bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
با توجه به ردصلاحیت داوطلبان نمایندگی خبرگان استان؛
تکلیف کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری تا امروز مشخص شده است اما در حالی که طبق سخنان سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، قرار بود تا پایان وقت اداری وضعیت صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان به‌صورت رسمی اعلام شود
بامدادجنوب- مریم خوئینی: تکلیف کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری تا امروز مشخص شده است اما در حالی که طبق سخنان سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، قرار بود تا پایان وقت اداری وضعیت صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان به‌صورت رسمی اعلام شود، باز هم به ساعات‌های پایانی شب کشیده شد تا بازار گمانه‌زنی در این‌باره همچنان داغ باشد. در حالی که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از 6 دی تا 5 بهمن فرصت 30 روزه‌ای داشت که روز گذشته این فرصت به پایان رسید.

در این میان آنچه برای مردم بوشهر مهم بود، سرنوشت داوطلبان خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان بود که تا زمان تهیه این گزارش، اخبار موثقی از آن منتشر نشده است اما خبرهای تائید نشده حکایت از آن دارد که آیت‌الله حسینی بوشهری که در دوره‌های پیشین هم نمایندگی مردم استان را بر عهده داشتند، تنها کاندیدای بومی این دوره خواهند بود. 
با این حال آخرین اخباری که از وضعیت تعیین صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شد، حکایت از تائید صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد.

از سوی دیگر حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا نیز در گفت‌وگو با ایسنا از تائید صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان خبر داد. هر چند صلاحیت او برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی احراز نشد تا همه چیز در انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنان درگیر اما و اگرها باشد. با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش، تائید یا رد صلاحیت سید‌حسن خمینی نوه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
یک منبع نزدیک به سیدحسن خمینی درگفت‌وگو با رسانه‌ها، در این‌باره گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت کشور هنوز تصمیمی دال بر رد یا تائید سیدحسن خمینی به این وزارتخانه ابلاغ نشده است. یکی از مسائلی که در این ماجرا شبهه ایجاد کرده است، آزمون فقاهت است که سیدحسن خمینی در آن شرکت نکرد. نزدیکان او می‌گویند خمینی جوان اصلا برای شرکت در این آزمون دعوت نشد. برخی از علما نیز معتقد بودند که اصلا نیازی نبوده که نوه امام در آزمون شرکت کند، چراکه با تحصیل و مشقت به درجه‌ای از اجتهاد رسیده است که نیاز به آزمون شورای نگهبان نداشته باشد.

برخي منابع خبري نیز مي‌گويند، سیدمحمد موسوی بجنوردی، عضو مجمع روحانیون مبارز اجتهادش احراز شده است. او فرزند آیت‌الله میرزا حسن بجنوردی، از اساتید بزرگ حوزه نجف و شاگرد امام خمینی و پدر همسر سیدحسن خمینی است. طبق اخبار منتشر شده سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین نیز اجتهادش از راهی دیگر، غیر از شرکت در آزمون خبرگان احراز شد.
در همین حال وقتی که ساعت روی دیوار 6 غروب را نشان می‌داد، وزیر کشور در حاشیه مراسم اختتامیه سوگواره عبرات، درباره آخرین فهرستی که قرار بود شورای نگهبان پایان ساعت اداری (دوشنبه)، به وزارت کشور ارسال کند گفت: تا این لحظه هنوز فهرستی نفرستاده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین درباره رایزنی با شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراض‌ کاندیداهای رد صلاحیت شده گفت: ما ارتباط دائم با شورای نگهبان داریم. اعتراض‌ها به رد صلاحیت‌ها جمع‌آوری شده و در نشستی که من با شورای نگهبان داشتم مقرر شد نماینده‌ای از این وزارتخانه مستمر موضوع را از طریق شورای نگهبان پیگیری کند. وی ادامه داد: با توجه به تقسیم کاری که در درون شورای نگهبان صورت گرفته اعضا و کارگروه‌های کارشناسی پرونده‌ها را توزیع کرده و در حال رسیدگی به درخواست تجدید نظرها هستند.
در همین حال گمانه‌زنی‌ها در استان نیز از تائید صلاحیت آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری می‌کند گویا دیگر کاندیداها در این حوزه، صلاحیتشان احراز نشده است. سخنگوی هیات مرکزی نظارت در استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در این‌باره گفت: یکی از احتمالات موجود می‌تواند این باشد که تنها کاندیدای تائید شده مجلس خبرگان رهبری در استان آیت‌الله حسینی بوشهری باشد.

حسین حیدری ادامه داد: اگر شرایط این‌گونه رقم بخورد، بدون شک رقیبی برای رقابت با ایشان از حوزه‌ای دیگر تغییر حوزه می‌دهد و به استان بوشهر می‌آید تا انتخابات معنا و مفهوم خود را پیدا کند. هر چند تا این لحظه هیچ چیز مشخص نیست.
حالا باید دید که شرایط رقابت در انتخابات جلس خبرگان رهبری در استان ما چگونه رقم خواهد خورد و چه کسی آمادگی دارد تا در زمین ناشناخته بوشهر با فردی که زاده این استان است رقابت کند، البته همه شواهد هم حاکی از آن است که آیت‌الله حسینی بوشهری در برابر دیگر رقبا هم پیروز میدان بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: