bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
بامداد جنوب: در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل‌توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند.

بامداد جنوب: در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل‌توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شده‌اند؛ و شرکت‌های فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تامین لوازم‌یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور می‌شوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونه‌های ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است.
البته وابستگی به واردات قطعات از خارج کشور، قیمت آن‌ها را به نوسانات دلار گره زده و همین مساله نیز موجب افزایش نارضایتی و عدم اطمینان مصرف‌کنندگان شده است. با این شرایط، اگر تعداد و تنوع واردکنندگان خودرو افزایش یابد، چالش‌های مربوط به تامین قطعات یدکی نیز پیچیده‌تر خواهد شد. چراکه به دلیل تحریم‌ها، امکان خرید این خودروها از تولیدکننده اصلی وجود ندارد، بنابراین نه گارانتی مناسبی برای این خودروها ارائه می‌شود و نه تامین قطعات به‌درستی صورت می‌گیرد.
تسنیم در گزارشی به نقل از رئیس اتحادیه لوازم‌یدکی تهران آورده است: تامین قطعات خودروهای چینی، چه وارداتی و چه مونتاژی، به یکی از چالش‌های اصلی صنعت لوازم‌یدکی خودرو تبدیل‌شده است. عواملی مانند افزایش نرخ ارز، تورم و وارداتی بودن این قطعات از دلایل عمده این چالش‌ها به شمار می‌روند.
نیک آئین با اشاره به اینکه مشکل عمده خودروهای چینی به گیربکس آن‌ها اختصاص دارد، افزود: برخی از این خودروها در زمان ترافیک گیریکس داغ‌کرده و راننده در استفاده از خودرو با مشکل روبرو می‌شود. حتی حجم زیادی از خودروهای چینی که در نمایندگی‌ها خاک می‌خورد به دلیل نبود قطعات یدکی است اما نکته مهم اینجاست شرکت‌های مونتاژکار نیز در تولید خودرو کیفیت لازم را لحاظ نمی‌کنند که همین موضوع باعث مشکلات مردم در استفاده از این خودروها می‌شود.
نیک آئین با تاکید براینکه دانش تعمیرات خودروهای چین در انحصار نمایندگی‌ها قرار دارد، افزود: مشتری یا باید قطعات استوک را به خودروی خود نصب کند یا ماشین را راهی نمایندگی کرده و چندین ماه منتظر تامین آن باشد.
وی با اعلام اینکه تعمیرگاه‌های خودرو قطعات استوک را قبول ندارند، گفت: اما مشتری به دلیل هزینه بالای قطعات اصلی و یا نبود آن قطعات استوک را روی خودروها نصب می‌کند که همین امر در آینده چالش جدی را برای خودروها به وجود می‌آورد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ادامه صحبت‌های خود به قیمت بالای قطعات خودروهای چینی که متاثر از نرخ ارز افزایش می‌یابد اشاره کرد و گفت: هر زمان که قیمت ارز تغییر می‌کند قیمت قطعات بازار نیز به‌صورت نامتعارف افزایش پیدا می‌کند. مشتری نمی‌تواند باقیمت‌های بالا نسبت به خرید قطعات اقدام کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: