bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
طرح دوباره پروژه سوخته جدایی عسلویه از بوشهر؛
روز گذشته خبری کوتاه با تیتر «فارس به زودی به دریا متصل خواهد شد» حکایت ناخوشایند قدیمی جدایی عسلویه از بوشهر را تداعی کرد. حکایتی که مربوط به این روزها و سال‌ها نیست، اما ...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: روز گذشته خبری کوتاه با تیتر «فارس به زودی به دریا متصل خواهد شد» حکایت ناخوشایند قدیمی جدایی عسلویه از بوشهر را تداعی کرد. حکایتی که مربوط به این روزها و سال‌ها نیست، اما مطرح شدن آن در این هنگامه اندکی ناخوشایند است. 
 با وجود حاشیه‌های فراوان پیرامون این ماجرا، استاندار فارس در دیدار با هیات تجاری ژاپنی با بیان این‌که استان فارس در زمينه‌هاي مختلف حمل و نقل اعم از ريلي، جاده‌اي و فرودگاهي شرايط خوبي را دارد، گفته بود که به‌دليل عدم مجاورت به دريا به زودي به دريا متصل خواهد شد و ارتباط با آب‌هاي آزاد در دسترس قرار خواهد گرفت. همه اين عوامل شرايط مساعدي را براي سرمايه‌گذاري در استان فارس بوجود خواهد آورد.»

مشخص نیست که استاندار فعلی، سابق، اسبق، قدیمی‌تر فارس و دیگر مسوولان آن چه اصراری دارند که تنها در صورت اتصال به دریاست که می‌توانند استان را توسعه دهند و سرمایه‌گذاری را گسترش دهند، خدایی ناکرده مگر آنها افغانستان هستند که به دریا راه ندارند و ایزوله است یا اینکه کشور دیگری هستند؟
استان‌های اصفهان، مرکزی، تهران، کرج، آذربایجان‌ها و خراسان رضوی مگر به دریا متصل هستند که به‌لحاظ توسعه‌ای اینگونه پیش رفته‌اند و همه کالاهای خود را هم صادر می‌کنند؟ هر چند فارسی‌ها مدت‌هاست که به‌دنبال الحاق به خلیج فارس هستند و استارت این داستان زمانی زده شد که سیدعبدالواحد موسوی‌لاری وزارت کشور دولت سیدمحمد خاتمی را عهده‌دار بود. شاید به همین دلیل باشد که حالا موسوی نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس شورای اسلامی مسرور شود و متنی چند سطری با عنوان «‌آغاز شمارش معکوس برای اتفاقی مهم ـ شمارش معکوس برای اتفاقی مهم آغاز گشت. عزیزان منتظر باشند» در وب سایتش خوشحالی خود را ابراز کند.

پیش از این زمانی که آیت‌الله ایمانی که نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بود به حمایت از بوشهری پرداخت، اما در حال حاضر که عنوان نماینده ولی فقیه استان فارس را عهده‌دار است از اتصال فارس به دریا سخن می‌گوید و به فکر تبعات امنیتی، سیاسی و اجتماعی آن نیست و یا شاید حضرت آیت‌الله اصلاً نمی‌داند که پشت این ماجرا چه خفته است. 
آیت‌الله ایمانی در تاریخ ۱۳/۳/۹۲ پیرامون این ماجرا گفته بود: «برای برطرف شدن معضل خشکسالی و کم‌آبی ـ اتصال فارس به دریا ضروری است.»
با این حال مقامات و مسوولان استان فارس به خوبی می‌دانند که طرح کردن دوباره این موضوع که حالا باید پرونده‌اش بایکوت شده باشد، حاشیه‌هایی را به‌دنبال خواهد داشت. چرا که احتمالا تحصن‌ها و اعتراضات مردم بوشهر را نسبت به این مساله را فراموش نکرده‌اند و یا نمی‌دانند که اصلاً آنها در کشوری بنام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند!
در همین باره معاون سیاسی استانداری فارس در گفت‌وگو با بامداد جنوب با تاکید بر این‌که پیرامون اتصال استان فارس به دریا مصوبه دولت موجود است. گفت: در حال حاضر بحث میان استان هرمزگان و فارس است. ما در استان فارس به هیچ عنوان چشم به خاک بوشهر نداریم.
هادی پژوهش که در سخنانش به‌گونه‌ای بوشهر را خاک کشور بیگانه برمی‌شمرد، ادامه داد: در حال حاضر طبق مصوبه دولت ما 10 کیلومتر از مرز استان هرمزگان به استان فارس تعلق دارد اما به‌دلیل ملاحضات تاکنون اجرای نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی داشت در فاصله اندکی که تا انتخابات داریم استاندار فارس این مساله را دوباره مطرح کند گفت: «من گوش استاندار را می‌پیچانم شما نیز برای این‌که گوشتان پیچیده نشود این خبر را نقل نکنید.» در همین حال مدیرکل روابط عمومی استانداری فارس نیز در گفت‌وگو با بامدادجنوب گفت: استان بوشهر در این ماجرا دخیل نیست بحث بین استان فارس و استان هرمزگان است این مساله در مصوبه دولت نیز لحاظ شده است.

رزمجو در پاسخ به این سوال که چرا باید در این شرایط حساس این موضوع دوباره عنوان شود؟ گفت: ما بوشهر را شهر دوم خودمان می‌دانیم شما نیز ماجرا را حساس نکنید. اصلا استان فارس شاید بخواهد هوایی به دریا وصل شود و با هواپیما شهروندان‌مان را کنار دریا بیاوریم. 
وی با تاکید بر این‌که استان فارس در نهایت یک روز به دریا وصل می‌شود، افزود: این مساله به پیرامون استان هرمزگان مطرح شده است در همین زمینه هم قرار است استاندار فارس نشستی با استاندار هرمزگان داشته باشد. در همین خصوص با برخی فعالان استان هرمزگان نیز گفت‌وگو کردیم تا صحت سقم ماجرا برایمان روشن شود. یکی از فعالان اجتماعی هرمزگان در این رابطه گفت: فکر می‌کنم پس از اعتراضات اهالی بندرعباس به این موضوع این ماجرا برای ما تمام شده است.
یکی از فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد در بوشهر نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: آن‌گونه که در خبرها آمده است پروژه الحاق استان فارس به دریا در استان هرمزگان رقم خورده است اما با این وجود اگر بخواهند بوشهر را هم وارد این بازی کنند بار دیگر با اعتراض بوشهری‌ها مواجه می‌شوند شخصا با گروه خود از شهر بوشهر پای پیاده به عسلویه می‌رویم تا نگذاریم حق بوشهری‌ها ضایع شود.

یادآوری می‌شود تا لحظه تنظیم این گزارش مسوولان و مقامات استانی بوشهر هیچ واکنشی نســبت به این موضوع نشان ندادند و البته به نظر می‌رســد آنها طبق معمول خــود را درگیر یک پرونده کرده‌اند و تنها فضا مجازی را چک می‌کنند که مبادان قدیبه آنها وارد شود. ناگفته پیداست که سخنان افشانی در زمانی که دولت حسن روحانی با مشکات عدیده‌ای مواجه است، از روی احساس بوده است و یا اینکه فرستاده موسوی لاری در استان بوشهر با فرستاده او در استان فارس دســت به یکی کرده‌اند تا نه فارس، بلکه لامرد را به دریا وصل کنند. شهر مهر مرکز لامرد با تنها سه هزار نفر در دوره آقای موسوی لاری شهرستان شد واکنون انتظار می‌رود آنها برای جداکردن حساب خود از فارس، بخواهند اســتان شوند و زحمت آن را هم نمایندگان و مسوولان آن بکشند.
در این مورد باز هم خواهیم نوشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: