بامداد جنوب: بازار خودرو در فروردین امسال، بهخصوص نیمه دوم، تحتتاثیر مسائل مختلف، بهویژه رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، روزهای گرانی را تجربه کرد. اوج رشد قیمت در هفته پایانی فروردین پس از حمله انتقامجویانه ایران به اسرائیل (در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه) رخ داد که پیشبینی میشد در ادامه سبب شکلگیری درگیری وسیعی در منطقه شود و از همین رو انتظارات تورمی بالاتر رفت، دلار رکوردی جدید زد و بازار خودرو نیز از فرصت استفاده و رشد قیمت بیشتری را ثبت کرد؛ اما تب جنگ فراگیر تقریبا زود خوابید و از همین رو انتظارات تورمی رو به کاهش رفت. با افت «انتظارات»، بازار ارز نیز در مسیر کاهش قیمت گرفت تا بازار خودرو هم مسیری مشابه را در پیش بگیرد و سربهزیر شود. مرور روند بازار خودرو نشان میدهد پس از فروکش کردن تب جنگ، منحنی قیمت آرامشی نسبی تا میانه خرداد داشته و میانگین قیمت چه در مقایسه با نقطهجوش بازار (هفته آخر فروردین) و چه میانه ماه نخست امسال افت کرده است.
در حال حاضر نیز بازار روزهای نسبتا آرامی را پشتسر میگذارد و به نظر میرسد تا وقتی انتظارات تورمی صعود نکند و بازار ارز آرامش داشته باشد، قیمت خودرو در بازار هم تلاطم خاصی نخواهد داشت؛ البته برخی فاکتورهای دیگر، مانند اصلاح قیمت کارخانهای خودروها و رشد تقاضا به دلیل فرارسیدن تابستان و اوجگیری سفرها، ممکن است سبب رشد قیمت در بازار خودرو شوند.
طبق محاسبات انجامشده میانگین قیمت ۱۰ مدل خودرو منتخب داخلی و مونتاژی در ۱۵ فروردین امسال یکمیلیارد و ۱۲۴ میلیونتومان بوده؛ اما در نیمه ماه جاری به یکمیلیارد و ۵۱ میلیونتومان رسیده است.
با این حساب بازدهی بازار خودرو در میانه خرداد و نسبت به نیمه فروردین بهطور میانگین حدود 5/6 درصد افت کرده است. اینکه چرا بازدهی بازار خودرو در حدفاصل نیمه فروردین تا میانه خرداد افت کرده، بیش از هر مسالهای ریشه در افت انتظارات تورمی و کاهش قیمت ارز دارد. بازار خودرو در فروردین امسال، بهخصوص نیمه دوم، تحتتاثیر مسائل مختلف، بهویژه رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، روزهای داغی را بهلحاظ قیمت تجربه کرد. اوج رشد قیمت در هفته پایانی فروردین و پس از تحولات سیاسی و نظامی منطقهای رخ داد.
درحال حاضر نیز بازار روزهای نسبتا آرامی را پشتسر میگذارد و بهنظر میرسد تا وقتی انتظارات تورمی صعودی نباشد و بازار ارز آرامش داشته باشد، قیمت خودرو در بازار نیز تلاطم خاصی نخواهد داشت. البته برخی فاکتورهای دیگر، مانند اصلاح قیمت کارخانهای خودروها و رشد تقاضا بهدلیل فرا رسیدن تابستان و اوجگیری سفرها، ممکن است سبب رشد قیمت در بازار خودرو شود. حال بد نیست به افتوخیز قیمتی چند مدل خودرو منتخب داخلی و مونتاژی در حدود دو ماه گذشته نگاهی بیندازیم.
گرانترین خودرو انتخابی، دیگنیتی پرایم است که در نیمه فروردین حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان قیمت داشته است. این درحالی است که ارزش خودرو موردنظر در نیمه خرداد بهیکمیلیارد و ۹۸۰ میلیونتومان رسیده تا بازدهی آن حدود شش درصد افت کند. خودرو مونتاژی دیگر در گروه منتخب، جک S۵ اتومات است. قیمت این خودرو از یکمیلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان در نیمه فروردین بهیک میلیارد و ۶۸۰ میلیونتومان در اواسط خرداد رسیده که نشان از افت جزئی بازدهی آن دارد.
در بین خودروهای داخلی، دنا پلاس اتومات توربو در نیمه فروردین یکمیلیاردتومان قیمت داشته، اما در میانه خرداد قیمت ۹۱۰ میلیونتومان را ثبت کرده تا بازدهی آن ۹ درصد پایین بیاید. همچنین رانا پلاس که در نیمه ماه نخست امسال ۶۵۰ میلیونتومان ارزش داشته، افت ۵.۵ درصدی بازدهی را ثبت کرده تا قیمت آن به ۶۱۵ میلیونتومان کاهش یابد.
اما پژو ۲۰۷ دندهای ارتقایافته که در نیمه خرداد قیمت ۷۴۰ میلیونتومان را ثبت کرده، در میانه فروردین ۸۱۰ میلیونتومان قیمت داشته است؛ بنابراین بازدهی این خودرو حدود ۹ درصد افت کرده است. مدل اتومات این خودرو نیز افت بازدهی حدود ۴ درصد را ثبت کرده است.
دیگر خودرو داخلی یعنی ساینا دندهای نیز در میانه فروردین ۴۵۰ میلیونتومان قیمت داشته؛ اما ارزش آن به ۴۲۰ میلیونتومان در میانه خرداد رسیده است. با این حساب ساینا افت بازدهی حدود هفت درصد را ثبت کرده است.
خودرو داخلی دیگر که افت بازدهی را در دو ماه گذشته داشته، تارا اتومات است. این خودرو در میانه فروردین یکمیلیارد و ۲۳۰ میلیونتومان قیمت داشته که در میانه خرداد با افت ۱۳ درصدی بازدهی، به یکمیلیارد و ۷۰ میلیونتومان رسیده است.
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افزایش بهای یک تا ۱۱ میلیونتومانی همراه بودند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۷۸ میلیونتومان، رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۷ میلیونتومان افزایش ۶۷۵ میلیونتومان، تارا ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان افزایش ۷۷۵ میلیونتومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان افزایش ۸۵۷ میلیونتومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۴ میلیونتومان افزایش ۷۴۴ میلیونتومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان افزایش ۶۵۸ میلیونتومان اعلام قیمت شدند.