bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴
دادستان شهرستان بوشهر گفت: کاندیداها نباید اقدام به خریدوفروش رأی کنند و اگر هواداران کاندیدایی چند بار اقدام به رأی دادن کند هم مجرم شناخته می‌شود.
  • رضا حسن‌پور صبح امروز در نشست مشارکت، رسانه و مسئولیت اجتماعی که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اظهار کرد: با توجه به نقش رسانه‌ها در پیشگیری از جرائم، تلاش کردیم رسانه‌ها را در امر پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی به کار بگیریم چراکه هدف نظام و قوه قضائیه این است که یک انتخابات سالم داشته باشیم و هیچ شائبه تلقب در آن نباشد.

وی بیان کرد: انتخابات سالم در گرو تبلیغات، رقابت سالم و عدم وجود تقلب همراه با رعایت قانون و اخلاق انتخاباتی است لذا در این راستا ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در استان تشکیل شد.

دادستان بوشهر تصریح کرد: در دادگستری کل استان بر مبنای وظیفه قانونی، شعبات خاصی برای جرائم انتخاباتی در نظر گرفتیم که در دادسراها و دادگاه‌های شهرستان‌ها مستقر شدند همچنین در این راستا ستاد پاسخگویی به استعلامات مربوط به کاندیداهای انتخابات تشکیل‌شده است.

حسن‌پور اضافه کرد: درزمینهٔ پاسخ به استعلامات معیار اصلی ما قانون و همچنین دقت نظر بر مبنای قانون است و همین قانون نیز وظایفی را به عهده کاندیداها، هواداران کاندیداها، هیئت‌های اجرایی و نظارتی و رسانه‌ها گذاشته است و در این وظایف، ضمانت اجرایی کیفری در نظر گرفته‌شده است.

وی در ارتباط با جرائم مربوط به کاندیداها بیان کرد: وعده‌های دروغین، به طمع انداختن مردم در تبلیغات انتخاباتی، تخریب رقیب، نشر اکاذیب، انجام تبلیغات قبل از موعد مقرر، استفاده از امکانات عمومی و دولتی، صداوسیما، تریبون نماز جمعه از مصادیق مجرمانه در حوزه فعالیت کاندیداهای انتخاباتی است.

حسن‌پور یادآور شد: جمع‌آوری رأی با استفاده از شناسنامه‌های جعلی، عدم رعایت معیارهای تبلیغ هم از مصادیق مجرمانه فعالیت انتخاباتی کاندیداها است.

وی بابیان اینکه کاندیداها در اعلام نظر شخصیت‌ها در مورد خود دقت لازم داشته باشند، خاطرنشان کرد: در مورد تشکیل ستاد تبلیغات نیز قانون معیارهایی در نظر گرفته که تخطی از آن جرم محسوب می‌شود.

دادستان بوشهر در ارتباط با وظایف مردم در انتخابات گفت:  مردم‌فریب تهدید و وعدهای دروغین نامزدهای انتخاباتی نخورند و درصورتی‌که از شناسنامه شخص دیگری برای رأی دادن استفاده کنند یا اینکه بیش از یک‌بار بخواهند رأی دهند، جرم تلقی شده و در محل اخذ رأی دستگیر می‌شوند.

حسن‌پور ادامه داد: مردم باید نظم و آرامش در جریان رأی‌گیری را رعایت کنند و نباید علیه کاندیدای دیگری تبلیغ کنند و موجب اخلال در تبلیغات کاندیداها نشوند و از انتشار مطالبی که موجب نشر اکاذیب است خودداری کنند.

وی بابیان اینکه انتشار مطالب کذب در فضای مجازی پیگرد قانونی دارد، اظهار داشت: عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات نیز ضمن رعایت قانون و مقررات نباید علیه یا له داوطلبان انتخابات تبلیغ کنند.

دادستان بوشهر افزود: عوامل اجرایی و نظارتی باید از جانب مردم امانت‌داری کنند و جانب‌داری از یک کاندیدا در زمان اخذ رأی جرم تلقی می‌شود.

حسن‌پور یادآور شد: عوامل اجرایی و نظارتی از توصیه به رأی‌دهندگان پای صندوق‌های رأی خودداری کنند و در حفظ صندوق‌ها و تعرفه‌ها و صورت‌جلسات دقت لازم داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: