bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
دستگیری و آزادی نظامیان آمریکایی در آب‌های خلیج‌فارس؛
خبر ورود غیر قانونی دو قایق نیروی دریایی کشور امریکا به آب‌های خلیج فارس و سپس دستگیری آنها از سوی سپاه پاسداران که بامداد سه شنبه منتشر و در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت، به‌نوعی خاطره دستگیری و سپس آزادی ملوانان انگلیسی که در دولت گذشته رخ داد را زنده کرد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: خبر ورود غیر قانونی دو قایق نیروی دریایی کشور امریکا به آب‌های خلیج فارس و سپس دستگیری آنها از سوی سپاه پاسداران که بامداد سه شنبه منتشر و در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت، به‌نوعی خاطره دستگیری و سپس آزادی ملوانان انگلیسی که در دولت گذشته رخ داد را زنده کرد. 

این حادثه در آب‌های داخلی کشور در اطراف جزیره فارسی روی داد که نقش اول آن را تفنگداران منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران در بوشهر بر عهده داشتند. حادثه‌ای که باعث شد در ساعت‌های پس از این ماجرا، به‌نوعی آماده‌باش کامل در دریا و آسمان توسط مرزبانان بوشهری ایران برقرار شود. محافظت، مراقبت و همچنین تامین امنیت خطوط کشتیرانی در خلیج فارس بر اساس یک تقسیم کار که چند سال پیش با تدبیر فرماندهی کل قوا صورت گرفت، به سپاه پاسداران سپرده شد و قایق‌ها، ناوچه‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم‌های کنترل و نظارت این نیرو موفق شده از عهده این مهم به‌خوبی بر بیاید.
 اما این‌بار به لطف دیپلماسی جمهوری اسلامی که با نگاه مثبت همراه است، به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز حل شد و 10 تفنگدار امریکای آزاد شدند. اتفاقی که ممکن بود با توجه به زمان اجرای برجام، مساله‌ساز شود.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه، در توضیحی درباره دستگیری و روند آزادی تفنگداران امریکایی در خلیج‌فارس گفت: دو فروند شناور نظامی امریکایی حامل 10 نفر نیروی نظامی امریکایی، در حالی که در محدوده دریای سرزمینی جزیره فارسی متوقف و سرگردان بودند، توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران رصد و در چارچوب سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مورد حفظ امنیت و ایمنی دریانوردی در خلیج فارس، برای روشن شدن ابعاد موضوع به پایگاه نیروی دریایی هدایت شدند.

حسین جابر انصاری ادامه داد: با توجه به این‌که ورود عامدانه شناورهای نظامی به دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نقض مقررات و قوانین کشور محسوب می‌شود علت ورود این شناورها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد حضور آنها در آن منطقه به علت نقص سیستم ناوبری بوده است. بنابراین پس از توضیحات طرف امریکایی و هماهنگی‌های لازم و اطمینان از این که ورود شناورها به دریای سرزمینی ایران اقدامی خصمانه نبوده، شناورهای مذکور به خارج از قلمرو دریایی ایران هدایت شدند.

در حالی که برخی از کسانی که در جریان حمله به سفارت سعودی آچمز شده بودند و دیگر مجالی برای نطق نداشتند از تماس تلفنی جان کری و محمدجواد ظریف برای زیر سوال بردن دولت و حرکت بر خلاف دستور رهبری بهره‌برداری می‌کردند، سخنگوی وزارت خارجه در این مورد نیز توضیح داد: با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای برجام، تماس‌های تلفنی میان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا در این خصوص در جریان است که موضوع فوق‌العاده مزبور نیز در این تماس‌ها پیگیری و زمینه حل هر چه سریع‌تر آن فراهم شد.

در همین رابطه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیرعمدی بودن ورود غیر قانونی و غیرمجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از آزادی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین‌المللی خبر داد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیزه فارسی مورخ (سه‌شنبه مورخ 94/10/22 ) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» امریکا و ناوگروه هواپیمابر «شارل دو گل» فرانسه در آب‌های بین‌المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر امریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تامین شد.
در ادامه این اطلاعیه با بیان این‌که «در شناورهای امریکایی سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است» تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی امریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران امریکایی را در خواست کردند.

این اطلاعیه می‌افزاید: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذیصلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی امریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها، تصمیم به رها‌سازی آنان گرفته شد.
این اطلاعیه با تاکید بر این‌که «امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند» آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین‌المللی رها شدند.
در پایان این اطلاعیه تاکید شده است: رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.

در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به توقیف دو فروند شناور امریکایی در محدوده آب‌های سرزمینی کشورمان که در شمال خلیج فارس رخ داد،گفت: خداوند با حادثه روز گذشته در شمال خلیج فارس یک بار دیگر بیداری و دقت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در برابر تحرکات امریکایی‌ها در منطقه نشان داد و به آنها آموخت که تا چه حد در برابر نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی آسیب پذیرند، و اگر درایت و حسن نیت فرماندهان ما نبود امروز امریکایی‌ها با یک مصیبت جدید مواجه می‌شدند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما، با بیان این‌که رفتار ما با تفنگداران امریکایی اسلامی بود گفت: آن‌ها واقعا نمی‌دانستند در آب‌های کشور ما هستند.
سردار فدوی در خصوص نوع رفتار با تفنگداران امریکایی تصریح کرد: به دلیل این‌که رفتار ما با آن‌ها اسلامی و بر مبنای اسلام بود، بنابراین آن‌ها نیز نگرانی از رفتار ما نداشتند. در عین حال از همان ابتدا تصریح کردند که نمی‌دانستند در سرزمین ما به سر می‌برند.بررسی‌های ما از سیستم‌های شناورهای آن‌ها نیز نشان داد که حرف‌شان درست است، ر حالی‌که در آرامش بودند، رفتار مناسبی با آن‌ها شد و از غذا و امکان اسکان خوبی برخوردار بودند. بچه‌های ما ترجیح دادند از جاهایی که خودشان در آن به سر می‌برند و بهتر است، برای نگهداری از این تفنگداران آمریکایی استفاده شود.

سردار فدوی همچنین تصریح کرد: آن‌ها در نهایت با قبول اشتباه از سوی خود و همچنین تلاش دیپلمات‌های امریکایی و این‌که سعی می‌کنند از بروز این اتفاق جلوگیری کنند و عذرخواهی کردند مسوولان هم تصمیم گرفتند ملوانان را آزاد کرده و به ناو امریکایی تحویل  دهند. اکنون ملوانان در اختیار ناوهای امریکایی هستند.
گفتنی است روزنامه واشنگتن پست خبر داد وزیرخارجه امریکا، ساعتی پس از آزادی تفنگداران امریکایی، طی یک بیانیه‌ی از مسوولان ایرانی از حل و فصل مسالمت آمیز و کارآمد موضوع تفنگداران آمریکایی قدردانی کرد.
این روزنامه نوشت است :«حل و فصل مسالمت آمیز این مساله گواهی بر نقش بارز دیپلماسی در امن و قوی نگاه داشتن کشورمان است.»
مساله ای که قطعا خوشایند برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نبود، چرا که جمهوری اسلامی ایران با این رویکردی که در پیش گرفت بار دیگر به جهانیان نشان داد که با توجه به نفوذی که در منطقه دارد، اما هیج گاه از سر تیز وارد نمی‌شود و مقتدارنه عمل می‌کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
0457
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
0
0
قربونت شما بهتره یکم بیشتر مطالعه در این مورد داشته باشید حتی نیرو های مربانی عزیز که هنوز فرق تفگداران درایی امریکا رو از ملوانان آن تشخیص نمیدهد حتی لباس اونهارو در تلوزیون ملی نشون دادی که نشوته بود us navy نهus marine خواهشمندم بیشتر بدانیند از دشمتونون که ادعای نابودیش رو دارید تشخیص نیروی متعرض
نام:
ایمیل:
* نظر: