bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
هر چند تا شروع تبلیغات رسمی کاندیداها زمان زیادی باقی مانده است اما همه ما در فضا و شبکه‌های مجازی شاهد برخی موارد تبلیغاتی بوده‌ایم که بیشتر جنبه طنز داشته است.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: در گزارش‌های پیشین روزنامه بامداد جنوب سعی کردیم با پرداختن به موضوع انتخابات، شرایط و فضای حوزه‌های انتخابیه استان را بررسی کنیم تا با اطلاع‌رسانی خود فضای جامعه را برای این رویداد بزرگ و مهم آماده کنیم.

هر چند تا شروع تبلیغات رسمی کاندیداها زمان زیادی باقی مانده است اما همه ما در فضا و شبکه‌های مجازی شاهد برخی موارد تبلیغاتی بوده‌ایم که بیشتر جنبه طنز داشته است.فضاهای مجازی فرصتی است که پیش روی کاندیداها قرار دارد، بدون شک هر کس بتواند از این فرصت به نحو احسنت استفاده کند، یک گام از رقیبان خود جلوتر است، چرا‌که به لطف گوشی‌های هوشمند همراه، دسترسی عموم مردم به فضاهای مجازی سهل و آسان است. چه بخواهیم و چه نخواهیم کاربران حاظر در فضای مجازی، هدف های جذابی برای مسوولان تبلیغاتی هستند و همواره مورد حمله پیامک‌ها و اخبار موثق و غیر موثق انتخاباتی‌ قرار می‌گیرند!

در این حال شاهد خلاقیت‌های خاصی در فضاهای مجازی در این خصوص بوده‌ایم، مثل خلاقیت یکی از کاندیداهای ساکن شمال کشور که از ایده تبلیغاتی همراه اول استفاده کرده و با شعار همراه احمد به این نتیجه رسیده است که سیداحمد تنها نیست. از سوی دیگر یکی از بانوان کاندیدا در غرب کشور نیز با انتخاب این شعار که «شیر، نر و ماده ندارد» خود را برای یک رقابت سیاسی آماده می‌کند.

در این شرایط نمایندگان کنونی مجلس که برای دوره بعد خود را آماده می‌کنند در این مرحله پیشگام هستند چرا‌که کار سختی پیش‌رو ندارند، کافی است مدیریت چند سایت اینترنتی در اختیار داشته باشند، وقت و بی‌وقت سری به پروژه‌های نیمه کاره بزنند و پیرامون اهمیت این طرح‌ها و فوایدش سخن بگویند، سایت های اینترنتی نیز تصویر و خبر مربوطه را منتشر کنند.
در خارج از فضای مجازی اما برخی نیز هزینه، کار و زمان بیشتری برای تبلیغات انتخاباتی در نظر می‌گیرند. کافی است یکی از بستگان کاندیدای مورد نظر پست و مسوولیتی داشته باشد تا به سرعت برق و باد همه کارها پیش برد و با رسانه‌ای کردن آن اعلام کنند فعلا این منم هستم که این‌گونه کارها را پیش می‌برم حالا حساب کنید اگر فامیل ما بتواند روانه مجلس شود چه‌ها که اتفاق نمی‌افتد و چه کارها که انجام نمی‌دهد.

البته مسائل این چنینی نمی‌تواند خیلی راهگشا باشد چرا‌که در نهایت تصمیم گیرنده خود مردم هستند و قضاوت خواهند کرد اما با این حال مردم از شیوه‌های جدید تبلیغاتی استقبال می‌کنند. در این مورد می‌توان مثال‌های متعددی زد، به‌خصوص در مورد نمایندگان مجلس که به ‌ناگهان پیدایشان می‌شود و تازه فیلشان یاد هندوستان می‌کند و تلافی سه سال زبان در کام نهادن و حرف نزدن را می‌خواهند یک‌جا در بیاورند. البته در سوی دیگر برخی نمایندگان هم که هیچ تحرکی نداشته و ندارند می‌خواهند با تبلیغات عجیب و غریب و جا انداختن خود، راه به پیش ببرند.
اما در این‌باره در مورد مسائل و مشکلاتی که در حوزه تبلیغات وجود دارد، سخن بسیار است که به فرصتی دیگر واگذار می‌کنیم.با این حال فرماندار بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره می‌گوید: ملاک ما قانون است.

حسن ابراهیمی با بیان این‌که کسانی که داوطلب شده‌اند و خود را برای رقابت در انتخابات پیش رو آماده می‌کنند، باید بدانند از شروع نام‌نویسی تا زمانی که خود را برای تبلیغات رسمی آماده می‌کنند فعالیت‌هایشان تحت‌نظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: کمیته پیش‌گیری نیز به این منظور شکل گرفته تا بتوانند کمک کنند کاندیداها از فرصت‌های پیش رو به نحو احسنت استفاده کنند. البته پیش از این مسوولان دادستانی در این مورد هشدارهای لازم را به داوطلب‌ها داده بودند و از سوی دیگر هم هیات نظارت بر انتخابات کمیته‌ای را به همین منظور تشکیل داده بود. 
در همین حال خبر می‌رسد که نخستین همایش ملی انتخابات با شعار همدلی، ارتباطات موثر و مجلس کارآمد از سوی مرکز علمی آموزشی دارالحکمه با مشارکت مرکز تحقیقات وزارت کشور و پژوهشکده ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از دانشگاه‌های معتبر کشور به‌زودی برگزار می‌شود.

دبیر شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی انتخابات نیز در این‌باره گفت: نخستین همایش ملی انتخابات با هدف بهبود استفاده علمی و حرفه‌ای از فضاهای تبلیغاتی از سوی کاندیداهای دهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. از طریق تعامل علمی و آموزشی با کاندیداهایی که از سوی نهادهای حوزوی، علمی و دانشگاهی معتبر کشور معرفی می شوند و یا از طریق ثبت نام در سایت و بررسی سوابق علمی و تجربی از سوی شورای سیاست‌گذاری همایش حائز شرایط شناخته می‌شوند، تلاش خواهیم کرد راهکارهای ارتباط موثر با مخاطب، شیوه‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌سازی در فضای مجازی، شیوه‌های پوشش خبری، نحوه‌ی اقناع مخاطب و برند سازی سیاسی را توسعه دهیم. امیدواریم این آموزش‌ها منجر به ارتقاء سطح آگاهی عمومی و در نهایت استفاده مفید، موثر و حرفه‌ای از فضاهای تبلیغاتی شود و پیروزی کاندیداهای اصلح و مقید به اخلاق حرفه‌ای در انتخابات را به همراه داشته باشد.
در این همایش اساتید برتر دانشگاه‌های امام صادق (ع)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی و دانشکده خبر حضور خواهند داشت که باید دید خروجی نهایی آن چه خواهد بود!

نام:
ایمیل:
* نظر: