات روسیه تنها هشت درصد کاهش داشت.

افزایش قیمت نفت درمقابل موجب شد، مسکو نفت صادراتی خود را با تخفیف‌های ویژه به مشتریان دیگر از جمله هند و چین عرضه کند و در عمل نه‌تنها ضرری را متحمل نشد بلکه روزانه میلیارد‌ها دلار بیشتر از دوره قبل از جنگ اوکراین به خزانه این کشور روانه شد.

رسانه‌های غربی معتقدند که یکی از دلایلی که قیمت نفت در جهان جهش ناگهانی نداشته یا طبق پیش‌بینی ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار محقق نشد، این است که ایالات متحده به‌ویژه در حدود دو ماه گذشته روزانه بین ۱ تا ۲ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را به بازار عرضه کرده است تا مانع از آن شود که قیمت نفت رشد بیشتری داشته باشد. برخی تحلیل‌ها می‌گویند در صورتی که دولت امریکا چنین اقدامی را انجام نمی‌داد قیمت بنزین که اکنون در هر گالن به پنج دلار رسید ممکن بود در برخی ایالت‌ها به ۲۰ تا ۳۰ دلار برسد.

«بلومبرگ» در این زمینه نوشت، دولت ایالات متحده بی‌وقفه از ذخایر استراتژیک نفت خود (SPR) به فروش می‌رساند. این اقدام با هدف جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت انرژی صورت گرفت. این درحالی است که معمولا دولت‌ها نمی‌توانند برای یک دوره طولانی از ذخایر نفت استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، امریکا از سال گذشته نزدیک به ۱۱۵ میلیون بشکه نفت خام به بازار عرضه کرده است. این فروش از اواسط ماه می به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به یک میلیون بشکه در روز رسیده است. برخی گزارش‌ها حتی از آزادسازی روزانه ۲ میلیون بشکه از ذخایر امریکا نیز خبر می‌دهند.

با وجود این اقدام بی‌سایقه از سوی دولت بایدن، قیمت بنزین در امریکا به بالاترین حد خود رسیده است و بسیاری از کارشناسان از تداوم افزایش قیمت‌ها سخن می‌گویند.


نام:
ایمیل:
* نظر: