bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر در نشست با اهالی رسانه:
مژده پاینده: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر در نشست با اهالی رسانه از آمادگی این اداره‌کل برای واگذاری زمین در روستا برای ساخت مسکن خبر داد.

مژده پاینده


آمار‌ها از کاهش یک سومی ساخت مسکن در یک دهه اخیر نسبت به دهه قبل خبر می‌دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از عوامل اصلی کاهش ساخت و ساز‌ها افزایش قیمت زمین است. از این رو آزاد‌سازی زمین یکی از برنامه‌های دولت در راستای کمک به بهبود اوضاع مسکن در کشور و در ادامه آن توسعه افقی شهر‌ها است.


اصرار و ادعای دولت بار‌ها با جملات مختلف از زبان رئیس‌جمهور مطرح شده است؛ «در کشور زمین کم نداریم و دولت برای تامین زمین جهت ساخت مسکن کارگران مساعدت لازم را خواهد داشت تا مشکل افراد فاقد مسکن و کسانی که دغدغه مسکن دارند را برطرف کنیم.» این یکی از صد‌ها جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی در موضوع عزم دولت برای واگذاری زمین به مردم و کمک به احیا بحران مسکن در کشور است. بحرانی که تا امروز دولتمردان نتوانسته‌اند بر آن غلبه کنند و هر بار با وضع تبصره‌ای و اعمال قانونی جدید سعی به برطرف کردن آن دارند.


نهضت ملی مسکن، واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند، احیا مسکن‌های راکد مهر و این اواخر واگذاری زمین در روستا‌ها به متقاضیان از جمله مهمترین اقدامات دولت در حوزه مسکن بوده که هر کدام علاوه بر حل مشکل مسکن با اهداف دیگری نیز انجام شده‌اند برای مثال  واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند از آبان سال ۱۴۰۰ با هدف بهبود شاخص جمعیتی، احیا مسکن‌های مهر با هدف جمع کردن پروژه شکست خورده مهر و واگذاری زمین در روستا‌ها  با هدف کمک به حفط جمعیت روستایی انجام می‌شوند.


چندی پیش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که واگذاری زمین در روستا‌ها که مصوبه سال گذشته شورای‌عالی مسکن است آغاز می‌شود. حالا این اتفاق در استان بوشهر  افتاده است. در این رابطه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر روز گذشته در جمع خبرنگاران از واگذاری زمین مسکونی به متقاضیان ساخت مسکن در روستا‌ها خبر داد و گفت: در این بخش تا پایان شهریور ماه ۲۰۰ قطعه زمین مسکونی در روستا‌های استان تحویل جامعه هدف می‌شود و بر اساس تأکیدات استاندار بوشهر امسال در مجموع سه هزار زمین مسکونی در روستا‌های استان بوشهر واگذار خواهد شد.


علیرضا مقدم با اشاره به الحاق زمین دولتی به محدوده شهر‌ها و روستا‌ها برای ساخت مسکن و واگذاری زمین مسکونی به متقاضیان تصریح کرد: استان بوشهر در ساخت و تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن رتبه برتر کشوری دارد.


بر اساس ماده ۷ قانون جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی موظف است برای اجرای برنامه‌های حمایتی نسبت به واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به صورت یک عقد اجاره ۹۹ ساله اقدام کند. همچنین عقد اجاره برای سال اول حداکثر معادل ۲۰ درصد قیمت منطقه‌ای زمین مسکونی متناسب با قدرالسهم هر متقاضی در همان سال یا یک درصد ارزش کارشناسی روز زمین در ابتدای سال واگذاری (هرکدام کمتر باشد) تعیین می‌شود و این رقم برای سال‌های آینده تا ۹۹ سال، سالانه به میزان ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.


وی هزینه ساخت هر واحد مسکونی در شهر‌های استان را ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: علاوه بر وام ۵۵۰ میلیون تومانی باید بقیه اعتبارات ساخت از آورده متقاضی تامین شود و هر چه زودتر این مبالغ پرداخت شود تکمیل واحد‌های مسکونی تسریع می‌شود. تلاش شد که این واحدهای مسکونی با مصالح باکیفیت ساخته شود تا برای صاحبان آن ارزش افزوده به همراه داشته باشد.


مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان تصریح کرد: اکنون ساخت سه هزار واحد مسکونی در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان بوشهر در حال اجراست که ۸۴ واحد آن در مرحله واگذاری و مابقی بین اتمام اسکلت تا نازک کاری است. افزون بر این، به تازگی هزار و ۱۰۰ واحد مسکن که هم کلنگ‌زنی شده است.


به گفته وی، بنیاد مسکن در مجموع عملیات ساخت چهار هزار و ۱۰۰ واحد مسکن را در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان در دست اجرا دارد که تلاش دارد این واحدها در سریع‌ترین زمان تکمیل و تحویل شوند.


یکی دیگر از اقدامات بنیاد مسکن فعالیت‌های عمران روستایی با هدف عمران و آبادی روستا‌های کشور است که زمینه توسعه و عمران روستاها، تامین عادلانه امکانات، رفع محرومیت درمناطق روستایی کشور، هویت بخشی به سیمای روستا و هدایت فیزیکی را فراهم می‌کند و در راستای ارتقای شرایط زیست محیطی و بهبود چشم انداز نقاط روستایی انجام می‌گیرد.


مقدم به طرح‌های عمران روستایی استان بوشهر پرداخت و بیان کرد: در اجرا این طرح‌ها در مجموع ۲۳۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است که شامل ۸۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ۸۳ میلیارد تومان از محل مسوولیت‌های اجتماعی وزارت نفت و ۶۸.۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.


به گفته وی، این اعتبارات در حوزه عمران روستایی در بخش طرح‌های هادی، ساخت معابر، آسفالت کوچه و خیابان‌ها و دیگر زیرساخت‌ها هزینه می‌شود.


مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز از موضوعات مهم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باتوجه به زلزله خیز بودن بیشتر مناطق ایران و وجود بلایای طبیعی بسیار، فرسوده و ناکارآمد بودن اکثر بافت‌های روستایی در زمان بروز سوانح است. از این رو در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است. طبق برنامه ریزی به عمل آمده گفته می‌شود تا سال ۱۴۱۰ تمام پنج میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی خواهند شد.


تسهیلات مسکن روستایی در این راستا، ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۵ درصد است که متقاضیان می‌توانند برای دریافت این تسهیلات به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراجعه کرده و پس از اخذ مجوز ساخت از دهیاری‌ها به بانک عامل معرفی شوند.


معاون بازسازی و نوسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان بوشهر نیز در این نشست گفت: در راستای مقاوم سازی مسکن روستایی در استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و طرح‌های مهمی در استان در دست اجرا است تا جایی که مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان بوشهر به ۶۱ درصد رسیده است و از ۷۴ هزار واحد مسکونی در سطح استان تاکنون ۴۵ هزار واحد نوسازی یا بازسازی شده است.


وی به امضای تفاهمنامه‌های متعدد با نهاد‌های حمایتی اشاره کرد و افزود: در استان بوشهر بیشترین سهمیه را نسبت به سایر استان‌ها در تفاهمنامه با کمیته امداد گرفتیم.  ساخت و ساز‌ها در روستا‌های استان با همکاری ۲۳۲ ناظر و طراح توانمند انجام می‌شود تا شاهد اجرای پروژه‌ها با بهترین کیفیت باشیم.

برچسب ها: مسکن روستایی
نام:
ایمیل:
* نظر: