bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۴۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر:
به گفته رئیس این مرکز هشت ایستگاه تحقیقات کشاورزی به مساحت در مساحت یک‌هزار و 447 هکتار در این استان راه‌اندازی شده است
داود علیزاده: نیم‌قرن پیش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر پایه‌گذاری شد، در حال حاضر 24 استاد در این مرکز مشغول فعالیت هستند و بر اساس تحلیل‌های انجام‌شده این مرکز تاکنون 249 مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی منتشرشده است. علاوه بر این تاکنون دو مقاله معتبر بین‌المللی نیز از این مرکز استخراج‌شده است، اگرچه این مرکز در سال‌های اخیر به موضوعاتی همچون آموزش شیلات، بیماری آبزیان و دام، تشخیص آفات و بیماری تولیدات گیاهی، کاشت و نگهداری خرما و میوه‌های گرمسیری، اصلاح بذر و ... پرداخته است و به گفته رئیس این مرکز هشت ایستگاه تحقیقات کشاورزی به مساحت در مساحت یک‌هزار و 447 هکتار در این استان راه‌اندازی شده است، بااین‌حال به نظر می‌رسد که در سال گذشته پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر تمرکز خود را بر روی موضوع پخش سیلاب و کنترل فرسایش خاک قرار داده‌اند چراکه بیشترین مقالات خود را با کلیدواژه‌های «حفاظت» و «عرصه‌های طبیعی» منتشر کردند.
در همین زمینه رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر با اشاره به عملیاتی شدن طرح پخش سیلاب و کنترل فرسایش خاک در ایستگاه آبخوان‌داری تنگستان گفت: با اجرای این طرح سالانه از هدررفت شش میلیون مترمکعب از حجم روان‌آب جلوگیری میشود.
محمود دشتیزاده در جمع نمازگزاران جمعه بوشهر با بیان اینکه هسته اولیه تحقیقات کشاورزی استان بوشهر در سال 1351 با ایجاد نمایندگی اصلاح بذر شکل گرفت گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر از سال 1362 در دشتستان آغاز به‌کار کرد و از سال 1372 مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام جهاد سازندگی استان بوشهر راه‌اندازی شد.
وی با اشاره به تاسیس مرکز آموزش عالی علوم و صنایع شیلاتی خلیج‌فارس در سال 1368 و مرکز جهاد سازندگی در سال 1370 خاطرنشان کرد: این دو مرکز در سال 1384 ادغام شدند و در سال 1393 نیز با تجمیع این دو مجموعه، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر ایجاد شد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر وظیفه اصلی این مجموعه را تحقیقات، آموزش، کنترل، گواهی و نظارت بر تولید بذر، حفظ ذخایر ژنتیکی و ارتقای امنیت غذایی دانست و افزود: تعیین قابلیت اراضی کشاورزی، پایش کودی، حمایت از شرکت‌ها و واحدهای فناور، دانش‌بنیان، مسئولیت کمیته علمی نهضت مردمی کاشت یک میلیارد نهال و نظارت بر اجرایی شدن برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی از دیگر ماموریت‌های این مجموعه است.
دشتیزاده از راه‌اندازی هشت ایستگاه تحقیقاتی در مساحت یک‌هزار و 447 هکتار خبر داد و تصریح کرد: تحقیقات کشاورزی در مساحت 40 هکتار، خرما و میوه‌های گرمسیری با مساحت 42 هکتار در دشتستان و تحقیقات شوری و آب‌های نامتعارف تنگستان با 15 هکتار مساحت از جمله ایستگاه‌های تحقیقاتی است.
وی ایستگاه‌های جنگل و مرتع کاکی و چهوک در دشتی و دشتستان را از دیگر ایستگاه‌های تحقیقاتی دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا ایستگاه‌های آبخوانداری کوثر و علوم دامی تنگستان و مرکز تحقیقاتی بذر شلدان دشتستان راه‌اندازی شد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر با اشاره به راه‌اندازی شش آزمایشگاه گفت: ثبت و گواهی بذر، خاک و آب، تشخیص آفات و بیماری تولیدات گیاهی، جنگل‌ها و مراتع، آموزش شیلات، بیماری آبزیان و دام و نگهداری از جمله آزمایشگاه‌های این مرکز است.
دشتیزاده با اشاره به دانش فنی پخش سیلاب و کنترل فرسایش خاک در استان بوشهر تصریح کرد: در این زمینه پروژه پخش سیلاب بر آبخوان اهرم تنگستان به وسعت یک‌هزار و 259 هکتار اجرایی شد.
وی ادامه داد: با عملیاتی شدن طرح پخش سیلاب و کنترل فرسایش خاک در ایستگاه آبخوان‌داری تنگستان سالانه از هدررفت شش میلیون مترمکعب از حجم روان آب جلوگیری میشود.
دشتیزاده بر اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کم‌آبی که استان بوشهر و بسیاری از مناطق کشور با آن مواجه هستند، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مدیریت منابع آبی امری ضروری است. ما باید با اجرای طرح‌هایی مانند پخش سیلاب، به حفظ و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی کمک کنیم و از این طریق به کشاورزان در دستیابی به آب پایدار برای کشت و زراعت یاری رسانیم.
وی افزود: این مرکز همچنین در زمینه توسعه کشاورزی پایدار و ارگانیک، تحقیقات گسترده‌ای را انجام داده است. ما به دنبال راه‌هایی برای کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و سموم هستیم و در عین حال، تلاش میکنیم تا با استفاده از روش‌های بیولوژیکی و طبیعی، سلامت خاک و محصولات کشاورزی را افزایش دهیم.
برچسب ها: بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: