bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۴
طیف‌ها و جریان‌های سیاسی تنها 48 روز فرصت دارند تا خود را برای انتخابات پیش رو آماده کنند. فرصتی که بدون شک اگر غنیمت شمرده نشود، باید چهار سال افسوس این روزها را بخورند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: طیف‌ها و جریان‌های سیاسی تنها 48 روز فرصت دارند تا خود را برای انتخابات پیش رو آماده کنند. فرصتی که بدون شک اگر غنیمت شمرده نشود، باید چهار سال افسوس این روزها را بخورند. با این حال جریان‌های سیاسی مختلف تا‌کنون همه سعی و تلاش خود را کرده‌اند تا با دعوت از چهره‌های شاخص و برگزاری نشست‌ها و جلسات خصوصی و عمومی، بتوانند به یک ائتلاف و اجماع کلی برسند اتفاقی که می‌تواند دریچه‌ جدیدی را روی فعالیت حزبی در جمهوری اسلامی ایران باز کند. 

با این حال شرایط ویژه این انتخابات فضای متفاوتی را پیش روی فعالان سیاسی و حزبی گذاشته است اما بدون شک برنده این میدان کسی است که بتواند حرف دل مردم را بشنود و بازگو کند و مهم‌تر از آن بار دیگر اعتماد افکار عمومی را جلب کند، در این میان باید دید که آیا داوطلبان انتخابات سراغ احزاب می‌آیند؟! 
هر چند احزاب در استان ما چندان فعال نیستند و نمایندگی برخی از آنها هم با پارتی‌بازی و واسطه‌گری به برخی افراد داده شده که تحزب را قبول نداشته و سابقه خوبی هم در رای‌دادن و مشارکت سیاسی ندارند اما سوال اینجاست که این احزاب در آستانه انتخابات چه کاری برای مردم انجام خواند داد. خبرهای دریافتی ازسوی خبرنگار بامداد جنوب حکایت از آن دارد که افرادی که نمایندگی احزاب در استان را دارند، در برخی از مواقع حتی اساسنامه این احزاب را مطالعه نکرده و مرامنامه آن را هم نمی‌دانند اما تلاش دارند که به هر شکل ممکن از آن در انتخابات آینده بهر‌ه‌ّبرداری سیاسی کنند.

از سوی دیگر، خبرهای رسیده از مناطق مختلف استان این روایت را مستند کرده که دبیران احزاب تلاش می‌کنند تا با استفاده ابزاری از جایگاه خود، به حمایت از افرادی بپردازند که سران حزب مذکور در تهران در صورت شنیدن سوابق آن فرد، ممکن است خود دبیر را هم برکنار کند. بازی‌های سیاسی که در شرایط فعلی در استان وجود دارد، نشان از یک مدیریت پراکنده و نه چندان هوشمندانه می‌دهد که به‌نوبه خود خطرناک بوده و می‌تواند برای آینده سیاسی استان وحشتناک باشد.
نکته مهم که برخی از داوطلبان انتخابات را از احزاب رانده و با وجود گرایش‌های سیاسی مشخص صراحت دارند که به هیچ حزب یا گروهی وابسته نیستند، به عملکرد دبیران برخی احزاب در استان باز می‌گردد. بامداد جنوب در گزارش‌های متعدد و حتی یادداشت‌های خود تلاش کرده است، لزوم وجود احزاب در کشور و استان را مورد تاکید قرار دهد و حتی بر این باور است که به دلیل نبود احزاب قدرتمند و ماندگار، به سادگی افراد ضعیف و نه‌ چندان قدرتمند وارد مجلس می‌شوند که تخصص چندانی ندارند و نهایت شغلشان سلفی گرفتن در مجلس و گعده کردن با دوستانی باشد که در محیط سبز بهارستان پیدا کرده‌اند.

این مشکل عمده را می‌توان در بعد دیگر هم دید، هیچ حزبی به‌تنهایی در هر چهار حوزه استان نامزد انتخاباتی ندارد و نمی‌تواند لیستی در این مورد منتشر کند. برخی از احزاب حتی بدون شناخت کافی و تنها با سفارش از یک نامزد حمایت می‌کنند که آن هم ساز و کارهایی عجیب و غریب دارد و عموما این افراد هیج عضویتی در آن حزب هم نداشته و ندارند. 
در این میان رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که به گیلان سفر کرده بود، در کنگره حزب مشارکت‌های مردمی این استان، تاکید کرد: باید صلاح جامعه را مقدم بر مصالح فردی بدانیم تا آینده بهتری برای کشور بسازیم.

حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی تبریزی با بیان این‌که کسانی بودند که می‌خواستند با شیطنت‌های مختلف بین احزاب اصلاح‌طلب اختلاف بیندازند اما خوشبختانه همان اختلافات جزئی نیز برطرف شده است، ادامه داد: امروزه راهبردی را پیش می‌بریم که آنچه صلاح جامعه است، انجام دهیم و بتوانیم آینده کشور را بهتر از آنچه که هست، بسازیم.
موسوی تبریزی با اشاره به این‌که امیدواریم کشورمان طوری باشد که استعدادها نه تنها در نطفه خفه نشود، بلکه بیش از پیش ظهور یابد، گفت: باید به کمک همدیگر، بدون خط قرمزهای تحمیلی بتوانیم، فرصت‌ها را به‌گونه‌ای استفاده کنیم که در جهت پیشرفت و کمال جامعه باشد. البته مقدسات همواره جزء خط قرمزهای ما هستند.

دبیرکل مجمع مدرسان و محققان حوزه علمیه قم با هم بودن را برای پیشرفت و تحقق عدالت و اصلاح جامعه لازم دانست و تصریح کرد: امروزه یکی از راه‌های همفکری کردن، پشت هم بودن و تشکیل احزاب است. گاهی در موقع انتخابات، حزب تشکیل می‌شود اما بعد از آن رها می‌شود اما احزاب باید به فعالیتشان در زمانی غیر از انتخابات هم ادامه داده و برنامه داشته باشند. در این زمان است که احزاب می‌توانند پیشرفت کنند. اتحاد بین احزاب اصلاح‌طلب و افرادی که عضو حزب نیستند اما در جامعه تاثیرگذار هستند، اکنون بیشتر شده است.

وی با بیان این‌که در همین راستا، یکی از گزینه‌ها این است که پس از مشخص شدن تائید صلاحیت‌ها در جاهایی که کاندیدا کم داشته باشیم از اصولگرایان معتدل استفاده کنیم. لبته ما نباید میدان را برای کسانی که چند سال مملکت را خراب کردند، باز بگذاریم، یادآور شد: در جاهایی که دو نامزد اصلاح طلبان هستند، بر اساس میثاق‌نامه باید یکی به نفع آن کسی که احتمال رای آوردنش بیشتر است، کنار برود.

گفتنی است در این دوره اصلاح‌طلبان در مرکز بنا ندارند برای استان‌ها تصمیم‌گیری کنند بر همین اساس تصمیمات نهایی در خود استان‌ها اتخاذ می‌شود، چراکه فعالان سیاسی استان‌ها وضعیت حوزه انتخابیه خود را بهتر می‌شناسند. موضوعی که در حل حاضر طیف‌های اصلاح‌طلب در استان‌ها از آن استقبال کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد در استان ما فعلا کسی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و همه می‌خواهند در انتخابات حضور داشته باشند و همه نیز از هم‌اکنون احساس می‌کنند که در بهارستان نشسته‌اند، برخی هم گرفتار تقسیم پست‌ها میان خودشان .هستند

نام:
ایمیل:
* نظر: