bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
عبدالله محمدعلی‌پور:
از زمانی که خبر تبدیل شدن بوشهر به منطقه آزاد یا صحیح‌تر بگوییم، تبدیل شدن بخشی از خاک بوشهر به منطقه آزاد، به اصلی‌ترین سوژه مباحث برخی از رسانه‌ها و مسوولان تبدیل شد، هر کس در باب مزایا و معایب، الزامات و بایسته‌ها و اما و اگرهای آن، سخن‌ها گفت. تحلیل‌هایی که برخی منطقی، عادلانه و از روی دلسوزی و برخی نیز از روی غرض، چاپلوسی و تملق و گاه بزرگنمایی، نگاشته می‌شد.

در این میان، روزنامه بامداد جنوب راه اعتدال را در پیش گرفت و پیش از آنکه از تصویب شدن یا نشدن لایحه منطقه آزاد در مجلس شورای اسلامی سخنی به میان آورد، همگان را به دیدن ظرفیت‌های موجود و دست‌نخورده استان تشویق کرده و از مسوولان و بخش خصوصی خواسته است تا به‌دور از ژست‌های تبلیغی و نمایشی، واقعیت‌های موجود در مناطق و نواحی اقتصادی استان را به مردم و برای خودشان یادآور شوند و در این یادآوری ببینند که منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و شمال استان و تعداد زیادی از نواحی و شهرک‌های صنعتی استان با چه شرایطی مواجه هستند.

از این گذشته، این‌که برای منطقه آزاد بوشهر رویکرد تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شده است، بازگوکننده این واقعیت است که قرار است بوشهر به قطب تولیدی- صنعتی منطقه جنوب کشور تبدیل شود و در مقابل ماهیت نفتی منطقه آزاد اروند، گردشگری کیش، انرژی کیش و ترانزیتی چابهار، بوشهر قرار است به منطقه‌ای تولیدی و صنعتی تبدیل شود که در جنوب کشور سرآمد باشد.
اما آنچه ما در ادبیات یکسال گذشته مردم و حتی مسوولان ارشد استان‌مان می‌بینیم، گویی همه آماده شده‌اند که منطقه آزاد بوشهر تنها برای آنها ارزانی ناشی از واردات بدون تعرفه را به ارمغان بیاورد. این موضوع را البته دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد نیز تائید کرده و گفته است: آن چیزی که مردم می‌شناسند، کارکرد گردشگری و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد است ولی آن چیزی که ما ارزیابی داریم، محور صنعتی است.

اوج این طرز فکر نیز در این جمله معروف که اغلب ما در یکسال اخیر آن‌را به وفور شنیده‌ایم نهفته است که «منطقه آزاد هیچ چیز که نداشته باشد، مردم می‌توانند حداقل سوار یک خودرو خارجی و مدل بالا شوند». انگار هیچ توجیه دیگری برای منطقه آزاد شدن بوشهر وجود ندارد.
حالا باید دید در روزهایی که مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد از احتمال لغو شدن مجوز واردات خودروهای خاجی به کشور خبر داده است، ذوق‌زدگان منطقه آزاد مجهول‌المکان بوشهر، چه سوژه‌ای برای همراه کردن مردم با خود علم خواهند کرد.

اکبر ترکان که به برنامه زنده تلویزیونی پایش دعوت شده بود، در واکنش به این سوال مجری که آیا واقعا واردات ماشین را خواهید بست؟ گفت: یک بار به سمت قطع واردات کالای همراه مسافر رفتیم و اکنون نیز واردات برخی کالاها مانند سیگار به مناطق آزاد و یا این‌که واردات کالاهای حجیم مثل یخچال و فریزر به سرزمین اصلی را قطع کرده‌ایم. من اصلا بدم نمی‌آید واردات ماشین را در مناطق آزاد لغو کنیم؛ این خودروها چیزی را در مناطق آزاد حل نمی‌کند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که داشتن عنوانی به نام منطقه آزاد بوشهر در استان، همواره به مانند گنجینه‌ای گرانبها برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند، اما در شرایط کنونی، نه این گنجینه خفته و نه عنوان تنها مرکز تولید برق هسته‌ای کشور و نه حتی نام پایتخت انرژی کشور دردی به‌حال مردم استان و توسعه اقتصادی آن دوا نکرده و نخواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: