bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
احتمال افزایش وام مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون تومان؛
بامداد جنوب: بیش از دو سال پس از شروع نهضت ملی مسکن، اکنون این پروژه با یک چالش اساسی روبرو شده است و آن‌هم کمبود نقدینگی است، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان میزان تسهیلات اختصاصی و توانایی متقاضیان برای تامین آورده جوابگوی هزینه ساخت‌وساز نیست و تورم در این زمینه مدام به افزایش هزینه‌ها دامن می‌زند
بامداد جنوب: بیش از دو سال پس از شروع نهضت ملی مسکن، اکنون این پروژه با یک چالش اساسی روبرو شده است و آن‌هم کمبود نقدینگی است، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان میزان تسهیلات اختصاصی و توانایی متقاضیان برای تامین آورده جوابگوی هزینه ساخت‌وساز نیست و تورم در این زمینه مدام به افزایش هزینه‌ها دامن می‌زند. در همین زمینه رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه پیشنهاد افزایش وام طرح نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را به شورای پول و اعتبار خبر داد؛ بااین‌حال افزایش میزان تسهیلات یک‌سوی ماجراست و بازپس دهی این تسهیلات سوی دیگر ماجراست چراکه پیش‌ازاین هم کاهش رقم اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن یکی از درخواست‌هایی بود که به‌صورت مکرر از سوی متقاضیان مطرح می‌شد. همچنین افزایش نرخ تسهیلات مسکن ملی در حالی پیشنهاد شده است که براساس گزارش بانک مرکزی همچنان 60 درصد بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات امتناع می‌کنند. ضمن آنکه باید به انتظار نشست که آیا دولت چهاردهم سیاست‌های بخش مسکن دولت پیش از خود را ادامه خواهد داد؟ آیا همان‌گونه مسکن مهر در دولت‌های پس از دهم با چالش روبرو شد مسکن ملی نیز به سرنوشتی مشابه روبرو می‌شود. با همه این‌ها رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در نشست خبری خود اعلام کرده است که تا امروز دو میلیون و ۱۸۴ هزار نفر برای انعقاد قرارداد به بانک‌ها معرفی شدند. از این رقم ۷۸۴ هزار نفر منجر به انعقاد قرارداد شده است. ۹۵۹ هزار نفر در صف انعقاد قرارداد هستند.
محمدرضا مهدیار اسماعیلی در ادامه تاکید کرده است: ۴۴۱ هزار نفر دچار نقص مدرک بودند که باید مجددا درخواست خود را به جریان بیندازند. از این اعداد حدود ۷۴ هزار و ۶۵۸ واحد بابت جوانی معرفی شدند. تعداد ۲۷ هزار واحد به ایثارگران اختصاص‌یافته است. مسکن روستایی ۲۹ هزار و ۷۴۲ واحد و قشر محرومین نیز ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد بوده است. در مجموع در بخش دهک‌های کم‌درآمد ۶۹ هزار و ۲۳۲ واحد آغازشده است.
به گفته وی پرداخت وام دهک‌های یک تا چهار آغاز شده است. کسانی که در استان‌ها در نهادهای مختلف هستند به سازمان بهزیستی و کمیته امداد مراجعه کنند که می‌توانند از تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومان در شهرها و ۳۰۰ میلیون تومان در روستاها با سود دو درصد استفاده کنند.
اسماعیلی با اشاره پرداخت دو میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی به پروژه‌های مسکونی گفت: با تاکید رهبر معظم انقلاب از منابع نفتی مقرر شد دو میلیارد دلار از این رقم در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گیرد. در حال حاضر بخش اول این منابع به ارزش ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن اختصاص‌یافته است. رقم ریالی این عدد بالغ‌بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.
رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن خاطرنشان کرد: سال گذشته بزرگ‌ترین خرید فولادی تاریخ فولاد برای طرح نهضت ملی مسکن به مبلغ دوهزار میلیارد تومان اختصاص یافت. از ۳۱ اردیبهشت عملیات توزیع این میلگردها آغاز شد. بنیاد مسکن ۶۹ هزار تن اعلام نیاز کرده و تقاضا به‌طورکلی بیش از ۹۹ هزار تن واصل‌شده که فراتر از توان صندوق ملی است.
اسماعیلی درباره برنامه کاهش رقم اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: به نظر من متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نیازمند این هستند که مبلغ کل وام آن‌ها افزایش یابد؛ زیرا متاسفانه با تورم در کشور مواجهیم. به‌جای آنکه در دور بعدی با بانک برای کاهش رقم اقساط مذاکره کنیم باید تلاش کنیم که مبلغ وام از ۵۵۰ میلیون تومان فعلی افزایش یابد. امیدواریم این رقم را ۷۰۰ میلیون تومان برسانیم. صندوق ملی مسکن این پیشنهاد را به شورای پول و اعتبار ارائه کرده و در این زمینه باید شورای عالی مسکن تصمیم‌گیری کند.
وی با اشاره به امتناع برخی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بیان کرد: بانک‌های سامان، سرمایه، خاورمیانه و دی عملکردشان در طرح نهضت ملی مسکن تقریبا صفر بوده است. درحالی‌که این بانک‌ها در سال گذشته رقم قابل‌توجهی تسهیلات پرداخت کرده‌اند؛ مثلا یکی از بانک‌ها بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده که باید ۲۰ درصد آن معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار بخش مسکن قرار می‌داد که این اقدام صورت نگرفت.
رئیس صندوق ملی مسکن با اشاره به بازآفرینی شهری در قالب طرح نهضت ملی مسکن گفت: از 6/2میلیون واحد نهضت ملی مسکن ۲۷۷ هزار واحد در بافت‌های فرسوده آغاز شده است. برای احیای بازآفرینی شهری، صندوق ملی مسکن این آمادگی را دارد که پروژه‌های انبوه‌سازان که در بافت ساخته می‌شود، این واحدها را از آن‌ها خریداری کند. با سرمایه‌گذار و مالک وارد مشارکت سه‌جانبه می‌شویم. اگر در پایان پروژه فرد، واحد را نخواست ما آن را برمی‌داریم و در اختیار متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌دهیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان جریمه مالیاتی بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات گفت: مباحث مربوط به تامین بخشی از منابع مالی صندوق از محل مالیات‌ها در دو مسیر کلی دیده‌شده است. یکی از موارد محل وصول مالیات‌ها که در قانون بودجه سال گذشته به آن اشاره‌شده الزام به واریز ۱۷ هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن است. طبق آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل وصول‌شده و دریافتی صندوق ملی مسکن هشت هزار میلیارد تومان بوده است.
برچسب ها: وام مسکن
نام:
ایمیل:
* نظر: