bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
این خبر شاید تائید شود؛
گویی آسمان سیاست کشور و استان با تاثیر گرفتن از روزهای سرد زمستان، درگیر یک انجماد شده است که خلاصی از آن کمی غیر ممکن به نظر می‌رسد. انجمادی که ممکن است با سرد کردن نگاه عامه مردم، برخی معادلات را برهم زند. با این حال....
بامدادجنوب- مریم خوئینی: گویی آسمان سیاست کشور و استان با تاثیر گرفتن از روزهای سرد زمستان، درگیر یک انجماد شده است که خلاصی از آن کمی غیر ممکن به نظر می‌رسد. انجمادی که ممکن است با سرد کردن نگاه عامه مردم، برخی معادلات را برهم زند. با این حال برخی اخبار که عموما تائید شده هم نیستند همچون جرقه کبریت عمل کرده و شوکی را وارد می‌کند. شوکی که ممکن است کوتاه‌مدت باشد. مثل خبر تائید نشده‌ای که از تائید صلاحیت نزدیک به هزار نفر از کاندیداهای انتخابات مجلس که رد صلاحیت شده یا صلاحیتشان احراز نشده است، حکایت می‌کند. در این خبر آمده است از برخی کاندیداها تعهدهایی گرفته خواهد شد که در امور اتهامی، در آینده رفتارها و اعمال شائبه‌دار انجام ندهند، با همه اینها خبرها نوید بازگشت برخی بازیگران صاحب سبک، به این صحنه رقابت سرنوشت‌ساز را می‌دهد.
 
به دنبال این جرقه که در فضاهای مجازی شکل گرفت، خبری مبنی بر تائید صلاحیت علی مطهری و مرتضی اشراقی، یکی دیگر از نوادگان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، منتشر شد. هر چند هر دو کاندیدای اعلام کردند تائید صلاحیتشان به‌طور رسمی به آنها اعلام نشده است. شاید به همین دلیل باشد که محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در حاشیه چهاردهمین کنگره حزب مردم‌سالاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که فهرست اصلاح‌طلبان چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: منتظر هستیم که بسیاری از عزیزانمان به صحنه انتخابات بازگردند و سعی می‌کنیم 16 و 17 بهمن فهرست را اعلام کنیم.

در همین حال به دنبال انتشار این اخبار در مرکز، خبر دیگری مبنی بر تائید صلاحیت دوباره‌ 9 نفر در چهار حوزه انتخابیه استان منتشر شد، سه نفر در حوزه انتخابیه بوشهر،گناوه و دیلم، سه نفر نیز در حوزه انتخابیه دشتستان، یک نفر دیگر هم در حوزه انتخابیه دشتی تنگستان و همچنین دو نفر نیز در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه. خبری که اگر به‌طور رسمی تائید شود، می‌تواند شوک انتخاباتی جدیدی را شکل دهد و به‌طور کامل معادلات صحنه رقابت را عوض کند.
قائم مقام هیات نظارت استان بوشهر درگفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: شورای نگهبان در پایان 20 روزی که فرصت داشت، بررسی لازم را انجام داده است. اخباری که در این زمینه پس از بررسی‌ها منتشر شده، گمانه‌زنی است. حسین حیدری با بیان این‌که در حال حاضر در هیچ‌کدام از حوزه‌های انتخابیه استان، خبر رسمی مبنی بر تائید صلاحیت دوباره کاندیداهایی که بنا به هر دلیلی صلاحیتشان احراز نشده، منتشر نشده است، ادامه داد: اگر در مرکز تصمیم بگیرند که در مورد کاندیداهای که صلاحیت‌شان احراز نشده است تجدید نظری بشود، از طریق وزارت کشور و استانداری‌ها به فرمانداری‌های مورد نظر اعلام می‌شود تا به اطلاع کاندیداهای انتخاباتی برسانند.

وی که این گمانه‌زنی را دور از انتظار نمی‌دانست؛ در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر بمانیم که نتایج بررسی‌ها در 16 بهمن اعلام شود یا خیر، گفت: این‌گونه نیست که حتما نتایج بررسی‌ها در آخرین لحظات به اطلاع کاندیداها و عموم مردم برسد، ممکن است نتایج بررسی اعتراض کاندیداها، زودتر از آن تاریخ هم اعلام شود تا فرصت برای تبلغات داشته باشند. هر چند این رویکرد تا به حال در استان ما سابقه نداشته است.
با این حال، می‌توان گفت اگرچه این اتفاق تا به حال در هیچ‌کدام از حوزه‌های انتخابیه استان رخ نداده است اما اگر به‌طور رسمی اعلام شود که این 9 نفر در چهار حوزه انتخابیه استان، بار دیگر به صحنه رقابت باز می‌گردند، نشان می‌دهد که این انتخابات دارای اهمیت ویژه‌ای است و تفاوت‌های بنیادین با انتخابات گذشته خواهد داشت.
با این حال گمانه‌زنی که کدام یک از کاندیداهای که صلاحیتشان احراز نشده و یا تائید نشده است بار دیگر به صحنه رقابت باز خواهند گشت کار سختی است، چراکه می‌توان این شانس را برای هر کدام یک از کاندیداها در نظر گرفت تا با حضورشان در صحنه رقابت تنور انتخابات را گرم‌تر کنند. فارغ از هر پیش‌بینی و پیشگویی باید منتظر اخبار رسمی در این‌باره باشیم.

از سوی دیگر نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، نحوه برخوردها با داوطلبان انتخاباتی در استان است. تا جایی که بامداد جنوب مطلع شده، سیاست‌های خاصی در سطح استان در این مورد وجود دارد و یکی از مهم‌ترین دلایلی که مسوولان استانداری حاضر به پیگیری مسائل و مشکلات داوطلبان رد صلاحیت شده و یا احراز صلاحیت نشده نیستند، به همین مساله باز می‌گردد.

در این میان گفته می‌شود همه آنچه که تاکنون از سوی برخی از افراد احزازنشده در مورد تائید صلاحیتشان گفته شده، بیشتر جنبه دلخوشی به حامیانشان دارد و مساله جالب در این زمینه ادامه سفرها و نشست‌های تبلیغاتی این افراد در هر چهار حوزه انتخابیه استان است که نشان می‌دهد دست‌کم همه این افراد امیدوار هستند. با این تفاصیل، نباید انتظار تائید صلاحیت بیش از هشت یا 9 نفر را در سطح استان داشت، این امیدواری وجود دارد که دست‌کم با تائید صلاحیت این افراد، کسانی که به سلیقه آنها بی‌توجهی شده بود، این فرصت را پیدا کنند که وارد گود انتخابات شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: