bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۴

کار خیر، وقف و هر آنچه که بشر برای هم‌نوع خود انجام می‌دهد از هزاره‌های دور مدنظر بوده است. مساله وقف و همچنین خیرات نه تنها در جامعه اسلامی امروز ما جایگاه بسیار والایی دارد، بلکه در کلیت خود در ایران پیش از اسلام و در جهان غیرمسلمان امروز نیز به یک الگوی رفتاری تبدیل شده است.

یک ماه پیش بود که مارک زاکربرگ دارنده شبکه اجتماعی فیس‌بوک، ثروت 45 میلیارد دلاری خود را صرف کار خیر و به شکلی، وقف کرد. میزان پولی که او در این زمینه قرار است خرج کند، بیش از هزینه چهار دهه‌ای نهادهای خیریه در کشور ماست. در بعد دیگر کافی است اشاره‌ای به بیل گیتس دارنده شرکت مایکروسافت داشته باشیم که چند سال پیش اعلام کرده بود تنها چند میلیون دلار از ثروت 50 میلیارد دلاری خود را برای سه فرزند خود برجای خواهد گذاشت.

بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان و ثروتمندان در گوشه‌ و کنار جهان به این کار خیر روی آورده‌اند. کار خیری که میلیون‌ها نفر انسان از آن منتفع می‌شوند. در کشور ما نیز از پس از پیروزی انقلاب اسلامی سنت کار خیر و وقف به شکل بسیار منظم‌تری سازماندهی شد و این مساله به‌خصوص در حوزه مدرسه‌سازی بسیار موفق عمل کرده است. با توجه به اینکه امروز مصادف است با سالروز تاسیس نهضت‌ سوادآموزی به فرمان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی (ره) باید گفت این کار نیکو هنوز جای فعالیت بیشتری دارد، چرا که به‌نظر می‌رسد گروه خیّران مدرسه‌ساز با توجه به میزان افراد متمول در کشور ما، باید فربه‌تر و تاثیرگذارتر باشد.

کار در مناطق محروم و ساخت مدرسه برای روستاهایی که کلاس‌های آموزشی در خوری نداشتند، یکی از اهداف مهم تعریف شده در این حوزه بوده است. اما علاوه بر حوزه مدرسه‌سازی، خیّران باید در دیگر حوزه‌ها هم فعال شوند. از آنجایی که دولت‌ها چندان تمایل ندارند در حوزه‌های فرهنگی به دلیل عدم سودآوری سرمایه‌گذاری کنند، نیاز است افراد متمایل به این کارها در قالب یک سازمان منظم و منسجم، بر اساس نیازسنجی در مناطق مختلف کشور وارد عمل شوند.
البته این تنها ماموریت افراد متمول نیست، بلکه هنرمندان، ورزشکاران و صاحبان فن که دارای محبوبیتی بین مردم بوده و می‌توانند جذب نظر و رای کنند، باید در حوزه ورود کنند. از آنجایی که استان بوشهر دچار مشکلات و نارسایی‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون خود است، این نیازمندی در استان ما بیش پیش احساس می‌شود. همانگونه که شاهد هستیم، استان بوشهر به خصوص در حوزه‌هایی مانند ورزش به شدت دچار کمبود و رکود است و افراد خیر می‌توانند با کمک به تیم‌های ورزشی و ساخت ورزشگاه برای آنها، بسیاری از جوانان را از بند مشکلات متعددی که به آن دچار هستند رها کنند.

حوزه‌های دیگری مانند کتابخانه‌سازی، ساخت خانه‌های روستایی برای نیازمندان، ساخت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، بوستان‌ها و همکاری در ساخت شبکه‌های آب و... از دیگر موارد همکاری خیّران است. 
در سوی دیگر، این مساله واضح است که خیّران تنها برای کمک به هم‌نوع خود در راه خداد انفال می‌کنند و نیاز به تشکر کسی ندارند، اما لازم است دست همه آنها را بوسید و به باقیات صالحات آنها با دیده احترام نگاه کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: