bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۴ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
لابی سنگین وزیر برای باقی ماندن در وزارتخانه؛
بامداد جنوب: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت که قرار بود بهار سال جاری صورت بگیرد پس از لابی‌های سنگین وزیر و تلاش‌های شبانه‌روزی حامیان او در مجلس ناکام ماند و او وعده داد که اشتباهاتش را جبران خواهد کرد


بامداد جنوب: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت که قرار بود بهار سال جاری صورت بگیرد پس از لابی‌های سنگین وزیر و تلاش‌های شبانه‌روزی حامیان او در مجلس ناکام ماند و او وعده داد که اشتباهاتش را جبران خواهد کرد. اما پس از گذشت بیش از چهار ماه از آن وعده، هنوز هم شاهد این مساله هستیم که وزیر به هیچ یک از این وعده‌ها عمل نکرده و دوباره نمایندگان در حال امضای استیضاح جدید هستند. این اتفاق در حالی در بهارستان دارد روی می‌دهد که همچنان حامیان مستحکم وزیر در مجلس در تلاش هستند تا مانع از این مهم شوند، اما اینکه این‌بار موفق شوند یا نه، خود موضوعی دیگر است.

یکی از امضاءکنندگان استیضاح وزیر صمت درخصوص اعلام وصول این استیضاح در صحن علنی، گفت: بر اساس آیین‌نامه مجلس اگر تعداد امضاکنندگان استیضاح بیش از ۱۰ نفر باشد، هیات‌رئیسه باید آن را به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع دهد. در خصوص استیضاح وزیر صمت نیز با توجه به اینکه مهلت دو‌ماهه‌ای که داده شده بود به پایان رسیده، بار دیگر این استیضاح به جریان افتاد.

صدیف بدری در مورد علت ارجاع دوباره به کمیسیون و بعد به صحن، اعلام کرد: در خصوص استیضاح قبلی، دولت یک مهلت دوماهه از مجلس گرفت و بر همین اساس استیضاح باید روند جدید را طی می‌کرد که دوباره درخواست استیضاح امضا و به هیات‌رئیسه تحویل داده شد و توسط هیات‌رئیسه به کمیسیون ارجاع شد و اکنون با پایان مهلت قانونی در صحن علنی اعلام وصول شده است.

به گفته نماینده مردم اردبیل، دلیل اصرار نسبت به این استیضاح با گذشت سه ماه، برداشت شخصی من این است که دغدغه‌های استیضاح‌کنندگان در حوزه ماموریت‌های وزارت صمت هنوز مرتفع نشده است و مردم نیز دغدغه‌هایی در حوزه کاری وزارت صنعت معدن و تجارت دارند که هنوز پابرجاست. برای مثال در حوزه خودرو، هفت ماه از سال گذشته، اما آیین‌نامه واردات هنوز تعیین‌تکلیف نشده است، یک نفر می‌گوید تصویب شده، دیگری می‌گوید ایراد دارد. این نشان می‌دهد که اراده برای بحث واردات خودرو بر اساس قانون تصویب شده وجود ندارد و دست‌دست می‌کنند.

به گفته وی، در بحث کیفی‌سازی خودرو اتفاقی رخ نداده، ما در مقابل جان مردم مسوول هستیم، حدود ۱۷ هزار نفر سالانه تلفات جاده‌ای ناشی از تصادف داریم؛ علل و عوامل را کارشناسان بهتر می‌توانند تشریح و تبیین کنند، اما این خودروهای بی‌کفیت و ارابه‌های مرگ نیز نقش قابل توجهی در این عدد دارند. برنامه‌هایی که وزیر صمت ارائه کرده بود، عملی نشده است و ما در حوزه خودرو اقدامات عملیاتی از ایشان ندیدیم. در حوزه مدیریت بازار نیز می‌گویند قیمت تمام‌شده بالاست، خودروی مشابه ۱۰‌ساله خارجی، قیمتش نصف این قیمتی است که این‌ها تولید می‌کنند، آن‌هم با این کیفیت. بالاخره این‌ها خواسته و دغدغه مردم است و باید این‌ها را جواب بدهند؛ چراکه حرف‌هایی که زده بودند و برنامه‌هایی که نوشتند، محقق نشده است.

نماینده اردبیل همچنین یادآور شد که البته این استیضاح و امضای ما نیز به معنای عزل ایشان نیست، ایشان باید بیاید به نمایندگان توضیح بدهد و اگر مجلس قانع شد و صلاح دانست، به وزیر رای اعتماد دوباره می‌دهد و اگر قانع نشد هم که استیضاح می‌شود.

فعلا به صلاح نیست

از سوی دیگر یک نماینده دیگر بهارستان استیضاح وزیر صمت را به صلاح ندانست و نقش مهم وزارت صمت در تحقق رشد پنج درصدی اقتصاد در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت را به صلاح نمی‌دانم، گفت: طبق آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در فصول پاییز و زمستان ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم بر سر کار بوده، به ترتیب 8/4 درصد و 7/5 درصد بوده است که میانگین آن 3/5 درصد می‌شود. تراز صادرات اقلام صنعتی چند برابر شده است که این رشد قابل توجه شبیه معجزه است.

وی این دستاورد اقتصادی را نتیجه عملکرد موفق وزارت صنعت، معدن و تجارت خواند و اعلام کرد: شاخص‌های رشد صنعت خودرو کشور رو به ارتقای معجزه‌گونه است، باید عملکرد کل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را در یک سال اخیر بررسی کرد، اما برخی از همکاران ما فقط مشکلات بخش خودرو را بررسی می‌کنند و بر این اساس اسیتضاح فاطمی‌امین را دنبال می‌کنند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مورد جزئیات طرح استیضاح وزیر صنعت،معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان به اشتباه مشکلات مربوط به بخش آرد، نان و گندم را یکی از موارد استیضاح اعلام کرده‌اند در حالی که طبق قانون انتزاع این موضوعات مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است و ربطی به وزارت صمت ندارد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها با بیان اینکه شاخص‌های تولید خودرو ۲۱ درصد نسبت به سال قبل ارتقا پیدا کرده است، گفت: پیش از روی کار آمدن دولت رئیسی، خودروهای زیادی به‌دلیل کمبود قطعه در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا دپو شده بودند، اما در دولت یازدهم، قطعات مورد نیاز خودروها تامین شد و وارد بازار شدند. علاوه بر این تولید خودرو و لوازم خانگی افزایش پیدا کرده است ازاین‌رو امروز کشور در بخش صنعت در بازار، جایگاه خوبی دارد.

وی با اشاره به برگزاری ۲ نمایشگاه تخصصی در حوزه ارتقای فناوری‌ها در ساخت خودرو از سوی وزارت صمت، تصریح کرد: با توجه به دستاوردهای صنعت خودروسازی امیدورایم ظرف یک سال آینده جهش فوق‌العاده‌ای در عرصه خودروسازی ایجاد شود. وزیر صمت در یک سال اخیر عملکرد خوبی داشته است و معتقدم اگر به فاطمی‌امین فرصت بدهیم در یک سال آینده شاهد جهش در بخش صنعت و معدن خواهیم بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: