bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
مساله البته اصولگرا، اصلاح‌طلب و معتدل نیست، مساله این است که دایره انتخاب مردم بسیار محدود شده است و کافی است در این زمینه نگاهی به استان خودمان داشته باشیم تا غلظت ردصلاحیت‌ها را بیش از پیش ببینیم... ادامه مطلب را از سایت دنبال کنید>>>
بامدادجنوب: ردصلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باعث تعجب و وحشت بسیاری در کشور شده است، وحشتی که نه ناشی از رفتن فرد، افراد، جریان و یا حزبی به مجلس است بلکه وحشت از آن باب که بیشتر کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند به‌نوعی «دشمن» محسوب شده و با دیدگاه حاکم بر هیات نظارت، قابلیت مشارکت در اداره کشور را ندارند.

آنچه روز گذشته منتشر شد، وحشت دیگری هم داشت و آن این‌که «حق‌الناس» که رهبر انقلاب در سخنان هفته گذشته خود بر آن تاکید کردند، کجا رفته است. ردصلاحیت و احراز نشدن دو گزاره‌ای بود که تحت آن عنوان، آنهایی که قابلیت نمایندگی داشتند از حضور در عرصه رقابت «منع» شدند تا برخی با خیال آسوده و راحت راهی بهارستان شوند.
مساله البته اصولگرا، اصلاح‌طلب و معتدل نیست، مساله این است که دایره انتخاب مردم بسیار محدود شده است و کافی است در این زمینه نگاهی به استان خودمان داشته باشیم تا غلظت ردصلاحیت‌ها را بیش از پیش ببینیم. آنچه در میان مردم در هر چهار حوزه انتخاباتی در جریان است، سوال مهمی است که ای کاش می‌شد به آن پاسخ داد: «به چه کسی رای دهیم؟» وقتی رهبری می‌گویند حتی مخالفان نظام و هم در انتخابات مشارکت کنند، خروجی بسیار ساده‌ای دارد و آن این‌که باید افرادی باشند که این «مخالفان» انگیزه پیدا کنند تا وارد گود شوند یا نه؟ آن‌گونه که در خبرها آمده حتی موافقان و دلسوزان نظام هم با این ردصلاحیت‌ها دچار تردید شده‌اند که به کدام فرد یا افراد که حداقل نزدیکی را به افکار آنها دارد، رای دهند.

به‌جرات می‌توان گفت که در هر چهار حوزه استان آنهایی که تائید شده‌اند، نظر کمتر از 50 درصد مردم را به‌خود جلب و جذب خواهند کرد. برخی از آنها به‌جای جاذبه، دافعه دارند، چراکه یا همه وابسته به یک جریان هستند یا آن‌که آن اندازه بی‌نام و نشان هستند که تاکنون کسی آنها را ندیده و حتی نامشان را نشنیده است. نظر، احترام به‌قانون است اما وقتی دایره تنگ گرفته می‌َشود عده‌ای فرار می‌کنند و بیزاری ایجاد می‌شود. 

در تماس‌های مختلفی که برخی از داوطلبان با روزنامه بامداد جنوب داشته‌اند، با تاکید بر احترام به قانون و حفظ حق خود برای اعتراض به نظر هیات نظارت می‌گویند: حتی اگر پس از اعتراض هم تائید صلاحیت شوند سازماندهی صورت گرفته آنها برای حضور در انتخابات از هم خواهد پاشید و آنها فرصت چندانی برای تبلیغ نخواهند داشت.
نگاهی به لیست رد صلاحیت‌ شده‌ها – با احترام کامل به آنهایی که تائید شده‌اند – نشان می‌دهد، افراد کارکشته و مردمدار که توانایی رای‌آوری بالایی داشته‌اند، ردصلاحیت شده‌اند. هم‌زمانی این ردصلاحیت گسترده که بسیار بی‌سابقه است با برداشته شدن تحریم‌ها باعث شده تا مردم دچار نوعی تضاد درونی شوند و پس از حوادث تلخ و ناخوشایند سال 1388 که اعتماد عمومی در میان مردم در حال ترمیم بود، باز هم دچار شکاف شود. 

در حالی که به‌صورت رسمی در استان همه به‌نوعی روزه سکوت گرفته‌اند در شوک رد‌صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هستند اما در سطح عالی کشور مقامات عالی نظام تاکید دارند که از همه ابزارهای خود برای احقاق «حق‌الناس» بهره خواهند گرفت. 
رئیس‌جمهور در نشست خبری دیروز خود که به مناسبت برداشته شدن تحریم‌ها و اجرائی شدن برجام برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص آمار بالای رد صلاحیت‌ها برای انتخابات مجلس دهم گفت: در داخل هم باید مدل برجام را اجرا کنیم. اطلاعات اولیه‌ای که به من دادند خوشحال کننده نبود. در مرحله ثبت نام شاهد استقبال خوبی بودیم و نتایج بررسی‌های هیات‌های اجرائی نیز امیدوارکننده بود اما اکنون برخی احراز صلاحیت نشدند که امیدواریم شورای نگهبان به آنها رسیدگی کند و اگر کسی احراز صلاحیت نشده، شورا دخالت کند و من نیز به‌عنوان رئیس‌جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده می‌کنم. 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم شورای نگهبان پاسدار قانون اساسی است همچون دولت که پاسدار قانون اساسی است، ما وظایف مشترکی داریم در انتخابات نیز بر اجرائی شدن قانون اساسی نظارت خوبی داشته باشد و امیدوارم این موضوع را به گونه‌ای حل و فصل کند که منویات مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخابات پرشور و این‌که ایشان فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، اجرائی شود. وی یادآور شد: شورای نگهبان ان‌شاءالله این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی‌ در کشور به وجود بیاید.

تعجب رئیس مجلس از لیست رد‌صلاحیت شدگان
روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس نهم که برای انتخابات دهم تائید صلاحیت نشده‌اند با رئیس مجلس دیدار کردند .این نمایندگان با حضور در دفتر لاریجانی از وی خواستند که به موضوع رد‌صلاحیت نمایندگان مجلس فعلی ورود کند. رئیس‌ مجلس با مشاهده نام برخی نمایندگان در لیست رد‌شده‌ها اظهار تعجب کرده است.

استاندار تهران: انتظار این همه رد صلاحیت را نداشتیم! 
سیدحسین هاشمی در چهارمین دوره آموزشی اعضای شورای اسلامی شهرهای تابعه استان با اشاره به اعلام نظر شورای نگهبان در رد و تائید صلاحیت کاندیدا‌ها تصریح کرد: ‌هنوز برای کسانی که رد‌صلاحیت شده‌اند، فرصت باقی است تا با نظر شورای نگهبان و وزارت کشور صلاحیتشان مجدد بررسی شود.
وی گفت:‌ زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند افرادی که نظام جمهوری اسلامی و حتی من را قبول ندارند در انتخابات شر‌کت کنند، باید افرادی با نظرات و سلایق مختلف برای انتخاب شدن وجود داشته باشد. ‌انتظار نداشتیم این تعداد از داوطلبان رد صلاحیت شوند به طوری‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید فضا را برای حضور حداکثری در انتخابات فراهم کنیم.

هاشمی با تاکید بر بی‌طرفی مسوولان در انتخابات عنوان کرد: ‌در انتخابات با اعلام بی‌طرفی می‌خواهیم انتخاباتی سالم برگزار شده و به معنای واقعی کلمه حق الناس اجرا شود. هیچ کس از مسوولان انتخابات حق ندارند مستقیم و غیرمستقیم از کاندید‌ایی حمایت کنند و حتی شائبه حمایت هم ایجاد نشود در غیر این صورت تخلف است و پیگیرد می‌شود. به ستاد انتخابات استان تهران دستور داده‌ام تا تذکرهای لازم در این خصوص داده شود، زیرا ما با کسی تعارف نداریم.

اصلاح‌طلبان جارو شدند
رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از پایان جلسه کارگروه استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در جمع خبرنگاران گفت: بی‌سابقه‌ترین رد صلاحیت‌ها را از انقلاب تاکنون شاهد آن بودیم. انتظار داشتیم هیات‌های نظارت رهنمودهای رهبری را در خصوص انتخابات مدنظر قرار می‌داد. وی تاکید کرد: در کل کشور 30 اصلاح‌طلب تائید صلاحیت شدند. از هیات‌های نظارت بسیار گله‌مندیم و امیدواریم رئیس‌جمهور به این موضوع ورود پیدا کند.
رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین گفت که بسیاری از چهره‌های نزدیک به دولت هم رد صلاحیت شدند. وی تعداد تائید صلاحیت‌شدگان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در تهران را پنج نفر اعلام کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: