bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴

لابی‌های صهیوعربی در آمریکا همچنان تلاش دارند در مسیر نهایی شدن برجام سنگ‌اندازی کنند. این سنگ اندازی از دو هفته پیش و با تصویب طرحی توسط سناتورهای تندروی آمریکایی که مسافران به ایران را مشمول برخی محدودیت‌ها قرار می‌داد، وارد مرحله تازه‌ای شد. هدف اول و آخر این لابی‌ها تاثیرگذاری بر توافق وین و در نهایت بر هم زدن معامله صورت گرفت است.
هر چند به گفته وزیر امورخارجه آمریکایی‌ها به رفتارهای ضدایرانی عادت کرده و آن را به این سادگی‌ها هم ترک نمی‌کنند اما مشخص است که حقوق‌دان‌های آمریکایی به خوبی از تاثیرگذاری این طرح بر توافق وین و موضع احتمالی ایران مطلع بودند و به همین دلیل هم روز گذشته طی نامه‌ای که وزیر خارجه این کشور خطاب به همتای ایرانی خود نوشت، برخی توضیحات را در این مورد داد. 

اصل این طرح برای محدود کردن سفر تجار، بازرگانان، توریست‌ها و کلیه کسانی که گذرشان به ایران می‌افتد بود تا به زعم خود اقتصاد ایران را منزوی کنند. وزارت امورخاجه به دور از هیاهوهای جریان‌های مخالف برجام در کشور از روزی که این طرح مطرح شد، تلاش‌های خود برای آگاه سازی طرف آمریکایی از تاثیرگذاری این طرح بر برجام را در خلال مذاکرات فشرده را شروع کرد.
خوشبختانه آمریکایی‌ها که به سماجت و قدرت تصمیم‌گیری ایرانی‌ها به خوبی آگاه بوده و هستند واکنش سریعی نشان دادند و بر اساس آنچه که آقای کری در نامه خود خطاب به ظریف آورده است دولت این کشور اجازه نخواهد داد هیچ مساله‌ای بر روی این توافق وین تاثیر بگذارد. نکته جالب البته در این زمینه نوع ادبیات به‌کار رفته توسط جان کری است که بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در منطقه و البته برخی انقلابی‌ نماها در کشور را به خشم آورده است چرا که نشان می‌دهد در سایه تعامل، می‌توان دندان‌های گرگ را هم کشید و ای کاش افراد مدعی این نکته را می‌دانستند.

به هر حال دیپلماسی‌ ظرفیت‌های پنهانی دارد و توانایی جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد برنامه‌هایش خارج از هیاهوهای موجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است و باید به سیاست‌گذاران کشور در این حوزه تبریک گفت. و البته در پایان ذکر این نکته ضروری است که لابی ایرانی‌ها در غرب هم در این مورد هیچ کاری نکرد و فقط در بی.بی.سی و صدای آمریکا ابراز نگرانی می‌کردند!!! 

نام:
ایمیل:
* نظر: