bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۱۸ دی ۱۳۹۴
در گفت‌و‌گو با فعالان ستادهای انتخاباتی مطرح شد؛
در همه شهرستان‌های استان بوشهر شعب ویژه و ستادهای شهرستانی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی فعال شده است.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: رئیس کل دادگستری استان بوشهر دوروز گذشته در نشست ستاد ویژه پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان، با اشاره به این‌که تلاش‌های بسیار زیادی برای برگزاری انتخابات سالم و باشکوه و پرشور همچون دوره‌های قبلی انتخابات در استان بوشهر انجام شده است، اعلام کرد: در همه شهرستان‌های استان بوشهر شعب ویژه و ستادهای شهرستانی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی فعال شده است.

علی جمادی با بیان این‌که اجرای قانون همواره به‌عنوان یک اولویت مهم در دستور کار برگزاری انتخابات بوده است، تصریح کرد: با تعامل و همکاری و همراهی مناسب شاهد اجرای مراحل مختلف انتخابات در استان هستیم.
رئیس کل دادگستری از تهیه و تدوین کتابچه‌ای با محتوای قوانین انتخابات با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد و با بیان اینکه این کتاب در اختیار کاندیداها، سازمان‌ها، اصحاب رسانه، ستادهای تبلیغاتی و ... قرار می‌گیرد، افزود: در صورتی که افراد نسبت به حقوق و تکالیفشان توجیه شوند آمار آسیب‌ها به شدت کاهش می‌یابد و گام موثری برای پیشگیری از بروز آسیب‌ها و جرائم برداشته خواهد شد.

جمالی که بر اساس قوانین وظیفه برخورد قانونی با متخلفان انتخاباتی را دارد، همچنین از طراحی و اجرای برنامه‌هایی برای هم‌افزایی نهادهای مسوول و متولی امور انتخابات در استان خبر داد و یادآور شد: تلاش ما رصد روزانه فعالیت‌های انتخاباتی است و باید برای هر فعالیتی آمادگی لازم را داشته باشیم. برای بررسی بیشتر و بهتر سخنان مدیرکل دادگستری استان، بر آن شدیم تا در این سخنان دقت بیشتری کنیم.
طبق ماده 33 قانون انتخابات، «مصادیق جرائم انتخاباتی» شامل خرید و فروش رای، تهدید، تطمیع در انتخابات، رای دادن با شناسنامه جعلی،‌ رای دادن با شناسنامه دیگری،‌ اخلال در امر انتخابات، تقلب در رای‌گیری و شمارش آراء، ایجاد رعب و وحشت برای رای‌دهندگان و بالاخره جابه‌جایی، دخل و تصرف یا مصدوم کردن افراد انتخاباتی بدون مجوز قانونی می‌شود. از سوی دیگر طبق ماده مذکور، موارد دیگری مثل استفاده از پلاک، تراکت، دیوارنویسی و مانند اینها در اصلاحات بعدی قانون جرم‌انگاری و برای آنها نیز مجازات تعیین شده است. رسیدگی به این جرائم هم فوری و خارج از نوبت صورت می‌گیرد. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود، این است كه چنین مجازات‌هایی صرفا نسبت به افرادی که مرتکب این جرائم می‌شوند و ممکن است از طرفداران بعضی کاندیداها باشند، اعمال می‌شود اما نتیجه آراء به ضرر آن کاندیدا تاثیری ندارد. ‌به عبارت دیگر، ممکن است فردی که داوطلب است با تجهیز افراد مختلفی در سطوح گوناگون، انواع تخلفات را انجام دهد و رای خود را بالا ببرد و طرفدارانش هم که مرتکب جرم می‌شوند آماده پذیرش مجازات باشند.

هر چند سخنان مدیرکل دادگستری استان روشنگرانه است و معمولا در استان ما با چنین مواردی کمتر برخورد کرده‌ایم اما گسترش و تنوع رفتارها در پناه گسترش شبکه‌های اجتماعی نوع نگاه به این حوزه را بسیار سخت کرده است. با وجود این، عمده نگرانی داوطلبان انتخابات به‌خصوص جریان اصلاحات، در برگزاری انتخابات است چرا‌که یکی از مجریان اصلی برگزاری انتخابات، سابقه باطل کردن انتخابات در استان را داشته است البته این مساله هم باید مدنظر قرار بگیرد که داوطلبان انتخابات تلاش دارند انتخابات سالمی برگزار شود و از رقابت‌ غیرقانونی بپرهیزند. 

سیامک برازجانی فعال مطبوعاتی و مدنی در گفت‌وگو با بامدادجنوب در این‌باره گفت: نکته‌ای که متوجه شدم این است عموما کسانی که وارد انتخابات می‌شوند، آدم‌های سالمی هستند ولی توجه داشته داشته باشید در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، یک ستاد در بوشهر تشکیل می‌شود، یک ستاد هم در دیلم، بدون شک مدیریت این ستاد‌ها کار آسانی نخواهد بود، چراکه هم حوزه گسترده‌ای است و هم افرادی که وارد ستادها می‌شوند، عموما جوانان هستند که تجربه‌ای چندانی در این زمینه ندارند و تازه می‌خواهند مشق سیاست کنند. 

برازجانی با بیان اینکه با توجه به گستردگی حوزه انتخابیه، ممکن است حرکاتی انجام شود که تعمدی هم نباشد، این مساله می‌تواند از پاره کردن پوستر رقیب شروع شود و به خریدن رای و درگیری بین طرفداران رقبا تا جمع‌آوری پوستر رقیب ختم شود ولی هیچ تعمدی هم در کار نباشد، افزود: یک جوان 20 تا 22 ساله بدون داشتن آگاهی لازم، وارد ستاد انتخاباتی می‌شود اگر به او بگویند 200 هزار تومان به شما می‌دهیم به کاندیدای ما رای دهید، شاید این کار را انجام دهد و این را هم حق خودش بداند و نداند که این یکی از جرائم انتخاباتی است. 

با این حال این فعال مدنی تاکید کرد: هر دو طیف سیاسی در استان تا‌کنون به‌صورت جدی جرائم انتخاباتی آنچانی نداشته‌اند، اگر در دشتستان نیز یک دروه انتخابات باطل شد تنها دویست رای باعث شد این اتفاق رخ دهد این رقم در مقابل جمعیت این حوزه انتخابیه اصلا به چشم نمی‌آید. 
وی با بیان این‌که می‌توان با جدیت گفت هیچ کدام از جناح‌ها تاکنون نظام‌مند مرتکب بی‌اخلاقی نشده‌اند، تصریح کرد: شاید به همین علت باشد که تا به امروز رویکرد قوه قضائیه در بوشهر بیشتر حالت یک راهنما داشته است، به‌عنوان مثال در انتخابات شورای شهر دوره گذشته آقای قاضی مقدس پنج‌بار در جلسه‌ای با اعضای ستاد‌ها از اعضای ستاد خواهش می‌کرد که کار خلاف قانونی انجام ندهند بعد از آن هم که موردی پیش آمد و برخوردی صورت گرفت، به سرعت رفع و رجوع شد. 

برازجانی با اشاره به این‌که  مشخص نیست در این انتخابات چه رویکردی اتخاذ خواهد شد، گفت: امیدوارم روشی در این دوره پیش گرفته شود که حقی از کسی ضایع نشود.
غلامرضا خیاط فعال مطبوعاتی حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم وعسلویه نیز در این رابطه معتقد است: در این حوزه انتخابیه بحثی که به‌صورت غیررسمی مطرح شد، خرید و فروش رای بود که این اتفاق به‌صورت نظام‌مند صورت نگرفته است، چرا‌که افرادی که وارد این عرصه می‌شوند انسان‌های سالم و بی‌حاشیه‌ای هستند، البته هواداران در برخی موارد ممکن است حاشیه هایی را رقم بزنند. در این‌باره می‌توان به انتخابات دوره‌ای پنجم اشاره کرد که شاهد درگیری برخی از اعضای ستادهای انتخاباتی بودیم که به‌صورت رفع و رجوع، منجر به صلح شد.

قاسم شکوه فعال سیاسی مطبوعاتی حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان نیزدر این‌باره می‌گوید: در حوزه انتخابیه ما آنچه که مطرح شد تعدد آراء و حضور غیر بومی‌ها در این حوزه بوده است، نکته‌ای که به شخصیت کاریزماتیک یکی از کاندیداهای این حوزه برمی‌گردد! این امر را نمی‌توان یکی از جرائم انتخاباتی تلقی کرد به‌طور قطع هیچ یک از کاندیداها اقدامی هدفمند برای چنین منظوری انجام ندادند.
با این تفاصیل می‌توان گفت در استان ما آنچه بیش از همه نگران‌کننده است اعمال‌ نفوذ‌ها است و حتی اگر تخلفی هم صورت گیرد، عمدی نیست چرا‌که معمولا در حوزه‌های مختلف انتخابیه همه شرکت‌کنندگان با هم آشنا بوده و قصد دارند پس از برگزاری این رقابت فشرده و سنگین، با هم رفاقت کرده و در روند توسعه استان حضور فعال داشته باشند. با وجود این باید مراقبت کرد تا کمترین جرم انتخاباتی روی ندهد و همه داوطلب‌هان و اطرفیان آنها باید با دقت این مسائل را پیگیری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: