bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
جریان‌شناسی انتخابات در حوزه انتخابیه دیلم، بوشهر و گناوه؛
با این حال با پایان یافتن ثبت‌نام‌ها می‌توان تحلیل بهتری پیرامون حوزه‌های مختلف انتخاباتی داشت در حال حاضر 48 نفر در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ ثبت نام کردند که...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: با پایان یافتن ثبت نام داوطلبان انتخابات، روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیات‌هایی اجرایی حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور آغاز شد روندی که تا چهاردهم دی ماه ادامه خواهد داشت و در صورت رد صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی فرمانداران مراتب را تا 15 دی ماه به آنها ابلاغ می‌کنند تا گام موثر بعدی برای این رویداد سیاسی برداشته شده باشد. بامدادجنوب بر آن است تا بر اساس ثبت‌نام‌های صورت گرفته در هر چهار حوزه انتخابیه استان، نسبت به معرفی نامزدهای تاثیرگذار در این حوزه‌ها اقدام کند.

با این حال با پایان یافتن ثبت‌نام‌ها می‌توان تحلیل بهتری پیرامون حوزه‌های مختلف انتخاباتی داشت در حال حاضر 48 نفر در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ ثبت نام کردند که در این میان 12 نفرشان از بانوان فعال مدنی هستند. با توجه به این آمار می‌توان گفت استقبال کم نظیری در این حوزه صورت گرفته است چرا که اکثر چهره‌های مطرح و فعالان سیاسی با نام نویسی در مراکز فرمانداری‌ها شانس خود را در این دوره مورد ارزیابی مورد ارزیابی قرار دادند. با این می‌توان به چند چهره شاخص نظیر امان‌الله شجاعی، اسماعیل تبادار، بهرام فرهمند و همچنین محمد دادفر و سیدکریم موسوی در این حوزه اشاره کرد. چهره و شخصیت‌های که هر کدام به نوبه خود از شانس بالایی برای پیروزی در این عرصه برخوردار هستند. 

رضا معتمد فعال مطبوعاتی و سیاسی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این باره گفت: با نگاهی به نام افراد ثبت کننده در حوزه انتخابیه بوشهر، می‌توان ثبت نام‌کنندگان را در سه طیف اصلاح‌طلب یا حامیان دولت، اصولگرا و ناشناخته از نظر فکری و سیاسی قرار داد.
معتمد با بیان این‌که تکلیف طیف اصولگرا که روشن است. این گروه بدون این که دغدغه چندانی برای تایید صلاحیت داشته باشند، پیشاپیش نامزدهای نهایی‌شان را هم مشخص کرده‌اند.درباره ترکیب افراد متمایل به تفکر اصلاح‌طلبی گفت: این ترکیب تا حد زیادی متناسب و نزدیک به خواست جمعی اصلاح طلبان و حامیان دولت است به طوری که می‌توان افراد حضور یافته در این ترکیب را به سه گروه کاملا شاخص، میانه و حداقلی تقسیم‌بندی کرد. اما برای یافتن پاسخ این سوال که سرانجام چه افرادی و از میان کدام گروه می‌توانند به عنوان نامزد نهایی اصلاح طلبان معرفی شوند، باید در انتظار نتیجه تعیین صلاحیت‌ها نشست.

حمید موذنی یکی دیگر از فعالان مطبوعاتی و سیاسی نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این باره گفت: استقبال شدید از ثبت نام به‌ویژه از سوی اصلاح‌طلبان به نظر من نشانه بسیار خوبی نیست. در واقع، این رویکرد جدید در انتخابات مجلس در استان بیشتر متاثر از نتیجه انتخابات شورای شهر چهارم است. همان طور که من پس از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر چهارم در مطلبی در یکی از سایت‌های خبری استان ذکر کردم نتیجه این اتفاقات در شهر بوشهر نشان از سقوط طبقه متوسط شهری بود. بوشهری که نتایج انتخابات در آن اکثرا فاخر، نخبه‌گرا، سیاسی و عقلایی بود، در آن دوره از انتخابات شورای شهر، بر خلاف انتخابات هم زمانِ ریاست جمهوری  به کاندیداهایی رای دادند که حیرت تحلیلگران اجتماعی و سیاسیِ محلی را در پی داشت. اتفاقی که متاثر از سرایت آنومی مرکز و کلان شهرها به پیرامون بود در نتیجه بوشهری‌ها نیز نگاه‌های اجتماعی و سیاسی را کنار گذاشته و کاندیداهای حداقلی را برگزیدند. در  ثبت نام این دوره از انتخابات مجلس نیز شاهد این هستیم که هر محله و دسته و گروه نیز برای خود یک کاندید دارند.

موذنی ادامه داد: گرچه شورای هماهنگی اصلاح طلبان هم خواستار حضور حداکثری در ثبت‌نام شده‌اند اما این کاندیداها هیچ کدام به این درخواست لبیک نگفته‌اند بلکه بر اساس همان گفتمانِ نضج گرفته در شورای شهر چهارم، این افراد از پیش خود را مهیای این حضور کرده بودند. 
وی با بیان این‌که از سوی دیگر  فرصت‌طلبان سیاسی نیز اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند و بجای این‌که مثل ادوار قبل هر کدام خود را به یک نماینده نزدیک نمایند این بار خود ردای شرکت در انتخابات را پوشیده‌اند. تصریح کرد: به نظر من این اتفاق و حضور رکوردشکن، نشانه اعتماد به نفس عمومی نیست که نشان از آشفتگی در عرصه سیاسی استان را دارد. اما اگر در نهایت پس از رد صلاحیت‌ها کاندیداهای اصلاح طلب اجماع بر سر یک کاندید شورای سیاست‌گذار ی را بپذیرند شاید خوب باشد اما این پذیرش با این همه ثبت‌نام کننده به نظرم خیالی خام است ودر نهایت برخی از این افراد نظر شورای سیاست‌گذاری را نمی‌پذیرند.

موذنی ادامه داد: در بوشهر اصولگرایان نیز همانند مرکز کشور به وحدت نرسیده‌اند. تندروها و معتدلین اصولگرا با هم اختلاف‌نظر دارند و به همین دلیل از وحدت واقعی آنها خبری نیست در بوشهر هم بر همین اساس به نظر می‌آید که اصول‌گرایان هم همانند اصلاح‌طلبان از تشتت رنج می‌برند .با این اوصاف باید بگویم اگر وحدت در هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا شکل نگرفت که بعید هم هست شکل بگیرد، در نهایت این رای دهندگان هستند که بدون توجه به درخواست سیاسیون، خود برنده این رقابت ها را مشخص می‌سازند.

علی رضا حاجب فعال سیاسی نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اشاره به استقبال بی‌سابقه داوطلبان در حوزه بوشهر گناوه دیلم گفت: این نشان از اهمیت این حوزه انتخابیه برای دو جناح عمده سیاسی کشور است. چرا که در اردوگاه اصولگرایان بواسطه نارضایتی‌هایی که از نماینده فعلی وجود داشته و نیز شرایط پس از برجام که امید به گشایش اقتصادی در زندگی مردم بود و از سوی دیگر باز شدن نسبی فضای سیاسی کشور لزوم ورود گفتمانی جدید از اصولگرایی را در عرصه انتخابات که در شرایط کنونی ابتدا در رقابت درون گفتمانی و سپس در رقابت با جریان اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب پیروز این حوزه انتخابیه باشد بیشتر نمایان کرد.

حاجب ادامه داد: بدون شک اصولگرایان پس از چندین دوره تسلط بر کرسی‌های سبز رنگ مجلس نمی‌خواهند اکثریت پارلمانی را از دست دهند به همین خاطر باید تا روز انتخابات منتظر ماند و دید آیا چهره‌های مطرح اصول‌گرایان که در این حوزه انتخابیه ثبت‌نام کرده‌اند و برعکس اصلاح‌طلبان دغدغه عبور از فیلتر شورای نگهبان را نیز ندارند تا چه حد حاضرند به نفع کاندیدای واحد کنار بروند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که اردوگاه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در انتخابات ریاست جمهوری به یک ائتلاف نانوشته رسیدند، گفت: در حال حاضر وضعیت متفاوتی وجود دارد در این دوره ما شاهد ثبت‌نام تعداد زیادی از کاندیداها از این جناح فکری هستیم که شاید به علت رویه هیات‌های نظارت شورای نگهبان در رد صلاحیت‌های گسترده از جناح مذکور این تعداد از ثبت‌نام معقول و منطقی به نظر می‌رسد پدیده جدیدی که در این اردوگاه برای اولین بار شاهد آن هستیم این است که به همراه ثبت‌نام تعدادی از نیروهای شناخته شده‌تر، ثبت‌نام چندین نفر از جوانان تحصیلکرده و نوخاسته در این حوزه انتخابیه هست که نسل نوی جریان اصلاح‌طلبی در استان را نمایندگی می‌کنند اتفاقی که باید به فال نیک گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: