bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
در آستانه تابستان و خرمای فروش نرفته در سردخانه‌ها و انبارها؛
آرمان محمدزاده: استان بوشهر بخش مهمی از خرمای کشور را تولید می‌کند، در این استان شش میلیون اصله نخل با تولید سالانه ۱۷۰ تن خرما وجود دارد؛ ولی یکی از مهم‌ترین مشکلات نخلداران در این استان فروش خرما است؛

استان بوشهر بخش مهمی از خرمای کشور را تولید می‌کند، در این استان شش میلیون اصله نخل با تولید سالانه ۱۷۰ تن خرما وجود دارد؛ ولی یکی از مهم‌ترین مشکلات نخلداران در این استان فروش خرما است؛ تا آنجا که در سال جاری چند ماه مانده به برداشت محصول جدید، هنوز بخش زیادی از خرمای سال گذشته کشاورزان به فروش نرسیده است. افزایش قیمت در سال‌های اخیر در مقابل کاهش توان خرید مردم باعث شده تا این محصول با اقبال کمتری روبرو شود. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که با گذر از ماه رمضان و فرارسیدن فصل گرما به‌صورت طبیعی تقاضای مصرف خرما در بازارهای سنتی برای ماه‌های پیش‌رو کاهش یابد. نبود صنایع تبدیلی، کاهش صادرات نیز مزید علت شده است تا فروش نرفتن خرما مشکلات مالی زیادی برای نخلداران ایجاد کند.

در همین زمینه نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز فروش نرفتن و در انبار ماندن خرمای نخلداران دشتستانی را تایید کرد.

ابراهیم رضایی صبح شنبه با اشاره به فروش نرفتن خرمای نخلداران دشتستانی گفت: مقدار قابل توجهی خرما کشاورزان دشتستان در سردخانه‌ها و انبارها و روی دست کشاورزان مانده و به فروش نرفته است.

وی ادامه داد: در این راستا به دنبال راهکاری هستیم تا در فرصت باقی‌مانده انبارها خالی و همه محصول وارد بازار شود.

میزان دقیق خرمای فروش نرفته از سوی رضایی اعلام نشد؛ اما اظهارات نماینده دشتستان در حالی است که در بهمن‌ماه گذشته مدیر کل صمت استان بوشهر با بیان اینکه ۶۰ هزار تن خرمای استان بوشهر فروش نرفته گفت: سهم استان بوشهر از صادرات خرما، اندک است و انتظار داریم افزایش پیدا کند.

سید مهدی صفوی توسعه صادرات محصولات تولیدی استان بوشهر به‌ویژه در حوزه صنعتی و کشاورزی و آبزی‌پروری را از اولویت‌های استان بوشهر دانست و تاکید کرده بود: مدیران ارشد استان نیز اهتمام جدی در این حوزه دارند.

بااین‌وجود وضعیت فروش و عرضه خرمای بوشهر در بازارهای داخلی و خارجی نشان می‌دهد اهتمام مسوولان و مدیران ارشد استانی آن‌چنان‌که باید موثر نبوده است. به‌ویژه آنکه فرصت فروش و عرضه این محصول به‌عنوان یکی از اقلام سفره ماه رمضان مسلمانان برای امسال از دست رفته است. فرصتی که می‌توانست خرمای بوشهر را به سفره عمده کشورهای مسلمان شبه‌قاره برساند و خیال نخلداران را از بابت ارائه محصولات آسوده کند.

باید در نظر داشت که خرما از محصولات استراتژیک و مهم تولیدی استان بوشهر است و اگر صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در بوشهر، تقویت شوند قطعا شاهد بهبود بازار مصرف به‌ویژه بازارهای صادراتی خواهیم بود.

شهرستان‌های دشتستان و تنگستان بیشترین میزان تولید خرما را در استان بوشهر دارند که تنها در شهرستان دشتستان، بیش از 70 درصد خرمای استان بوشهر تولید می‌شود و نخلداران و فعالان عرصه خرما بخش عمده‌ای از مردم این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

کشاورزان و به‌ویژه نخل‌داران مشکلات بسیار زیادی را در طول سال دارند که از جمله می‌توان به مشکلات آبیاری، یافتن کارگران مناسب برای کار در نخیلات، سختی‌های کار در نخلستان، کمبود کود در برخی موارد و... اشاره کرد؛ ولی یکی از مهم‌ترین مشکلات نخلداران، فروش خرما است.

هرچند به عقیده کارشناسان بالا بودن قیمت پایه محصول، نوسان بازار، کاهش صادرات، افزایش هزینه‌های تولید و انتظار فعالان این عرصه برای کسب سود بیشتر نسبت به سال گذشته از جمله عوامل و مشکلاتی است که باعث شد امسال بخش زیادی از خرمای تولیدکنندگان و واسطه‌ها تاکنون روی دست آن‌ها بماند، اما کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب می‌شود تا کشاورزان با بازار اصلی فاصله زیادی داشته باشند و دلالان بتوانند به‌خوبی از این فرصت استفاده کنند.

در سال‌های اخیر هرچند مقداری قیمت خرما افزایش‌یافته است ولی همدستی دلالان و خرید خرمای نخلداران به قیمت پایین باعث شده است تا کشاورزان نتوانند به‌خوبی با فروش محصولات خود امرار معاش کنند و به مشاغل دیگری در کنار نخلداری روی بیاورند.

کشاورزان که به علت عدم توان نگهداری محصولات خود پس از برداشت، ناچارند که محصولات خود را به بنگاه‌ها و دلالان بفروشند، برای اینکه پولی به دست بیاورند و محصولاتشان روی دست آن‌ها نماند، خرمای خود را به قیمت پایین و غیرواقعی به دلالان می‌دهند و در واقع سود اصلی خرما نصیب دلالان می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: