bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
محمدجواد حق‌شناس:
الهام بهروزی: محمدجواد حق‌شناس، معاون اسبق امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین رویداد رسانه‌ای «نون» استان بوشهر را یک رویداد در تراز ملی با استانداردهای تمام عیار دانست و بر لزوم حمایت این رویداد از سوی مسوولان تاکید کرد.

الهام بهروزی

رویداد رسانه‌ای «نون» استان بوشهر که در شهریور 1403 دومین ایستگاه خود را با مشارکت 91 خبرنگار و عکاس خبری و ارسال 300 اثر پشت سر گذاشت، یکی از مهم‌ترین رویدادهای رسانه‌ای جنوب کشور است که با هدف شناسایی ظرفیت‌های رسانه‌ای، ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش و سواد رسانه‌ای اهالی استان بوشهر به همت تیمی جوان اما رسانه‌محور و دغدغه‌مند برگزار شد.

این رویداد از سال 1402 با ابتکار تیم خبری پایگاه تحلیلی خبری آوای بوشهر با همکاری خانه مطبوعات استان بوشهر و صنعت نفت و گاز اجرایی شد که با استقبال جامعه رسانه استان، هم‌اینک به یک رویداد معتبر رسانهای در جنوب کشور مبدل شده است که در دومین دوره آن شاهد ارسال 300 اثر در بخش‌های گوناگون بودیم.

آیین پایانی این رویداد رسانه‌ای شامگاه پنجشنبه، 15 شهریور با حضور چهره‌های ملی و استانی در شهر جم برگزار شد که از بخش‌های متنوعی برخوردار بود و معاون اسبق امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این رویداد را اتفاقی در تراز ملی با استانداردهای تمام عیار معرفی کرد.

ارزش نوشته‌های قلم از خون شهدا کمتر نیست

محمدجواد حق‌شناس در آیین پایانی رویداد رسانه‌ای «نون» استان بوشهر گفت: یکی از زیباترین سوگندهای خداوند در قرآن، قسم به قلم و جایگاه قلم و اصحاب قلم است. از دید من، ارزش نوشته‌های قلم و تلاشی که اهالی قلم برای نشر دانش، آگاهی و دفاع از حق انجام می‌کنند، از خون شهدا کمتر نیست.

این فعال رسانه و معاون اسبق امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه کمتر از یک هفته است که با این رویداد آشنا شده‌ام، افزود: به‌عنوان کسی که در عرصه رسانه و مطبوعات خاک صحنه خورده‌ام، اعتراف می‌کنم این رویداد یک رویداد درجه‌ یک و در تراز ملی است که با استاندارد‌های تمام عیار برگزار شده است.

به عقیده وی که در طول حیات رسانه‌ای خود روزنامه «اعتماد ملی» و هفته‌نامه «نیم‌روز» را تاسیس کرده و در پرورش چهره‌های روزنامه‌نگار جوان نقشی موثر ایفا کرده است، بایستی با این جوانان هوشمند و بادانش که بدون هیچ‌گونه ادعایی در منطقه‌ای که عنوان «محرومیت» را یدک می‌کشد، اما کاری باکیفیت و درجه یک را ارائه می‌کنند، مسوولان همکاری همه‌جانبه داشته باشند. من که به این جوانان افتخار می‌کنم.

حق‌شناس سپس به معرفی و نقش‌آفرینی محمد ولی‌زاده، روزنامه‌نگار جنوبی -که زاده شهر جم است- در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه کشور پرداخت و گفت: وی که با فعالیت در چندین مجله وزین شیراز مثل «نیم‌نگاه»، «عصر پنجشنبه» و... در حوزه ادبیات، حضورش را در عرصه روزنامه‌نگاری تثبیت کرده بود، در ادامه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت امور استان‌ها به‌عنوان یکی از پایه‌های برگزاری مجموعه بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌های اهالی فرهنگ و ادب و هنر استان‌ها در کنار من قرار گرفت و ایده‌ها و کارهای سترگی را در راستای اعتلای فرهنگ و ادبیات ایران‌زمین اجرایی کردیم.

این چهره برجسته فرهنگی و سیاسی کشور یادآور شد: در آن دوره 13 بزرگداشت برای مفاخر فرهنگی و ادبی در استان‌ها به همراه انتشار 13 جلد کتاب برگزار کردیم که با پایان مسوولیت ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1384 و روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، بدون سابقه رسانه‌ای اقدام به تاسیس روزنامه «اعتماد ملی» کردیم که باز هم در این روزنامه، محمد ولی‌زاده بعد از تشکیل سردبیری، به‌عنوان دبیر صفحه فرهنگ و ادب این روزنامه انتخاب شد و حدود 4 سال صفحات درخشانی را در حوزه ادبیات تولید کرد که این صفحات می‌توانند امروز به کتابی ارزشمند و خواندنی تبدیل شوند.

حق‌شناس سپس به دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای این روزنامه‌نگار جنوبی از جمله تاثیر وی در ارتقای کیفیت ماهنامه تخصصی «بندر و دریا» و... اشاره کرد و گفت: در این رویداد رسانه‌ای تلاش کردم تا فقط نقش و جایگاه رسانه‌ای ولی‌زاده را مختصرا تبیین کنم. در حالی که او در حوزه نشر نیز با سه انتشارات «آیینه جنوب»، «داستان‌سرا» و «بامداد نو» بیش از 100 جلدکتاب از شاعران تازه‌کار را منتشر و از آن‌ها حمایت کرده است.

اصحاب رسانه، یکی از ارکان اصلی جامعه مدنی و ارتباطات هستند

در بخش بعدی این آیین فرماندار جم با اشاره به پیشینه فرهنگی این شهر گفت: جم دیاری است که مردمانش به علم و فرهنگ و هنر مشهور هستند و در جبهه جهاد و شهادت نیز پیشتاز بودند، به‌طوری که کم‌سن و سال‌ترین شهید استان متعلق به این شهرستان است.

سیدعلی هاشمی سپس با اشاره به اینکه اهالی رسانه مایه افتخار استان هستند که در توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه کم نگذاشته‌اند، افزود: یکی از ارکان اصلی جامعه مدنی و ارتباطات، اصحاب رسانه هستند. خبرنگاران به‌عنوان سفیران فرهنگی، مطالبه‌گران حقوق عمومی مردم هستند. اتفاقات خوبی که در این شهرستان افتاده است، به میمنت حضور به‌موقع و کنشگری خبرنگاران است که کم نبوده است. آن‌ها در تحقق حق مسکن، حق آموزش، حق حیات و... به زیبایی قلم زده‌اند.

وی در پایان صحبت‌های خود با نشاندن بوسه بر شانه ماشاءالله حیدرزاده، فعال سیاسی استان که از فرمانداران و مدیران فعال در دوره اصلاحات بود، جایگاه معلمی وی را پاس داشت و اشاره کرد که در سال سوم دبستان افتخار شاگردی حیدرزاده را داشته است.

رویداد رسانه‌ای استان بوشهر؛ فرصتی برای به‌روزرسانی آموزش اهالی رسانه

مدیرعامل خانه‌ مطبوعات کشور هم در آیین پایان رویداد رسانه‌ای «نون» استان بوشهر گفت: هدف از برگزاری این رویداد انتقال تجارب اهالی رسانه، بهروزرسانی آموزش و شناسایی ظرفیت‌های رسانه‌ای استان است. این رویداد در دوره نخست با محوریت «جنوب استان بوشهر و صنعت نفت» و در دوره دوم با محوریت «استان بوشهر و گردشگری» برگزار شد. همه تلاش متولیان برگزاری این اتفاق رسانه‌ای این است که در دوره سوم به شکل منطقه‌ای برگزار شود.

مازیار هوشمند با بیان اینکه جریان رسانه‌ای استان بوشهر از جریان‌های تاثیرگذار کشور است، افزود: مطالبه‌گری و نقش‌آفرینی موثر خبرنگاران هم‌استانی موجب شده که بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان که مشمول زمان شده‌ بودند مثل جاده گردشگری وفاق یا آیت‌الله رئیسی بعد از 25 سال به بهره‌برداری برسد.

وی که در هفته گذشته در غم پرهام هوشمند، برادرزاده هنرمند خود نشسته بود با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ اثر به دبیرخانه دومین رویداد رسانه‌ای استان بوشهر ارسال شد، تاکید کرد: این رویداد علاوه بر بعد رقابتی در بخش آموزش نیز با دعوت از اساتید تراز اول روزنامه‌نگاری کشور، درصدد برآمد تا با برگزاری کارگاه‌هایی متفاوت با سرفصل‌های مختلف به ارتقای سواد رسانه‌ای اهالی رسانه کمک کند.

تلاقی آموزش و رقابت در رسانه

دبیر دومین رویداد رسانه ای استان بوشهر دیگر سخنران این آیین بود. عباس اعتمادی‎‌پور با تشریح فرایند برگزاری این رویداد که به همت پایگاه تحلیلی- خبری آوای بوشهر و خانه مطبوعات استان بوشهر با همکاری فرماندار شهرستان جم، حمایت پتروشیمی پارس برگزار شد، گفت: تلاش کردیم این رویداد رسانه‌ای متفاوت و باکیفیت‌تر از سال اول برگزار شود. از این‌رو، علاوه بر داوری آثار و معرفی برترین‌ها، بنا به درخواست خود اهالی رسانه، در بخش جنبی آن کارگاه‌های آموزشی در دو روز و در نوبت صبح و عصر با حضور یونس شکرخواه پدر روزنامهنگاری آنلاین ایران، فریدون صدیقی، مریم سلیمی، رضا غبیشاوی و مهرداد خدیر از مدرسان تراز اول کشور و عضو شورای سردبیری عصر ایران برگزار شد که مورد استقبال اهالی رسانه استان قرار گرفت.

وی سپس با اشاره به حضور ۲۰۰ خبرنگار از استان بوشهر در کارگاه‌های آموزشی و آیین اختتامیه این رویداد تصریح کرد: نزدیک به ۳۰۰ اثر در بخش‏های تیتر، عکس، یادداشت، گزارش، موشن‌گرافی و کلیپ و بخش ویژه گردشگری به دبیرخانه رویداد رسید که پس از بررسی هیات داوران رویداد متشکل از الهام بهروزی و مریم سلیمی، علی هوشمند، سجاد بهزادی، مهرداد خدیر و رضا غبیشاوی، ۲۹ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب و معرفی شد.

سردبیر پایگاه تحلیلی- خبری «آوای بوشهر» و دبیر دومین رویداد رسانه ای استان بوشهر تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد با حمایت اهالی رسانه و مسوولان استانی و محلی، این رویداد در سال‌های آتی در سطح وسیع‏تری از جغرافیای کشور برگزار شود.

اعتمادی‌پور با تاکید بر اینکه به‌منظور پاسداشت جایگاه اهالی رسانه که در سطح استانی و ملی به جریان‌سازی و کنشگری در رسانه همت می‌ورزند، در آیین پایانی این رویداد درصدد برآمدیم تا از دو چهره موثر استان در این مسیر تجلیل به‌عمل آوریم، تصریح کرد: در این مراسم از رضا معتمد و محمد ولی‌زاده؛ روزنامه‌نگاران خوشنام و باسابقه جنوب کشور به پاس سال‌ها سابقه و فعالیت رسانه‌ای تقدیر کنیم.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان بوشهر سپس از حمایت‌های آقای میرحاجی مدیر عامل پتروشیمی پارس و آقای شهابی رئیس روابط عمومی شرکت تقدیر کرد و گفت: این رویداد با استقبال خوب همکاران رسانه‌ای و حمایت و همراهی ارزشمند پتروشیمی پارس به مدت دور روز در شهر جم برگزار شد.

پخش نماهنگی به یاد زنده‌یاد پرهام هوشمند، تجلیل از اساتید کارگاه‌های آموزشی و هیات داوران از دیگر بخش‌های این رویداد رسانه‌ای بود. در بخش پایانی این رویداد، علی هوشمند به نمایندگی از هیات داوران اقدام به خواندن بیانیه داوران این دوره کرد و سپس شاهین بهرام‌نژاد، مجری صدا و سیمای مرکز بوشهر برگزیدگان نهایی این رویداد را به تفکیک هر بخش به این شرح اعلام کرد:

گزارش عمومی: مقام اول: مهرداد جشنی‌پور از ایرنا، مقام دوم: صدیقه جمالی از پیغام، مقام سوم: گودرز هوشمند از سلام جم و شایسته تقدیر: راضیه عقیلی‌مهر از دادورزی.

بخش یادداشت عمومی: مقام اول: یزدان شهید‌زاده از آوای بوشهر، مقام دوم: بسام کریمیاز پیام عسلویه، مقام سوم: حسن محدث‌زاده از آینه جم، شایسته تقدیر: حسین لاری از بوشهری‌ها.

بخش تیتر عمومی: مقام اول: عبدالحسین قاسمی از پایگاه خبری خلیج فارس، مقام دوم: سعیده رحمانی از خلیج فارس و مقام سوم: ملیحه صفری از خلیج فارس.

یادداشت گردشگری؛ مقام اول: حجت عبدالهی‌پور از پیام عسلویه، مقام دوم: حسن احمدی از نبض جوان، مقام سوم: ابراهیم بهمنی از جنوب استان.

 بخش گزارش گردشگری: مقام اول: ثریا شیری از هفته‌نامه اتحاد جنوب، مقام دوم: عصمت اسماعیلی از خبرگزاری مهر و مقام سوم: مصطفی صفایی از هفته‌نامه ثلاث.

بخش عکس عمومی: مقام سوم: حسین نوری از ثلاث، شایسته تقدیر: پروانه قاسمی از ایرنا، بخش کلیپ عمومی: مقام اول: عبدالله ماندگار از صدا و سیمای مرکز بوشهر، مقام دوم: بهاره مسعودی از صدا و سیمای مرکز بوشهر و مقام سوم: فاطمه بحرینی از صدا و سیمای مرکز بوشهر.

بخش عکس گردشگری: مقام اول: حمید خلیفات از ثلاث، مقام دوم: محمد غلامحسینی از خبرگزاری مهر، مقام سوم: سپیده منصوری از کنگان‌نیوز، شایسته تقدیر: علیا ابراهیمی از نایبند عسلویه، افسانه جعفری از خبرگزاری ایرنا، بخش کلیپ گردشگری: مقام اول: قاسم احمدی از بنک‌نیوز و مقام سوم: حمید زنده‌بودی از خلیج فارس.

نام:
ایمیل:
* نظر: