bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نشست مدیران فرهنگی تاکید کرد:
بامداد جنوب: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، روایت در فضای مجازی را یکی از موضوعات مهمی دانست که باید شیوه و الگوی مناسبی برای مدیریت آن تعریف شود.

عبدالرحیم افروغ در نشست خبری اعلام اولویت‌های فرهنگی استان بوشهر در سال 1402 که با حضور مدیران فرهنگی استان در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد، گفت: امروز برای برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در عرصه فرهنگ استان، ایجاد هم‌افزایی، هم‌افقی و هم‌اندیشی مدیران دستگاه‌های فرهنگی و فعالان رسانه امری ضروری است.


وی تاکید کرد: آنچه در فرایند برنامه‌ریزی امور فرهنگی استان ضروری است، این است که اولویت‌ها و موضوعات مهمی و اساسی را در برنامه کوتاه‌مدت یکساله خود در عرصه فرهنگ و هنر شناسایی کنیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: در حوزه برنامه‌ریزی حوزه فرهنگی استان سه مبنای جدی داریم که اولین مبنای ما، نظام ولایی است. ما ولی فقیه را بزرگ‌ترین دیدبان عرصه برنامه‌ریزی کارهای فرهنگی می‌دانیم، چون ایشان راهبری حرکت‌های فکری و فرهنگی جهان اسلام را دارند طراحی می‌کنند و با تبیین مسائل مهم فرهنگی، بیانات، فریشات و دیدگاه‌های دقیقی را بر اساس بررسی‌های کارشناسی‌شده ارائه کرده‌اند که بایستی نقشه‌راه ما در تقویت ساختار فرهنگی این بوم قرار بگیرد.


افروغ، پایش نگاه کارشناسان فرهنگی استان و همچنین پایش نگاه مخاطبان زیست‌بوم جنوب را دو مبنای دیگر برنامه‌ریزی فرهنگی استان معرفی کرد و افزود: ما با شناسایی نگاه‌های کارشناسانه و انتظارات مخاطبان خود که متاثر از آداب و سنن این منطقه است، اولویت‌های فرهنگی خود را در بازه یک‌ساله طراحی خواهیم کرد و به ایده‌ها و پیشنهادهای جدیدی دست خواهیم یافت.  


دبیر شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر بیان کرد: مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی در بخش دولتی، خصوصی و مردمی متکثر و متعدد هستند؛ اما در بخش برنامه‌ریزی دچار تشتت‌اند که باید با شناسایی و معرفی اولویت‌ها هر یک از دستگاه‌ها به‌صورت مستقل اما در مسیری مشخص گام بردارند.


به گفته افروغ، دستگاه‌های فرهنگی با هم‌افزایی و هم‌اندیشی می‌توانند اولویت‌های فرهنگی را شناسایی و سپس فرایند ورود به موضوعات را مورد بررسی قرار بدهند و در آخر طرح اقدام کنند. قطعا با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی و موسسات فرهنگی هنری (بخش مردمی) می‌توان اقتصاد هنر را توسعه داد.


وی افزود: فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگ و هنر، موضوع بسیار مهمی است که ما از آن غافل نشده‌ایم و به‌دنبال راهکارهایی برای رونق آن هستیم؛ چراکه وقتی از تولید در جامعه صحبت می‌کنیم، بحث رونق تولید خود به‌خود مطرح می‌شود. بنابراین ما باید روحیه تلاشگری و مجاهدت را در هنرمندان خود ترویج بدهیم تا با روحیه‌ای شکست‌ناپذیر به تولید صنایع فرهنگی ردازند و با اولین شکست، عقب‌نشینی نکنند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: امروز برخی از کشورها از طریق صنعت فیلم ارتزاق و ارزآوری می‌کنند. با تولید و عرضه انیمیشن‌هایی با برندهای خاصی در سطح جهانی سرمایه‌آفرینی می‌کنند که ما هم سال گذشته با تولید انیمیشین «پسر دلفینی» تجربه موفقی را در این زمینه داشتیم. ما باید با رونق صنایع فرهنگی، اتکای خودمان را به نفت کاهش بدهیم.


افروغ، همچنین خانواده را موضوع مهمی دانست که دستگاه‎‌های فرهنگی باید آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار بدهند و افزود: ما به‌شکل محسوسی با کاهش ازدواج و تشکیل خانواده در سال‌های اخیر مواجه‌ شده‌ایم که در نتیجه آن پیوند دو طایفه با یکدیگر و همچنین فرزندآوری کاهش یافته است. این مسئله باید با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد.


وی سپس «روایت در فضای مجازی» را هم موضوع مهمی دانست که باید مدیریت شود و تاکید کرد: باید شیوه‌نامه و الگوی مناسبی برای روایت‌هایی که در فضای مجازی می‌شود، تعریف شود تا بتوانیم آشفتگی‌هایی که اخیرا در این فضا می‌بینیم، برطرف شود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، «هویت» را دیگر موضوع اساسی دانست و گفت: بایستی با همراهی پژوهشگران و جامعه‌شناسان و با شناسایی المان‌های هویت‌ساز، آسیب‌هایی که در این حوزه در جامعه نمود یافته‌اند، برطرف شوند.


افروغ یادآور شد: پس در این نشست پنج کلان موضوع «خانواده»، «هویت»، «انسجام اجتماعی»، «روایت رسانه» و «اقتصاد فرهنگ» شناسایی شد که با هم‌قسم شدن همه نهادهای فرهنگی می‌توان برنامه‌ریزی دقیقی برای حفظ و توسعه آن‌ها صورت داد. در نشست آتی ان‌شاءالله فرایند ورود به این موضوعات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


در این نشست، محمد مدرسی، رئیس دانشگاه خلیج فارس؛ حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر؛ سمیه رسولی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛ حجت‌الاسلام محمد قادری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان؛ حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر، حجت‌الاسلام جابر آزور مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان پیرامون موضوعات مهم فرهنگی استان و دغدغه‌های خود در این حوزه سخن گفتند.

نام:
ایمیل:
* نظر: