مژده پاینده
از قرار معلوم از این دولت هم آبی برای مردم بوشهر گرم نخواهد شد و در
حد همان گفتاردرمانی همهچیز بر زمین خواهد ماند. یکی از این مسائل، ساخت راهآهن
است و امید واهی بوشهریها به شنیدهشدن صدای سوت قطار و هیاهوی تماس آهنها با هم
که نوید رونق و توسعه را میدهد.
درحالی که جهان به سمت انواع وسائل حملونقل جدید از جمله تاکسی هوایی یا
همان ایر تاکسی میرود، ۱۵ سال است که بوشهریها منتظرند تا
این استان به خط ریلی متصل شود؛ مسوولان آمدند و رفتند، اما قطار به بوشهر نرسید. به
گزارش ایسنا؛ کارشناسان بارها گفتهاند که اگر عزمی راسخ برای پیگیری این مطالبه دیرینه
مردم بوشهر نباشد، با این روند، ۱۰۰ سال برای تکمیل پروژه راهآهن
بوشهر باید انتظار کشید.
راهآهن شیراز-بوشهر با ۴۵۰ کیلومتر طول در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛
از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز بهطول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت
فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل میشود، به طول
۴۰ کیلومتر
حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد.
در این قطعه از مسیر، ۵/۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط
توپوگرافی بسیار سختی را دارد. این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد
که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
مشکل پروژه بهصورت ریشهای حل شود
استاندار بوشهر بهمن ۱۴۰۰ گفته بود که این پروژه فقط 5/8 درصد پیشرفت فیزیکی
دارد و با این روند تکمیل نمیشود و باید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز مشکل پروژه
بهصورت ریشهای حل شود.
احمد محمدیزاده در مورد وضعیت راهآهن بوشهر-شیراز گفته بود: که دو پیمانکار
در استان بوشهر و استان فارس مشغول بهکار هستند. پیمانکار بخش راهآهن در استان
بوشهر طلبکار است و کار خود را محدود کرده است. باید اقداماتی صورت بگیرد که پروژه
از وضعیت فعلی خارج شود. در استان بوشهر ۲۰۰ میلیون دلار و در استان فارس نیز
۲۰۰
میلیون دلار تهاتر نفت در نظر گرفته شده است که سازوکار طولانی دارد و تلاش داریم
که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.
برداشت از صندوق توسعه ملی
در طول سالهای اخیر، کارشناسان بر اولویتدهی به پروژههای عمرانی تاکید
کردهاند؛ در همین راستا رهبر انقلاب نیز بارها نسبت به سرعتدهی ساخت و تکمیل
خطوط ریلی کشور تاکید کردهاند. آخرین تاکید ایشان در سخنرانی ۱۱ آبان سال جاری بود، که
فرمودند: «کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی
امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال
و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشهی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک
نقطهی حساس هستیم. شرق و غرب از ما میتوانند عبور کنند؛ شمال و جنوب نیز از ما میتوانند
عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی میتوانیم در دنیا باشیم.
البته احتیاج دارد به خطوط راهآهن، خطوط ریلی؛ با جاده نمیشود که من
راجع به این خطوط ریلی هم باز ــاین درددلها را با شما جوانها باید بکنیمــ مکرر
در دولتهای مختلف راجع به خطوط ریلی من تاکید کردهام؛ متاسفانه کوتاهی شده. البته
در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، اما
بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا انشاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام
بدهند. ما بایستی انشاءالله در این زمینه رفتوآمدها و حملونقل بتوانیم جایگاه
خودمان را پیدا کنیم».
حجتالاسلام غلامعلی صفاییبوشهر ۱۱ شهریور سال جاری در
خطبههای نماز جمعه از دستور رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی، برای تامین
مالی خط ریلی بوشهر خبر داد و قرار شد که بودجه یک میلیارد دلاری برای اتصال بوشهر
به خط ریلی از منابع صندوق اعتبار ملی تخصیص پیدا کند.
استاندار بوشهر، ۱۲ آبان سال جاری در جلسه کارگروه
اقتصادی، اشتغال و سرمایهگذاری استان بوشهر با حضور معاون اقتصادی رئیسجمهور، اعلام
کرد: خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیسجمهور به استان است که بودجه
آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و سازوکار
تحقق و اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری در مصوبات تهاتر نفت برای خط ریلی راهآهن
شیراز، عسلویه، بوشهر تدوین شود.
راهآهن بوشهر همچنان لنگ اعتبار
در حالی که در سفر سال گذشته رئیسجمهور به استان بوشهر این پروژه در
دستور کار قرار گرفت و از محل تهاتر نفت، ۲۰۰ میلیون دلار برای آن مصوب شد،
اما همپنان عزمی برای جذب اعتبارات وجود ندارد تا جایی که محمدهادی رستمیان، معاون
امور عمرانی استاندار بوشهر ۱۹ آبان گفت: با توجه به انتخاب پیمانکار
اجرای ۲ قطعه از راهآهن بوشهر-شیراز، این پروژه منتظر تامین
اعتبار است. این پروژه ۴۳۷ کیلومتر است که ۱۲۵ کیلومتر آن در استان
بوشهر و بقیه در استان فارس ساخته میشود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر، برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای
این قطعهها را ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این طرح شامل ۱۰ قطعه است که از این
شمار اکنون ۲ قطعه فعال و پیمانکار ۲ قطعه ۲۱ و ۹ کیلومتری در مسیر
اهرم به فراشبند اکنون مشخص شده است. ۲ قطعه دیگر نیز در مرحله مناقصه
قرار دارد که از سوی شرکت زیرساخت و توسعه راهها انجام میشود.
راهآهن در اولویت مسوولان بوشهر نیست!
طرح راهآهن بوشهر-شیراز برای تکمیل، نیازمند بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان
اعتبار است و اگر چه این پروژه بوشهر و عسلویه را به خط ریلی سراسری متصل میکند،
و توجیه اقتصادی دارد، اما گویا این پروژه در اولویت مسوولان نیست!.