bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
جای خالی شبکه ریلی در حمل‌ونقل بار و مسافر
داود علیزاده: به‌دلیل موقعیت ترانزیتی و وجود بنادر صیادی و تجاری نیاز استان بوشهر به شریان‌های مواصلاتی هر روز بیش‌ازپیش احساس می‌شود. بر اساس اعلام راهداری و حمل‌ونقل استان بوشهر سال گذشته بیش از 9 میلیون تن بار از مبادی استان بوشهر به دیگر نقاط کشور جابه‌جا شده است

داود علیزاده


به‌دلیل موقعیت ترانزیتی و وجود بنادر صیادی و تجاری نیاز استان بوشهر به شریان‌های مواصلاتی هر روز بیش‌ازپیش احساس می‌شود. بر اساس اعلام راهداری و حمل‌ونقل استان بوشهر سال گذشته بیش از 9 میلیون تن بار از مبادی استان بوشهر به دیگر نقاط کشور جابه‌جا شده است. افزون بر این بوشهر به‌دلیل وجود مقاصد گردشگری و تفریحی میزبان میلیون‌ها مسافر است که از طریق حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و به‌صورت معدود از طریق خط هوایی و دریایی به این استان سفر می‌کنند و هرساله به آمار تردد مسافران و میزان بار جابه‌جاشده افزوده می‌شود.


در همین زمینه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر از تردد 5/11 میلیون وسیله نقلیه در محورهای ارتباطی استان بوشهر در ایام نوروز خبر داده است.


عبدالکریم اخترشناس با بیان اینکه استان بوشهر دارای چهار هزار و 500 کیلومتر راه جاده‌ای است، گفت: به‌دلیل موقعیت ترانزیت و بندری، سالانه جابجایی بیش از 9 میلیون تن بار و افزون بر پنج میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی آن انجام می‌شود.


وی با اشاره به ارتقای کیفی سطح رویه راه‌های برون‌شهری استان بوشهر 117 کیلومتر روکش بزرگراه، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: 159 کیلومتر لکه‎گیری راه‌های اصلی و 20 کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی و 210 کیلومتر آسفالت حفاظتی و 50 کیلومتر عملیات درزگیری انجام شده است.


به گفته اخترشناس، جابه‌جایی کالا در استان بوشهر از نظر تناژ و سفر (سرویس) رشد پنج درصدی را تجربه کرده که نشانگر رونق و بهبود شاخص‌های اقتصادی استان است.


مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر افزود: عمده کالاهای جابه‌جا شده از مبدا استان طی سال گذشته شامل ۵۳ درصد مواد شیمیایی، ۲۱ درصد مواد ساختمانی و معدنی و ۱۳ درصد کالاهای کشاورزی و دامی بوده است.


وی عسلویه را به‌عنوان مبدا اصلی کالاهای جابه‌جا‌شده در استان دانست و افزود: بوشهر و دشتستان نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.


مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوشهر در خصوص مقاصد کالاهای حمل‌شده از این استان نیز گفت: تهران با هزار و ۱۰۸ تن، فارس با ۶۲۹ تن و خوزستان با ۵۴۱ تن کالا مقاصد اصلی ناوگان حمل بار از بوشهر بوده‌اند.


اخترشناس از جابه‌جایی ۱۰۲ هزار تن کالاهای اساسی توسط ناوگان باری بوشهر طی سال گذشته خبر داد و افزود: این میزان جابه‌جایی کالا در قالب ۶ هزار و ۸۶ سفر (سرویس) انجام شده که مجموعا ۳۸ درصد نسبت به سال قبل‌تر افزایش داشته است.


وی با اشاره به فعالیت سه هزار و ۳۷۶ ناوگان حمل بار در استان یادآور شد: سن ناوگان باری بوشهر ۱۲ سال است که حدود هشت سال از میانگین کشوری جوان‌تر است.


به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، ۱۶۸ شرکت حمل‌ونقل فعال استان با بیش از پنج هزار و ۲۳۴ راننده باری، جابه‌جایی کالاها را بر عهده داشته‌اند.


این آمار نشان از نیاز مبرم استان بوشهر به وجود شبکه‌های ریلی، توسعه حمل‌ونقل دریایی و ایجاد بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها دارد و این نیاز در ایام نوروز و تعطیلات آخر هفته و چندروزه بیش‌ازپیش به چشم می‌آید. گره ترافیکی مسیر کنارتخته به دالکی، جم به فیروزآباد و ... ایجاد صف طویل خودروها در این مسیر‌ها، بروز حوادث رانندگی در جاده‌های ساحلی به‌ویژه در مسیر گناوه و دیلم به مرکز استان و ضرورت ایجاد دسترسی بیشتر به مناطق صنعتی پارس جنوبی باعث شده است تا خلأ و نبود اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری احساس شود.


راه‌آهن بوشهر-شیراز یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم استان بوشهر از دولت‌های مختلف بوده و وعده‌های فراوانی در این زمینه به مردم استان داده ‌شده است ولی تا کنون محقق نشده است، روند کند اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز باعث شده تا در سفرهای دولت‌های مختلف به استان بوشهر این موضوع به‌عنوان صدرنشین فهرست مطالبات مطرح شود و مسوولان نیز وعده‌هایی را به مردم بدهند.


چندی پیش ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری برای تکمیل راه‌آهن بوشهر-شیراز، از تامین اعتبار یک میلیارد دلار خط ریلی بوشهر خبر داد و گفت: اعتبار پروژه تامین شده و به‌زودی شاهد تسریع عملیات اجرایی از چند نقطه خواهیم بود تا عقب‌ماندگی گذشته جبران شود.


حال باید دید در شرایطی که رئیس‌جمهوری نیز از تامین اعتبار پروژه ریلی بوشهر-شیراز خبر داده و پیمانکار ساخت این راه‌آهن نیز تعیین‌شده است، طلسم این خط آهن شکسته می‌شود.


برچسب ها: داود علیزاده
نام:
ایمیل:
* نظر: