bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر:
گلاره جلالی: مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر از ابلاغ پیوست آموزشی ترویجی ویژه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی خبر داد.

گلاره جلالی

با توجه به گستردگی پهنه مرزی کشور و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون رسیدن به الگوی کشت مناسبی که از آن بتوان حداکثر بهره‌برداری را از عوامل و نهادهای تولید به‌ویژه عامل محدودکننده‌ آب به‌دست آورد ضرورتی انکارناپذیر است.

همچنین کشاورزی به روش سنتی بدون در نظر گرفتن داده‌های جدید و متناسب با اکو فیزیولوژیک تولید محصولات باعث هدررفت سرمایه و منابع از یک‌سو و تامین نشدن نیاز جامعه رو به رشد از سوی دیگر می‌شود. از این منظر برای افزایش بهره‌وری اجرای الگوی کشت در هر منطقه از ضروری‌ترین اقداماتی است که کشاورزان می‌بایست به آن توجه کنند. به همین منظور الگوی کشت محصولات کشاورزی بر اساس میزان بارندگی، دما، آب و هوا، تکنولوژی و نوع خاک هر عرصه جغرافیایی تدوین و اعلام می‌شود.

در همین زمینه مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر از ابلاغ طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی در استان بوشهر و پیوست آموزشی ترویجی ویژه آن هم‌زمان با هفته دولت خبر داد.

شهریار مرشدی ظهر سه‌شنبه در نشست بررسی وضعیت تولید محصولات کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه این استان در عرصه تولید محصولات از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است گفت: رویکرد و هدف اصلی برنامه الگوی کشت تولید محصولات کشاورزی مبتنی بر حفظ و ارتقا تولید با الگوی مصرف بهینه نهاده‌های پایه، ارتقا عملکرد در واحد سطح با افزایش ضریب نفوذ، حفظ و ارتقا شاخص‌های اقتصادی بهره‌برداران، صرفه‌جویی ارزی است.

وی کاهش ضایعات، بهبود مدیریت تولید در اراضی کشت دیم، توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب‌بر و تغییر برنامه کشت سبزی و صیفی از فضای باز به شرایط گلخانه‌ای از دیگر اهداف طرح الگوی کشت دانست و گفت: ازآنجاکه آموزش و ترویج در توجیه بهره‌برداران و تشریح سیاست‌ها و اهداف برنامه و همچنین توانمندسازی کشاورزان در راستای اهداف طرح نقش بسزایی دارد پیوست آموزشی ترویجی ویژه هر منطقه تهیه و اجرایی شده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به ابلاغ پیوست آموزشی ترویجی ویژه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی افزود: در این پیوست آموزشی ترویجی که به شهرستان‌ها ابلاغ‌شده مجموعا یک‌هزار و 700 نفر تحت پوشش آموزش قرار می‌گیرند.

به گفته مرشدی در پیوست یادشده برای افزایش ضریب نفوذ دانش در بهره‌برداران از انواع روش‌های آموزشی ترویجی از جمله کانون یادگیری، سایت‌های جامع الگویی، کارگاه آموزشی ترویجی، جلسات توجیهی استفاده‌شده است.

وی نقش ترویج کشاورزی در افزایش بهره‌وری را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: افزایش بهره‌وری و تولید موردتوجه ویژه قرارگرفته است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر مهم‌ترین کار در بخش کشاورزی را در حوزه ترویج دانست و افزود: توجه به ترویج در بخش کشاورزی، بهره‌وری و افزایش تولید دنبال دارد و در بخش کشاورزی انتقال دانش و تجربه به کشاورزان یک ضرورت است.

بااین‌وجود کشاورزی مدرن در کشوری همچون ایران که در معرض بلایای طبیعی همچون سیل، خشک‌سالی و آفات نباتی است نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمایتی همچون بیمه است. بر اساس اعلام قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی در حال حاضر 40 درصد محصولات کشاورزی در ایران تحت پوشش بیمه هستند و بسیاری نسبت به بیمه کردن باغ، مزرعه و محصولات خود اقدامی نکرده‌اند که این مساله پس از وقایع پیش‌بینی‌نشده‌ای همچون بلایی که در بالا ذکر شد سوی منفی خود را نشان می‌دهد. البته نرخ پایین خسارت پردازی شرکت‌های بیمه در خصوص کشاورزی نیز مزید بر علت شده است تا کشاورزان انگیزه کافی برای بیمه کردن نداشته باشند. در حال حاضر کشاورزانی که به کشت محصولات دارویی اقدام کنند از نظر بیمه‌ای با وضعیت متفاوت و بهتری روبرو هستند چراکه حق بیمه آن از سوی ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت.

با همه این احوال این مساله نیازمند آموزش و اطلاع‌رسانی بیش‌ازپیش است. ضمن آنکه با راه‌اندازی برنامه‌های مجازی به‌سرعت می‌توان بیمه کشاورزی را نیز همچون خرید بیمه خودرو و ... به‌صورت آنلاین و بر بستر مجازی فراهم کرد.

به نقل از ایسنا، علیرضا آل‌امین در رویداد معرفی طرح‌ها و خدمات نوین بیمه کشاورزی گفت: امروز از اپلیکیشن آباد رونمایی شد که با این اپلیکیشن به‌صورت آنلاین کارگزاران و در آینده کشاورزان وارد زمین می‌شوند و در آنجا می‌توانند مشخصات زمینشان را ثبت و در آینده نیز عملکرد و میزان برداشت را مشاهده کنند.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: خطای انسانی زیاد است هوش مصنوعی و فناوری می‌تواند آن خطاها را پوشش دهد.

آل امین در ادامه گفت: در بخش گیاهان دارویی هم وارد شدیم. در این بخش ۱۰۰ درصد حق بیمه را ستاد اجرایی فرمان امام می‌دهد و کشاورز هیچ حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌کند. برای همین از کشاورزان دعوت می‌کنیم در حوزه گیاهان دارویی نیز وارد شوند.

به گفته وی حدود ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند و قصد داریم با همکاری وزارت کشور آن را به ۱۰۰ درصد برسانیم. تفاهم‌نامه و قراردادهای خوبی در این بخش‌داریم.


نام:
ایمیل:
* نظر: