bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۱۴ دی ۱۳۹۴
داوطلبان خبرگان رهبری فردا آزمون فقاهت می‌دهند
15 دی، تکلیف برخی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی روشن می‌شود که با تائید صلاحیت اولیه و یا رد صلاحیت، وارد مرحله بعدی این رقابت حساس می‌شوند
بامدادجنوب- مریم خوئینی: فردا سه‌شنبه 15 دی‌ماه از آن روزهای است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت، چراکه از یک سو تکلیف برخی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی روشن می‌شود که با تائید صلاحیت اولیه و یا رد صلاحیت، وارد مرحله بعدی این رقابت حساس می‌شوند و از سوی دیگر همین فردا ساعت هشت صبح در دبیرخانه مجلس خبرگان واقع در میدان رسالت شهر قم قرار است، از برخی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نیز آزمون گرفته شود. آزمونی که خود بحث جدیدی را در این‌باره مطرح می‌کند و حاشیه‌های بسیاری در مورد این آزمون که در نوع خود بی‌سابقه است، به‌وجود آمده است.

در همین حال برخی رسانه از جزئیات برگزاری آزمون داوطلبان نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و این‌که چه کسانی باید در این آزمون شرکت کنند، خبر می‌دهند طبق اخبار منتشر شده، کلیه کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند بجز اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری و کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده، شرکت کرده و از نظر علمی تائید شده‌اند باید در این آزمون شرکت کنند، همچنین کسانی که در آزمون 15 شهریور 1394 شرکت کرده‌اند اعم از آنان که تائید شده‌اند یا خیر باید دراین آزمون حضور داشته باشند. با این حال کسانی که فاقد تحصیلات حوزوی بوده و ثبت‌نام کرده‌اند، نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند درحالی این تصمیم اتخاذ شده است که برخی از داوطلبان ورود به مجلس خبرگان رهبری که شمارشان به یکصد نفر نیز ممکن است برسد، فاقد تحصیلات حوزوی هستند و به تعبیر دبیر شورای نگهبان از قرائت یک خط عربی هم ناتوان هستند. به عبارتی خود به‌خود از این رقابت حذف شده هستند. این در حالی است که بر اساس قانون اجتهاد، برخی از افراد در حالی به این درجه می‌رسند که معمم نیستند.

با این حال آیت‌الله مومن، ممتحن شورای نگهبان به‌تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «کسی كه در حوزه تدریس می‌کند، نوارهای جلسات درس او نیز موجود است، خوب هم درس می‌دهد، ملا است و در مسائل سیاسی هم اظهارنظر کرده و مواضعش روشن است؛ این فرد نیازی به امتحان اجتهاد ندارد.»
هر چند قرار بود روز گذشته اسامی نهایی واجدین شرایط برای برای شرکت در این آزمون منتشر شود اما بنا به چند دلیل این امر محقق نشد. سخنگوی شورای نگهبان با نفی انتشار اسامی نهایی گفت: شورای نگهبان به کسانی که قرار است در امتحان شرکت کنند اعلام کرده که برای حضور در امتحان در محل آزمون حضور یابند، همچنین این شورا اسامی را به مرجع برگزاری آزمون اعلام کرده است.

نجات‌الله ابراهیمیان با بیان این‌که ما نام افرادی را که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند اعلام عمومی نخواهیم کرد، چراکه شاید برخی از کاندیداها بخواهند انصراف دهند و نخواهند در آزمون شرکت کنند، تاکید کرد: اگر کاندیداها تمایل داشته باشند می‌توانند در رسانه‌ها اعلام کنند که شورای نگهبان از آنها برای شرکت در آزمون علمی دعوت کرده است.
ابراهیمیان درباره دعوت شورای نگهبان از سیدحسن خمینی برای شرکت در آزمون علمی مجلس خبرگان نیز که در فضای مجازی هم راجع به آن بحث‌های فراوانی می‌شود، گفت: درباره اشخاص اظهار نظر نمی‌کنم، چند صد نفر قرار است در آزمون شرکت کنند و من لیست کامل آنها را ندارم. گفتنی است سیدحسن خمینی یکی از جلسات پر ازدحام دروس خارج فقه را در مدارس علمیه قم دارد. 

اما سیامک ره پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان با حضور در برنامه متن-حاشیه شبکه سوم ضمن بیان این مطلب که روز (یکشنبه) اسامی نهایی واجدین شرایط برای شرکت در آزمون علمی شورای نگهبان اعلام می‌شود، گفت: طبق قانون تشخیص شرایط نمایندگی و داوطلبان خبرگان رهبری بر عهده فقهای شورای نگهبان است، این فقهای شورای نگهبان هستند که تشخیص می‌دهند داوطلبی شرط علمی را برای اجتهاد به‌منظور کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارد یا نه و این‌که او را از آزمون معاف کنند یا نه. به‌عنوان مثال برخی اساتید عالی هستند که تشخیص مجتهد بودن آنان بدون نیاز به شرکت در آزمون علمی با فقهای شورای نگهبان است.

او تاکید کرد: در برخی موارد شاید گاهی تشخیص مجتهد بودن داوطلب خبرگان رهبری احراز نشود که در این شرایط ابزار تشخیص و شکل تشخیص مجتهد بودن آن داوطلب را هم فقهای شورای نگهبان اعلام می‌کنند، در این شرایط از روش امتحان علمی استفاده می‌شود که البته روشی معقول و روشن است.
ره پیک یادآور شد: برگه داوطلبان خبرگان رهبری پس از شرکت در آزمون علمی کاملا محرمانه است و حتی کسانی که اوراق را تصحیح می‌کنند نمی‌دانند این ورقه متعلق به کدام داوطلب است، چراکه سربرگ اوراق جدا می‌شود، پس از آزمون کتبی هم داوطلبان باید در آزمون شفاهی شرکت کنند.
با این تفاصیل، باید منتظر ماند و دید که چه کسانی دارای صلاحیت می‌َشوند، چراکه علاوه بر صلاحیت در مبحث اجتهاد، مباحث سیاسی و جریانی نیز مهم ارزیابی می‌شود. مجلس خبرگان رهبری 86 نفر عضو دارد که همه از فقهای کشور به‌شمار می‌روند و هر هشت سال یک بار انتخابات آن برگزار می‌شود. ریاست فعلی این مجلس را آیت‌الله محمد یزدی بر عهده دارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: