bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴
در پی سرنگونی جنگنده روسی بر فراز خاک سوریه؛
روز گذشته ارتش ترکیه با فرمان مستقیم و از پیش معین شده شخص رجب طیب اردوغان و در اقدامی بی‌سابقه با هدف قرار دادن جنگنده روسی بر فراز خاک سوریه تمام خبرگزاری‌های جهان را بهت زده کرد.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: روز گذشته ارتش ترکیه با فرمان مستقیم و از پیش معین شده شخص رجب طیب اردوغان و در اقدامی بی‌سابقه با هدف قرار دادن جنگنده روسی بر فراز خاک سوریه تمام خبرگزاری‌های جهان را بهت زده کرد.

اقدامی عجولانه که نشان از ضعف همیشگی در سیاست خارجی ترکیه می‌داد، اما این حرکت مرگبار ترکیه که به نوعی خودکشی نیز محسوب می‌شود، منفعتی برای ترکیه خواهد داشت یا اغازی بر پایان اردوغان خواهد بود.
پوتین: تُرک‌ها تاوان اشتباهشان را خواهند داد
رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به سرنگون‌شدن یک فروند جنگنده این کشور در مرز سوریه و ترکیه گفت: این حادثه به‌مثابه خنجری از پشت از سوی قدرت‌های حامی تروریست‌ها بوده است و مسببان این حماقت تاوان اشتباهشان را خواهند داد.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه طی دیدار با ملک عبدالله، پادشاه اردن و در واکنش به حادثه سرنگون شدن یک فروند جنگنده این کشور نزدیک مرز سوریه و ترکیه گفت که این حادثه خنجری از پشت از سوی دولت‌های حامی تروریسم است. رئیس‌جمهوری روسیه افزود: جنگنده‌های ما به هیچ شکلی ترکیه را تهدید نکرده‌اند، وی گفت که این جنگنده زمانی که ساقط شد در فاصله یک‌کیلومتری از مرز ترکیه بود. این جنگنده بر فراز پناهگاه‌های تروریست‌هایی در پرواز بود که از روسیه به سوریه آمده بودند. پوتین گفت: مقادیر زیادی نفت و محصولات نفتی از مناطق تحت کنترل تروریست‌ها به ترکیه ارسال می‌شود. داعش درآمد هنگفتی از تجارت نفت به‌دست می‌آورد و از حمایت ارتش‌های برخی کشورها بهره‌مند است. وی افزود:‌ سقوط هواپیمای سوخو‌ــ24 عواقب وخیمی بر روابط مسکو و آنکارا خواهد داشت. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: در این حادثه یک جنگنده اف‌ــ16، هواپیمای جنگی روسیه را با موشک و بر فراز خاک سوریه هدف قرار داد. وی در ادامه گفت: پس از سقوط جنگنده روسی، ترکیه با ما تماس نگرفت، بلکه با ناتو تماس گرفت. پوتین گفت: جامعه بین‌المللی برای مبارزه با تروریسمی که همگان را تهدید می‌کند، باید تمامی تلاش خود را به کار گیرد. وی با اشاره به تماس ترکیه با ناتو پس از ساقط کردن جنگنده سوخو‌ــ24، این پرسش را مطرح کرد: آیا آنکارا به‌دنبال این است که ناتو را به خدمت داعش در بیاورد؟ رئیس جمهوری روسیه گفت که کشورش در مقابل جنایت‌هایی همچون حمله به جنگنده سوخو‌24 کوتاهی و سهل‌انگاری نخواهد کرد.

اقدامات مسکو آغاز شده است
وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام ترکیه در هدف قرار دادن یک هواپیمای جنگی این کشور در سوریه، نشست وزیران خارجه دو کشور در قالب «شورای راهبردی» را لغو کرد و شهروندان روس را از سفر به ترکیه منع کرد.
لاوروف با اعلام اینکه احتمال وقوع حمله تروریستی در ترکیه کمتر از مصر نیست از شهروندان روسی خواسته از سفر به این کشور خودداری کنند. دوما عصر روز گذشته خواستار لغو پروازهای هوایی بین ترکیه و سوریه شده بود. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز در واکنش به اقدام ترکیه در سرنگون کردن یک فروند جنگنده یگان ضد تروریستی روسی در سوریه گفت: این واقعه از چارچوب مبارزه عادی با تروریسم فراتر می‌رود و حادثه کنونی با ضربه‌ای ارتباط دارد که همدستان تروریست‌ها از پشت به ما زدند. پوتین روز گذشته (سه شنبه) در دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه اردن در سوچی روسیه افزود: نظامیان ما فداکارانه در حال مبارزه با تروریسم هستند و من این حادثه را نمی‌توانم جز از پشت خنجر زدن توصیف کنم. وی با اعلام اینکه این هواپیمای روسی با شلیک موشک هوا به هوا ساقط شده است، افزود: این اقدام با وجود امضای موافقتنامه هشدار در مورد حوادث هوایی با ایالات متحده رخ داده است، پوتین ادامه داد: اکنون از پشت هم به ما و به هواپیمایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند، همزمان با وجود امضای موافقتنامه با شرکای آمریکایی، ضربه می‌زنند. کاخ کرملین پیشتر موضع آنکارا مبنی بر تجاوز هواپیمای جنگنده سوخو 24 متعلق به نیروی هوا فضای این کشور به حریم هوایی ترکیه را رد و اعلام کرد که عملیات جست‌و‌جو برای آگاهی از سرنوشت دومین خلبان آغاز شده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه، روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرده است که جنگنده روسی بر فراز خاک سوریه هدف گرفته شده است در حالیکه به ترکیه تجاوز هوایی نکرده بود. 

ترکیه با عنوان اینکه جنگنده روسی چندین‌بار حریم هوایی این کشور را نقض کرده، آن را ساقط کرده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، مرگ یک خلبان جنگنده روسی تایید شده و هنوز درباره سرنوشت خلبان دوم هنوز خبری انتشار نیافته است. ارتش ترکیه می‌گوید به این هواپیما چندین‌بار هشدار داده شده که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است، اما مسکو این ادعا را رد کرد. نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که جنگنده ای که ساعت‌های پیش در مرز ترکیه با سوریه توسط جنگنده‌های اف 16 این کشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.
کاهش بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه
خبرگزاری‌های ترکیه می‌گویند ارزش لیر این کشور در برابر دلار در پی سرنگون شدن یک فروند جت جنگنده سوخو-24 روس از سوی ترکیه در مرز این کشور با سوریه، کاهش یافت.
به گزارش پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، ارزش لیر ترکیه با کاهشی به میزان 1.1 درصد در برابر دلار به 2.88 رسید که بیشترین میزان کاهش روزانه آن در 20 روز اخیر به شمار می رود. این در حالیست که لیر دوشنبه شب در برابر دلار به بهای 2.85 معامله شد. کاهش ارزش لیر در هنگامی رخ داد که بهای بسیاری از ارزهای کشورهای دارای بازارهای در حال شکوفایی از جمله روسیه در برابر دلار افزایش یافته است. ارزش روبل روسیه با 0.3 درصد افزایش در برابر دلار از 66.37 در دوشنبه شب به 66.127 در روز سه شنبه رسید. یک مقام دولت ترکیه گفت که وزارت امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه نمایندگان سیاسی 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای توجیه آنان درباره سرنگونی هواپیمای جت جنگنده روسیه فراخوانده است. سفیران و نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس در پی سرنگونی هواپیمای جنگی روس در امتداد مرز ترکیه با سوریه و واکنش خشم‌آلود مسکو به این حادثه، به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شدند. ارتش ترکیه اعلام کرده است که پیش از هدف قرار دادن هواپیمای روسیه. بارها به آن درباره نقض حریم هوایی ترکیه هشدار داده شده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: