bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۴
از امروز به جای این که برنامه هسته ای بهانه ای برای بدخواهان، برای تحریم و فشار و فاصله باشد، به عنوان برنامه ای برای روابط علمی، فناوری تجاری و اقتصادی خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت آغاز دوران پسا تحریم انجام شد، این مطلب را بیان کرد.
روحانی گفت : امروز روزی تاریخی و استثنایی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ملت ایران است که بعد از 12 سال ایستادگی، مقاومت،صبر، استقامت، فداکاری و دادن شهیدان بزرگ در این راه، شهدای هسته ای و تلاش بی وقفه دانشمندان هسته ای دیپلماتها و سیاست مداران وحقوقدانان و مسئولان اقتصادی کشور به نقطه عطفی دست یافته ایم .
وی افزود: به جای اینکه برنامه هسته ای بهانه ای برای بدخواهان برای تحریم و فشار و فاصله باشد از امروز برنامه هسته ای به عنوان برنامه ای برای روابط علمی فناوری، تجاری و اقتصادی نیز خواهد بود .

رئیس جمهوری اظهارداشت: به جای آنکه تا امروز از لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و 12 قطعنامعه شورای حکام آژانس باشد، امروز در برابر قطعنامه ای هستیم که این قطعنامه برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است .
روحانی اضافه کرد:از امروز دیگر برنامه هسته ای ایران با بهانه های واهی به عنوان تهدید صلح وامنیت برای جهان وبرای منطقه نیست .بلکه برنامه هسته ای وسیله ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و ثبات وامنیت منطقه خواهد بود .
وی گفت: از امروز تجارو کارآفرینان ما می توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی فعالیت های تجاری خود را و صادرات خود را با تسهیلات بیشتر آغاز کنند.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: از امروز بانکهای کشور با بانکهای جهان برای مسایل مالی و پولی خدمات لازم را اخذ خواهند کرد و خدمات لازم را به مردم عزیز کشورمان خواهند داد .
روحانی افزود: از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور ما برداشته می شود و به هر اندازه که در برنامه کشور باشد در چارچوب مصالح ملی وبرنامه های مصوب کشور نفت و همچنین میعانات و سایر فراورده ها و پتروشیمی صادرخواهد شد .
وی گفت: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکتهایی است که می خواهند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. یعنی از امروز ایمنی هوایی ما برای مسافرین عزیز ما بیشتر خواهد شد .
رییس جمهوری گفت:از امروز پولهایی که از آن ملت ایران بود و در بانکهای خارجی بود و قفل نابجایی بنام تحریم بر آنها زده شده بود، در اختیار ملت ایران برای فعالیت های اقتصادی خواهد بود . 

**ایران دارای قدرت بزرگی به نام دیپلماسی است
روحانی ادامه داد: امروز روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است. ملت ایران ثابت کرد به اینکه تعامل سازنده، راست و درست است. ما می توانیم به نفع ملت ما با دنیا تعامل کنیم و البته نه به ضرر دیگران است.
وی اضافه کرد: از امروز روشن شد که کشور ما دارای یک قدرت بزرگ به نام قدرت دیپلماسی است که این قدرت سیاسی و دیپلماسی را خیلی ها در داخل، منطقه و جهان باور نمی کردند که سیاستمداران و دیپلماتهای ما قادرند با قوی ترین دیپلماتهای کشورهای قدرتمند جهان پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق کشور و ملت خود به خوبی دفاع کنند. 
رئیس جمهوری اظهار داشت: از امروز روشن شد که سیاست برد-برد درست و صحیح است. آنها که فکر می کردند یا باید کلاه سر دیگران گذاشت وگر نه سرما کلاه خواهند گذاشت ،روشن شد می توان با دنیا حرف زد، مذاکره کرد و به توافقی رسید که به نفع ملت ما منطقه و جهان باشد. این همه موفقیت ملت ما در سایه ایستادگی مقاومت و اتحاد وحدت و پیوند قوا و حمایت همه ارکان کشور حاصل شد. 

**اگر حمایت های رهبر معظم انقلاب نبود امروز در این نقطه موفقیت نبودیم
روحانی همچنین گفت:اگر وحدت ملی و انسجام ملی نبود و اگر مردم در برابر فشارها عقب نشینی کرده بودند،امروز شیرینی پیروزی بزرگ را در ذائقه خود حس نمی کردند و اگر هدایت ها و حمایتهای مقام معظم رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر این ملت نبود و اگر چارچوب هایی که ایشان برای این مذاکرات تعیین فرمودند و تذکرات به موقعی که در هر موقع لازم بود، می دادند و اگر حمایت کامل ایشان از مذاکره و مذاکره کنندگان نبود، امروز در این نقطه موفقیت نبودیم. 
وی با بیان اینکه ما این موفقیت را در سایه افراد با تجربه و دیپلماتهای توانمند به دست آوردیم، اظهار داشت: اگر علم و فناوری و هنر دیپلماسی نبود، امروز در این نقطه نبودیم. ما بهترین افراد و سرآمد دیپلمات خودمان را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را در مقاطع مختلف برای مردم ما به ارمغان آوردند.

**به قدرت ملی خود باور داریم/گشایش 1000 ال سی در امروز
رئیس جمهوری یادآور شد: آن گاه که توانستند توافق موقت ژنو را به دست آورند و آن گاه استمرار آن را تا ماههای بعد به دست آوردند، در لوزان برای چارچوبهای توافق نهایی موفق شدند و آنگاه که در 23 تیرماه سال جاری توانستند توافق جامع هسته ای را با طرف مذاکره کننده به دست آورند. 
روحانی افزود: آنگاه که قطعنامه سازمان ملل همه قطعنامه های ششگانه قبلی را لغو کرد، آنگاه که مراحل مختلف این راه پیموده شد و بالاخره روز بیست و ششم دی ماه، همان روزی که در سال 57 تحمیل از سر مردم برداشته شد و حاکم تحمیلی از این کشور زدوده شد، تحریم برداشته شد. 
وی اضافه کرد:ما امروز در فضایی هستیم که می توانیم با دنیا تعامل سیاسی، اقتصادی و حقوقی به نفع منافع ملی خود داشته باشیم. در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال سی در بانکهای مختلف باز شد و این نشان داد، آنها که می گفتند باور نکنید. اشتباه می کردند ما به قدرت ملی خود باور داریم .

**بانک سپه از تحریم خارج شد
روحانی ادامه داد: ما به موفقیت ملت خود هم باور داریم؛ امروز نه تنها تحریم بانک هایی که در سایه مسایل هسته ای بسته شده بود، روابطشان با دنیا گشوده و باز شد حتی بانک سپه هم امروز از تحریم خارج شد، امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی خود و در سایه مجاهدت خود دستاوردهای این مجاهدت را می بیند و لمس می کند.
وی اضافه کرد: امروز آغاز جدید و فصل جدید در روابط ما با منطقه و جهان و در زمینه مسایل اقتصادی با دنیا است؛ من امروز صبح در مجلس در جمع نمایندگان عزیز کشورمان گفتم ما در شرایطی هستیم به خاطر رکود سال های گذشته و مشکلات اقتصادی نیازمند به سرمایه ای هستیم که بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را در سرعت مطلوبمان که هشت درصد رشد اقتصادی تعیین شده است،به حرکت دربیاوریم.

رئیس جمهوری گفت: ما نیازمند به استفاده از فناوری های پیشرفته در جهان هستیم، ما نیازمند به توسعه صادرات غیر نفتی هستیم، ما باید فضاهای جدید را به عنوان کشورهای هدف و جمعیت های هدف برای صادرات تولیدمان به دست آوریم.
روحانی افزود: در این راه، برجام موانع را از پیش پای ما برداشته است؛ اما آنچه می تواند ما را به هدف برساند تلاش و کوشش و فعالیت در زمینه تولید در زمینه حرکت برای رشد و رونق اقتصادی و در زمینه فراهم آوردن شرایط برای اشتغال جوانان ماست.
رئیس جمهوری ادامه داد: خوشحالم که در همین روز بودجه سال 95 و برنامه پنج ساله ششم را دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، ان شاء الله قدم به قدم در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت خواهیم کرد و آثار این تلاش و کوشش را روز به روز بهتر در زندگی اقتصادی و سیاسی خود لمس خواهیم کرد.

**فرش قرمز غیر رانتی زیر پای بخش خصوصی
در ادامه سخنان رئیس جمهوری، خبرنگاری پرسید: شما پیشتر از این گفته بودید ایران برای باسازی زیرساخت هایش سالانه بین 30 تا 50 میلیارد دلار به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد، چگونه این سرمایه گذاری های خارجی را تضمین خواهید کرد؟
روحانی پاسخ داد: ما نیازمند به سرمایه و تکنولوژی هستیم و در این راه شرایط کشور برای استقبال از کارآفرینان آماده است.

وی ادامه داد: ما برای رشد اقتصادی نیاز داریم بخش خصوصی فعال شود و هم سرمایه خودش را در داخل بیاورد و این دولت نیست که فقط سرمایه خارجی را جذب می کند، بخش خصوصی هم به خوبی می تواند سرمایه خارجی را جذب کند.
رئیس جمهوری یادآور شد: این دولت از ابتدا، پای بخش خصوصی رقابتی غیررانتی، فرش قرمز پهن کرده است و امروز هم این فرش قرمز را پهن می کند. بخش خصوصی باید فعال شود.
روحانی با بیان این که کشور ما جاذبه های لازم برای سرمایه های خارجی را دارد، گفت: اول اینکه اقتصاد ما دارای آرامش و ثبات است. در این دو سال و نیم که از عمر این دولت گذشته این ثبات و آرامش را دیدید. دولت با وعده های اقتصادی که داد، توانست خودش را ثابت کرده که به این وعده ها عمل خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: