bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۴
چهار کاندیدای رد صلاحیت شده در گفت و گو با بامدادجنوب؛
برای بررسی بهتر مسائل مطرح شده در این مورد با چهار نفر از افرادی که در حوزه‌های مختلف انتخاباتی رد صلاحیت شده یا صلاحیتشان احراز نشده، گفت‌وگو کردیم تا دیدگاه آنها در این زمینه بیشتر بدانیم.
سه روز از زمانی که کاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی بنا به هر دلیلی صلاحیتشان احراز نشده یا به صورت کامل رد صلاحیت شده‌اند، می‌گذرد. چهره‌های سرشناس در کشور و استان نیز با طی کردن روند قانونی، اعتراض خود را بر نظر هیات نظارت اعلام کرده و شکوائیه و ادله خود را تسلیم مسوولان امر کردند تا به اعتراضشان رسیدگی شود. رویکردی که برخی به آن امیدوار هستند برخی نیز به‌رسیدگی دوباره آن امیدی ندارند، هر چند این تنها راهی نیست که پیش‌ روی کاندیداها باقی مانده است.

نکته جالب آن‌که در جریان رد صلاحیت‌ها، این اصلاح‌طلبان نبودند که جمع‌ و جور شده و در کل کشور تنها 30 نفر از آنها تائید صلاحیت شدند، بلکه اصولگرایان هم در این میدان کم و بیش دچار مشکل شدند که همین مساله انتقادات سران این جریان را در پی داشته است. البته برخی بر این نکته پافشاری می‌کنند که این سیاست صرفا برای ردگم‌کنی است، هر چند این نکته دور از ذهن به نظر می‌رسد.

جریان سیاسی اصلاح‌طلب تلاش دارد با مذاکره این مساله را حل کند تا بتوانند حداقل اگر اکثریت مجلس را در اختیار نگیرد با داشتن اقلیتی قدرتمند بتواند سهم بیشتری در تصمیم گیری‌های کلان داشته باشد. در استان بوشهر مانند همه کشور هیچ کنشگر سیاسی انتظار نداشت که با این حجم گسترده از رد صلاحیت‌ها و حذف شدن نیروها مواجه شود، رویدادی که می‌تواند معادلات را بر هم بزند و حتی به گفته برخی از کارشناسان ممکن است شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در کشور را تشدید کند. 
برای بررسی بهتر مسائل مطرح شده در این مورد با چهار نفر از افرادی که در حوزه‌های مختلف انتخاباتی رد صلاحیت شده یا صلاحیتشان احراز نشده، گفت‌وگو کردیم تا دیدگاه آنها در این زمینه بیشتر بدانیم.

امان‌الله شجاعی کاندیدای انتخاباتی حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه، دیلم که صلاحیتش احراز نشده است در این‌باره به بامداد جنوب گفت: اگر سیاست را با عنوان مکر و حیله معنی کنیم، بیش از این و بزرگ‌تر از این هم انتظار می‌رفت اما در نظام جمهوری اسلامی و در میان مسلمانان انتظار برخوردی این چنین را نداشتم، چراکه همواره تبلیغ می‌شود که سیاست ما عین دیانت ماست، دیانت ما نیز عین سیاست ما. این مطلب به این معنی است که اخلاق اسلامی باید در سیاست ایرانی نمود پیدا کند و به‌نوعی دین بر سیاست ارجحیت دارد.

منتخب مردم بوشهر در دور قبلی شورای شهر، در ادامه یادآور شد: وقتی در احوالات خودم و خانواده‌ام می نگرم تعجب می‌کنم که می‌گویند، در اسلام شما و در اعتقادات شما به نظام جمهوری اسلامی شک وجود دارد! این نگاه بسیار غلط است تاکید می‌کنم که این نگاه و این گفتار غلط است. چطور فرزندانم را توجیه کنم؟! اگر گفته بودند؛ سیاسی هستید، اصلاح‌طلب هستید حرفی نداشتیم، در حال حاضر هیچ توجیه‌ای ندارم. 
شجاعی با بیان این‌که در حال حاضر اعتراض خود نسبت به رای هیات نظارت را مکتوب کرده و تحویل داده‌ام گفت: با این حال برای رسیدگی به این موضوع از استان خارج نمی‌شوم، مگر این‌که احضارم کنند. قرار است نمانیده بوشهر شوم نه نماینده جای دیگر، آن کسی هم که باید مسلمان بودن مرا بپذیرد؛ اول خدا بعد از آن رسول‌الله و چهارده معصوم هستند. 

بهرام فرهمندصابر یکی دیگر از کاندیداهای حوزه بوشهر، گناوه و دیلم که صلاحیتش احراز نشده است در گفت‌وگو با بامدادجنوب گفت: با توجه به این‌که پیش از این مراجع چهارگانه احراز صلاحیت‌ها را تائید کرده بودند و همچنین نظر به شرایط خاص زمانی حاکم بر کشور پیش‌بینی نمی‌کردم با چنین پدیده‌ای مواجه شویم، انتظار داشتم تعداد بیشتری از افراد تائید صلاحیت شوند.
رئیس کانون وکلای مرکز در استان ادامه داد: امیدوارم در فرایند رسیدگی به اعتراض‌ها تعداد بیشتری از افراد صلاحیتشان احراز شود تا به‌نوعی محرک و مشوقی باشد برای مردم که با شور و شوق و اشتیاق بیشتری گزینه‌های مورد‌ نظر خودشان را، از هر جناح فکری که باشد، انتخاب کنند تا به نوعی شاهد حضور همه جریان‌های فکری باشیم تا مشارکت پررنگ‌تری شکل بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اید، یادآور شد: در این راستا، بر اساس حقوق قانونی خودم موضوع را از مجرای قانونی پیگیری کرده و لایحه مفصلی نوشته‌ام که دلالت بر احراز صلاحیت بنده از سوی مقامات ذی‌صلاح در سال‌های گذشته دارد. به‌عنوان مثال در آموزش و پرورش به‌عنوان یک دبیر صلاحیتم احراز شده است، التزام عملی به‌اسلام، به‌نظام و ولایت مطلقه فقیه نیز احراز شده است، همچنین در مقام استاد دانشگاه نیز صلاحیتم احراز شده است، همان‌طور که می‌دانید اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها یکی از شرایطشان التزام عملی به دین اسلام و نظام است و حتی به ترک اموری که نهی شده و انجام واجبات نیز اشاره شده است، من آنجا صلاحیتم احراز شده است از طرفی دیگر برای بار سوم هم به‌عنوان وکیل دادگستری که آنجا هم شرایط خاصی دارد التزام به ولایت مطلقه فقیه و به اسلام صلاحیتم احراز شده و من بر کرسی وکالت نشسته‌ام، از سوی دیگر به‌عنوان عضو هیات منصفه مطبوعات معتمد دو قشر مهم جامعه بوده‌ام، در حال حاضر نیز با احراز شدن صلاحیتم به عنوان رئیس کانون وکلای استان در خدمت نظام هستم. با این حال احتمال می‌دهم به دلیل این‌که پرونده‌های متعددی در اختیار داشتند دقت لازم صورت نگرفته، چراکه این احراز صلاحیت نشدن با وجود آن‌که پیش از این صلاحیتم احراز شده در تعارض است.

وی تصریح کرد: با وجود این به‌عنوان بسیجی جبهه رفته مدارک و اسناد و ادله‌ای که داشته‌ام را ارائه کرده‌ام امیدوارم که به نتیجه برسیم به عدالت آقایان امیدوارم. البته بهرام فرهمند تنها جبهه رفته‌ای نیست که صلاحیتش برای مجلس احراز نشده و جانبازی که پایش در جبهه برای این کشور از دست داد، ردصلاحیت شد!
حمیده عدالت یکی دیگر از کاندیداهای سرشناس و مطرح که سابقه حضور در مجلس را هم دارد، پیرامون شرایط خاصی که شکل گرفته است به بامداد جنوب گفت: نه من و نه هیچ‌کس دیگری پیش‌بینی نمی‌کرد که با این حجم گسترده از رد صلاحیت‌ها مواجه شویم. معتقد بودم با توجه به صحبت‌های رهبری که در دو نوبت از حق‌الناس صحبت کرده، تاکید کردند و همچنین اعلام کردند کسانی که مرا هم قبول ندارند و با نظام مخالف هستند بیایند رای دهند، شاهد حضور طیف‌های مختلف باشیم. 

نماینده مردم دشتستان در مجلس ششم شورای اسلامی با یادآوری این‌که کسانی که رفتند فرم ثبت نام را پر کردند، این نظام را قبول دارند، ولایت مطلقه فقیه را قبول دارند و با همه اینها ثبت‌نام کرده و وارد این کارزار شدند، حالا رویکردی که هیات نظارت پیش گرفت، مغایرت دارد معنی و دلیلش را نمی‌دانم. 
وی اظهار امیدواری کرد که با رایزنی‌های که انجام می‌شود و تدابیری که اتخاذ می‌شود، اکثریت بیشتری بتوانند به عرصه رقابت برگردند من نیز چون دیگران اعتراض خود را به دستگاه مربوطه تقدیم کرده‌ام. این استاد دانشگاه تهران در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم این ماجرا به این صورت پیش نمی‌رود، قطعا به اعتراض‌ها رسیدگی می‌شود و یک سری از نیروهای دلسوز به رقابت باز خواهند گشت.

مجید حسینی کنگانی که امیدوار بود در این دوره از رقابت‌‌های مجلس شورا بتواند نتیجه را به‌نفع خود رقم بزند، هم با شنیدن خبر عدم احراز صلاحیتش به‌نوعی شوکه شده است. او انتظار داشت با توجه به فضای عمومی کشور و همچنین تمایل مردم برای مشارکت در سرنوشت سیاسی خود و علاوه بر آن تاکیدات رهبر انقلاب بر رعایت حق‌الناس فرصت برای رقابت با حاضران در حوزه جنوب استان را از دست ندهد. او در گفت‌وگو با بامدادجنوب می‌گوید ما به ابزارهای قانونی متوسل خواهیم شد و بر اساس قانون پیش خواهیم رفت. او ضمن دعوت همه همراهان و همفکران به صبر و بردباری، گفت اعتراض خود را روز دوشنبه با طی کردن روال قانونی ثبت کردم و با جدیت پیگیر بازگشت به عرصه هستیم. به فضل خداوند و با تدبیر و گفت‌وگو و مدارا از این مرحله عبور خواهیم کرد و در این رابطه بسیار خوشبین و امیدوار هستم.
بامداد جنوب تلاش خواهد کرد تا همچنان فضای رقابت را در استان زنده نگه‌دارد و با گفت‌وگو با همه، رسالت رسانه‌ای خود را در این زمینه ایفا کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: