bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
مدیر مخابرات منطقه بوشهر با اشاره به تصویب اجرای پروژه «نجما» در بوشهر؛
داود علیزاده: امروزه بسیاری از فعالیت‌های ما وابسته به توسعه اینترنت است؛ اما اینترنت بر بستر کابل‌های فرسوده مخابراتی محدودیت‌های بسیاری دارد. همچنین این کابل‌ها به دلیل داشتن فلز مس، انگیزه‌ای برای سرقت ایجاد می‌کنند.

داود علیزاده

امروزه بسیاری از فعالیت‌های ما وابسته به توسعه اینترنت است؛ اما اینترنت بر بستر کابل‌های فرسوده مخابراتی محدودیت‌های بسیاری دارد. همچنین این کابل‌ها به دلیل داشتن فلز مس، انگیزه‌ای برای سرقت ایجاد می‌کنند. بااین‌حال استفاده از این روش در جهان دارد منسوخ می‌شود. استفاده از نسل جدید شبکه فیبرهای نوری می‌تواند این محدودیت‌ها را رفع کند. سرعت بسیار بالای ردوبدل سیگنال‌های ارتباطی و همچنین کاهش انگیزه سرقت به دلیل نداشتن فلزهای گران‌بها از مزایای این شبکه است. به همین منظور توسعه شبکه فیبر نوری در ایران به‌عنوان یکی از راهبردها توسعه ارتباطی مطرح و در حال اجراست.

وزارت ارتباطات قرار گرفتن ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری برای سال ۱۴۰۴ را هدف‌گذاری کرده است و مقایسه آن با آمار کنونی، به نظر می‌رسد اجرای این پروژه با توجه به اینکه تا سال هدف تنها دو سال باقی است، سرعت بیشتری را می‌طلبد. در همین زمینه مدیر مخابرات منطقه بوشهر با اشاره به مصوبه هیات مدیره شرکت مخابرات ایران از اجرایی شدن پروژه «نجما» در بوشهر خبر داد.

علی مهرپویا در حاشیه جلسه هیات مدیره شرکت مخابرات ایران به خبرنگار بامداد جنوب گفت: استان بوشهر با وسعت جغرافیایی که نسبت به سایر استان‌ها دارد ششمین استان کشور در پوشش فیبر نوری خانگی براساس آخرین رتبه‌بندی وزارت ارتباطات شناسایی‌شده است.

وی با اشاره به ظرفیت استان بوشهر تاکی کرد: تکلیف شد با برنامه‌ریزی جایگاه استان را به رتبه‌های اول تا دوم تا پایان سال جاری ارتقاء دهیم که با افتتاح پروژه نجما و رشد طرح فیبر نوری این اتفاق خواهد افتاد.

به گفته مدیر مخابرات منطقه بوشهر طرح نهضت جهادی مخابرات ایران موسوم به «نجما» در سطح کشور برای توسعه شبکه فیبرنوری در حال انجام است.

وی در خصوص اجرای این طرح در بوشهر گفت: براساس مصوبه هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و دستور مدیرعامل این طرح برای استان بوشهر در سال جاری با اعتباری حدود یک هزار میلیارد ریالی تصویب شد.

به گفته مهر پویا این پروژه در سطح مراکز روستایی و روستاهایی که فاقد امکانات ارتباطی و مخابراتی هستند و همچنین در بخشی از شهرها که دارای شبکه فرسوده مسی و در نهایت در شهرک‌های جدید التاسیس و مراکز صنعتی و تجاری استان با لحاظ موارد استراتژیکی و اقتصادی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه همچنین این پروژه تا پایان یکسال کاری میزان خانوارهای تحت پوشش را تا 200 درصد افزایش خواهد داد تصریح کرد: یک رویداد خوب برای بهره‌برداران شبکه ارتباطی مخابرات به‌عنوان تنها اپراتور دارنده شبکه فیبر نوری در کشور است که البته از منابع داخلی خود این طرح را تامين مالی کرده است.

مدیر مخابرات منطقه بوشهر افزود: در استان بوشهر تنها اپراتور ارتباطی هستیم که بستر فیبر نوری خانگی را در اختیار مشتریان قرار خواهیم داد.

وی در خصوص بستر فیبر نوری نیز توضیح داد. بستر فیبر نوری مخابرات منطقه بوشهر به‌عنوان تنها اپراتور از مودم مشترک تا مرکز مخابراتی است که با حذف مسیرهای ارتباطاتی رادیویی، کیفیت منحصربه‌فردی را برای مشترکین اینترنت بر این شبکه امن و پرسرعت فیبر نوری ایجاد کرده است.

مهرپویا در خصوص واگذاری این سرویس‌ها افزود: در حال حاضر اینترنت بر بستر فیبر نوری برای مشترکین خانگی با سرعت 50 مگابیت واگذار خواهد شد که سرعت پایداری بوده و تا 300 مگابیت قابل‌افزایش است. ضمن اينکه مقرر گردیده واگذاری سرویس تا یک هزار مگابیت نیز فراهم شود.

به گفته وی پوشش اینترنت خانگی بر بستر فیبر نوری برای 15000 خانوار فراهم‌شده است که تا پایان پروژه به 45000 خانوار می‌رسد و شاهد رشد 200 درصدی خواهیم بود.

مدیر مخابرات منطقه بوشهر با بیان اینکه پروژه نجما طی هفت سال در کشور اجرا می‌شود و عملکرد مخابرات منطقه بوشهر معادل دو برابر افزایش کل کشور خواهد بود. تاکید کرد: پوشش جغرافیایی در طرح نجما لحاظ شده که هم‌زمان در نقاط روستایی، شهری، صنعتی و تجاری اجرا خواهد شد.

به گفته وی مشترکین با تماس با سامانه 2020 از محدوده تحت پوشش مطلع شده و نقاط پرتقاضا مثبت و واگذاری سرویس به‌صورت هفتگی در اولویت است.

مدیر مخابرات منطقه بوشهر خاطرنشان کرد: در پروژه نجما، اولین روستاهای جنوب کشور دراستان به شبکه فیبر نوری متصل می‌شوند. روستاهای جنوب جم و بنه گز با همکاری مجموعه دهیاری‌ها و با حمایت ویژه فرمانداران جم و تنگستان کمک بزرگی در تسریع اجرای پروژه بوده و باعث شد روستاهای جنوب جم و تنگستان به شبکه فیبر نوری متصل شوند.

وی یکی از ضرورت‌های اجرای این پروژه را حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط دانست و تاکید کرد: تامین منابع مالی برای این پروژه در مخابرات منطقه در نظر گرفته‌شده و فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌های سراسر استان با حمایت‌های لازم هم سرعت و هم امکان افزایش پوشش جغرافیایی این طرح را تامین می‌کنند که علاوه بر ایجاد شبکه فیبر نوری برای خانوارها، باعث اتصال شبکه تلفن همراه به فیبر نوری نیز می‌شوند.

مدیر مخابرات منطقه بوشهر یکی از مشکلات مخابرات استان بوشهر را سرقت کابل‌های مسی دانست و افزود: با توجه به اینکه کابل فیبر نوری در مقایسه با کابل مسی ارزش زیادی ندارد، سارقین انگیزه‌ای برای سرقت ندارند و بنابراین یک بستر خوب، ایمن و مطمئن است و تجربه نشان داده بعد از یک‌بار سرقت، دیگر تکرار نشده و چون به‌راحتی امکان برقراری پایش تصویری از این بستر وجود دارد عاملی تاثیر گذار در جلوگیری از سرقت، بازدارندگی و حفظ حقوق مردم و شهروندان نیز است.

وی در پایان تاکید کرد: ضمنا با همکاری شهرداری پیشرفت پروژه پایش تصویری سرعت خوبی داشته و در تلاش برای تسریع روند کار هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: